۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۲۱۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

اتحادیه اروپا و ژاپن از ابتدای ماه جاری میلادی، اجرای توافق تجاری دوجانبه خود را آغاز کرده اند. این توافق بزرگترین توافق تجاری دوجانبه جهان است که بیش از ۶۳۵ میلیون نفر و یک سوم اقتصاد جهان را شامل می شود. بر اساس این توافق ژاپن موانع تعرفه ای بیش از ۹۷ درصد از صادرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برداشته است؛ و در مقابل ۹۹ درصد از صادرات محصولات ژاپنی، بدون پرداخت هیچ نوع تعرفه ای به اروپا صادر می شود. تسهیل تجارت خدمات از طریق فراهم کردن امکان حضور بیشتر شرکت های خدماتی نیز بخشی از این توافق است.

به گزارش مسیر اقتصاد در شرایطی که بسیاری از کشورهای جهان از عملکرد سازمان تجارت جهانی ابراز نارضایتی می کنند، انعقاد توافقات تجاری دوجانبه بیش از پیش در دستور کار کشورهای جهان قرار گرفته است.

بزرگترین توافق تجاری دوجانبه جهان رسما آغاز به کار کرد

در همین راستا اتحادیه اروپا و ژاپن از ابتدای ماه جاری میلادی، اجرای توافق تجاری دوجانبه خود را آغاز کرده اند. این توافق بزرگترین توافق تجاری دوجانبه جهان است که بیش از ۶۳۵ میلیون نفر و یک سوم اقتصاد جهان را شامل می شود.

به گفته مقامات اروپایی دستیابی به یک توافق درخصوص جزئیات تجارت دوجانبه با ژاپن، سال ها زمان برده است و مقامات تجاری دو کشور بارها در این خصوص با یکدیگر مذاکره کرده اند.

رفع ۹۷ درصد از محدودیت‌های تجارت دوجانبه میان اتحادیه اروپا و ژاپن

مهم ترین بخش این توافق تجاری به رفع موانع تعرفه ای از محصولات صادراتی طرف مقابل اختصاص دارد.

بر اساس این توافق ژاپن موانع تعرفه ای بیش از ۹۷ درصد از صادرات کشورهای عضو اتحادیه اروپا را برداشته است؛ و در مقابل ۹۹ درصد از صادرات محصولات ژاپنی بدون پرداخت هیچ نوع تعرفه ای به اروپا صادر می شود.

کاهش یک میلیارد یورویی حقوق ورودی صادرات محصولات اروپایی به ژاپن

در حال حاضر عمده صادرات کشورهای اروپایی به ژاپن را محصولات لبنی و غذایی تشکیل می دهد.

تا پیش از این صادرات محصولاتی همچون گوشت گاو، شکلات و پنیر از اتحادیه اروپا به ژاپن، به ترتیب با تعرفه های وارداتی ۴۰، ۳۰ و ۴۰ درصد انجام می گرفت، اما از زمان اجرای توافق جدید، این تعرفه ها به کلی برداشته شده است.

از این رو انتظار می رود در مجموع بیش از یک میلیارد یورو از حقوق گمرکی پرداختی از سوی صادرکنندگان اروپایی به گمرک ژاپن کاسته شود.

افزایش صادرات خودرو مهم ترین دستاورد ژاپن

در مقابل مهم ترین دستاوردی که دولت ژاپن انتظار دارد از این توافق به دست آورد، افزایش قابل توجه صادرات خودرو به کشورهای اروپایی است.

درحال حاضر اتحادیه اروپا جزء اقتصادهایی محسوب می شود که محدودیت های قابل توجهی را پیش روی واردات خودرو وضع می کنند؛ اما بر اساس توافق جدید، در طول ۸ سال آتی، موانع صادرات خودرو از ژاپن به اروپا به کلی برداشته می شود و انتظار می رود این مسئله به افزایش یک درصدی تولید ناخالص داخلی ژاپن منجر شود.

تسهیل تجارت خدمات بخش مهم توافق تجاری اتحادیه اروپا و ژاپن

با اینحال توافق تجارت دوجانبه اتحادیه اروپا و ژاپن تنها به تسهیل تجارت کالا ختم نمی شود؛ بلکه تسهیل تجارت خدمات از طریق فراهم کردن امکان حضور بیشتر شرکت های خدماتی نیز بخشی از این توافق است.

کشورهای جهان به طور طبیعی محدودیت هایی را برای حضور شرکت های خارجی و شرکت نمودن آن ها در مناقصات مربوط به پروژه های خدماتی، در نظر می گیرند. به همین دلیل برای تسهیل شرایط صدور خدمات، انعقاد توافق های تجاری دوجانبه ضروری است.

در حال حاضر شرکت های اروپایی سالانه بیش از ۲۸ میلیارد دلار خدمات به بازار ژاپن صادر می کنند. این درحالیست که مقامات این اتحادیه ابزار امیدواری کرده اند با اجرای توافق جدید، شرایط برای افزایش قابل توجه صادرات خدمات به ژاپن فراهم خواهد شد و این بخش بیشترین سود را از توافق تجاری جدید خواهد برد.

منبع: بی بی سی yon.ir/gf2Ot

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.