۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۷۳۸۱ ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵ دسته: انرژی کارشناس: صابر آزاد
۰

تعرفه­ های برق سال ۹۸ به تازگی توسط وزارت نیرو منتشر شده است و بر اساس آن تعرفه همه مشترکین برای کل سال به میزان ۷ درصد افزایش خواهد یافت. اما در فصل تابستان و به منظور مدیریت مصرف، سیاست تشویقی نیز برای مشترکین کم‌مصرف و تنبیهی برای مشترکین پرمصرف درنظر گرفته شده است. اقدامی که می­تواند در راستای کاهش بحران برق موثر باشد.

مسیر اقتصاد/ تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آن ها برای سال ۹۸ توسط وزارت نیرو اعلام شد.(اینجا) این تعرفه بر اساس مصوبه هیات وزیران در تاریخ ۱۹ اسفند سال ۹۷ بوده و نسبت به سال گذشته دو مزیت مهم دارد.

تشویق مشترکین کم مصرف و تنبیه مشترکین پرمصرف

در سال­های گذشته همواره نرخ تعرفه برق یکسان و برای همه مشترکین گران می­شد اما بر اساس تعرفه جدید، علاوه بر افزایش یکسان تعرفه ­ها، سیاست تشویقی و تنبیهی نیز در فصل تابستان درنظر گرفته شده است؛ به طوری که اگر چنانچه یک مشترک داخل الگوی مصرف باشد آنگاه می­تواند با کاهش مصرف نسبت به سال گذشته از تخفیف برق به قیمت پایه هر اقلیم، بهره ­مند شود. در عوض اگر چنانچه یک مشترک خارج از الگوی مصرف باشد آنگاه نه تنها از این مزیت بهره ­مند نمی شود، بلکه تعرفه­ های برق او نسبت به مشترکین داخل الگو متفاوت است.

الگوی مصرف برق برای مناطق مختلف و همچنین تعرفه برق مشترکین داخل و خارج از الگو برای مناطق عادی در جدول­ های زیر آورده شده است.

جدول۱، الگوی برق مناطق مختلف

اقلیم آب و هوایی الگوی مصرف بر حسب کیلووات­ساعت
مناطق عادی ۳۰۰
گرمسیر ۱ ۲۰۰۰
گرمسیر ۲ ۱۷۰۰
گرمسیر ۳ ۷۰۰
گرمسیر ۴ ۴۰۰

جدول۲، تعرفه برق مشترکین داخل و خارج از الگوی مناطق عادی از اول خرداد تا اخر شهریور

پله مصرفی تعرفه سال ۹۷ تعرفه برق مشترکین داخل الگو درصد تغییر داخل الگو نسبت به ۹۷ تعرفه برق مشترکین خارج الگو درصد تغییر خارج الگو نسبت به ۹۷
۰تا ۱۰۰ ۴۹۰ ۵۲۴ ۷% ۶۰۳ ۲۳%
۱۰۰ تا ۲۰۰ ۵۷۱ ۶۱۱ ۷% ۷۰۲ ۲۳%
۲۰۰ تا ۳۰۰ ۱۲۲۴ ۱۳۱۰ ۷% ۱۵۰۶ ۲۳%
۳۰۰ تا ۴۰۰ ۲۲۰۳ ۲۷۱۰ ۲۳%
۴۰۰ تا ۵۰۰ ۲۵۳۱ ۳۱۱۳ ۲۳%
۵۰۰ تا ۶۰۰ ۳۱۸۴ ۳۹۱۶ ۲۳%
مازاد بر ۶۰۰ ۳۵۱۱ ۴۳۱۹ ۲۳%

تعرفه‌های جدید برق در حمایت از مشترکین کم‌مصرف

با توجه به جدول۲ مشخص است که  تعرفه برق مشترکین پرمصرف در چهار ماه از سال نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته اما تعرفه برق مشترکین کم‌مصرف تنها ۷ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این مشترکین کم‌مصرف می­توانند با کاهش مصرف نسبت به سال گذشته، از تخفیف برق به قیمت پله اول بهره­ مند شوند.

به عنوان مثال چنانچه یک مشترک مناطق عادی  با مصرف ۱۰۰ کیلووات ­ساعت به میزان ۱۰ کیلووات ­ساعت مصرف برق خود را کاهش دهد آنگاه از تخفیف ۵۲۴ تومانی هم بهره ­مند خواهد شد که معادل ۱۰ درصد بهای برق این مشترک است.

همچنین حداکثر بهای برق برای فصل تابستان مناطق عادی ۲۶۱ تومان بر کیلووات­ ساعت درنظر گرفته شده که با توجه به حداکثر بهای برق ۲۱۲ تومانی در سال گذشته، ۲۳ درصد افزایش یافته است.

تمامی موارد مطرح­ شده برای دیگر اقلیم ­ها نیز برقرار است با این تفاوت که مقدار الگوی مصرف در هر اقلیم متفاوت بوده و در جدول ۱ آورده شده است.

لزوم ایجاد تفاوت ملموس در قیمت برق کم‌مصرف‌ها و پرمصرف‌ها

با توجه به تعرفه­ های جدید برق می­توان گفت که این اقدام گامی موثر برای مقابله با بحران برق است اما کافی نیست. زیرا تجربیات جهانی نشان می­دهد که برای مقابله با بحران برق بایستی تغییرات قیمت برق محسوس باشد. به همین دلیل بهتر بود تا به جای افزایش ۲۳ درصد همه پله­ های مشترکین پرمصرف، تنها تعرفه برق پله ­های مازاد بر الگو اما به قیمت خورشیدی خانگی افزایش پیدا می­کرد. این شیوه قطعا برای اثرگذاری بر بحران برق بهتر بوده و مسئولان وزرات نیرو نیز به آن اذعان کردند.

با این وجود، کارشناسان حوزه انرژی از این اقدام وزارت نیرو حمایت کرده و معتقدند می­توان در اینده آن را بهبود بخشید.

انتهای پیام/ تعرفه‌گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.