۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۶۳۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴ دسته: ترانزیت ریلی، حمل و نقل کارشناس: افشین بیک پور
۰

کریدور شمال-جنوب یکی از ۴ کریدور عبوری تعریف شده از خاک ایران است که بدلیل انفصال ریلی از قزوین تا آستارا، در حال حاضر غیرفعال است. مبادلات کشورهایی که می توانند از این کریدور استفاده کنند، در سال ۲۰۱۷ تقریبا ۷۶.۵ میلیون تن بوده است؛ بنابراین در صورت بهره برداری از آن، ظرفیت کسب سالانه ۵.۷ میلیارد دلار درآمد برای کشور به وجود خواهد آمد.

به گزارش مسیر اقتصاد کریدور شمال–جنوب یکی از کریدور های بین المللی تعریف شده در سال ۲۰۰۰ است که بین سه کشور ایران، هند و روسیه تاسیس شده است.

در داخل ایران این کریدور به سه شاخه شرقی، مرکزی و غربی تقسیم بندی می شود. محور اصلی تعریف شده، شاخه غربی است که هدف آن کوتاه کردن انتقال کالا از مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا به روسیه و شمال اروپا است.

بر اساس آمارهای بیان شده در کنفرانس کریدور شمال–جنوب که در سال ۲۰۱۵ در کشور هند برگزار شده است، با مقایسه این کریدور و مسیر قدیمی یعنی کانال سوئز، انتظار می رود با استفاده از آن، زمان ۴۰ درصد و هزینه ۳۰ درصد کاهش یابد. در حال حاضر همه مبادلات از طریق کانال سوئز انجام می شود.

کشورهای هند، پاکستان، چین، حاشیه خلیج فارس، CIS و کشورهای مهم اروپای شمالی در انتظار فعال شدن این کریدور هستند.

میزان مبادلات  کریدور شمال–جنوب در سال ۲۰۱۷

در ادامه، میزان مبادلات کشورهایی که می توانند از کریدور شمال–جنوب استفاده کنند، بر اساس آمارهای اخذشده از سایت تریدمپ در سال ۲۰۱۷ آمده است.

هند – روسیه: مقدار صادرات هند به روسیه تقریبا ۰.۵ میلیون تن بوده که اغلب کالاهای آن برنج، چای، انگور، سنگ ساختمانی و فولاد مسطح نورد شده است. مقدار واردات هند از روسیه تقریبا ۱۱.۵ میلیون تن که کالاهای غالب آن زغال سنگ، کودهای معدنی، آزبست، گندم، سبزیجات و حبوبات خشک شده بوده است.

هند – اوکراین: مقدار صادرات هند به اوکراین تقریبا ۰.۵ میلیون تن است که عمدتا شامل کربن و مشتقات آن، روغن های نفتی و برنج است. مقدار واردات هند از اوکراین تقریبا ۵ میلیون تن است که ۱.۵ میلیون تن آن دانه و روغن آفتابگردان، ۳ میلیون تن آن گندم و سبزیجات است که غالب کالاهای وارداتی هند از اوکراین را تشکیل می دهد.

هند – دانمارک و سوئد: مقدار صادرات هند به این دو کشور تقریبا ۰.۳ میلیون تن بوده است؛ که عمدتا شامل فولاد، مواد دارویی و شیمیایی، پوشاک و قطعات مکانیکی است. مقدار واردات آن نیز تقریبا ۰.۷ میلیون تن بوده است که عمدتا شامل ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی، کاغذ و مقوا است.

هند – هلند: مقدار صادرات هند به هلند  تقریبا ۱ میلیون تن بوده است که عمدتا شامل روغن های نفتی، برنج، سنگ معدن و انگور است و مقدار واردات هند از هلند تقریبا ۲  میلیون تن بوده است که عمدتا شامل کاغذ و مقوا، چوب، مواد شیمیایی و محصولات نفتی است که غالب کالاهای وارداتی هند از هلند  را تشکیل می دهد.

هند – بلاروس: مقدار صادرات هند به بلاروس تقریبا ۱ میلیون تن بوده است که عمدتا شامل کود های معدنی و مواد شیمیایی است و مقدار واردات آن تقریبا صفر است.

هند – لهستان: مقدار صادرات هند به لهستان  تقریبا ۱ میلیون تن بوده است که عمدتا شامل محصولات فولادی، کاشی و سرامیک و سنگ  است و مقدار واردات هند از لهستان تقریبا ۰.۵ میلیون تن بوده است که عمدتا شامل کک، ضایعات فولا، مواد لاستیکی و جوراب است.

هند – آلمان و فنلاند: صادرات هند به آلمان و فنلاند که عمدتا شامل قطعات و وسایل مکانیکی، فولاد و محصولات فولادی و مواد شیمیایی است، تقریبا نزدیک به ۲ میلیون تن بوده و حدود ۹۹ درصد آن به کشور آلمان صادر می شود. از طرفی واردات هند از این دو کشور تقریبا ۲.۵ میلیون تن است که شامل ماشین آلات مکانیکی و الکتریکی، فولاد، تجهیزات پزشکی، محصولات پلاستیکی است که حدود ۰.۵ میلیون تن آن سهم فنلاند و ۲ میلیون تن آن سهم آلمان است.

هند – کشورهای CIS و افغانستان: تقریبا ۱ میلیون تن مواد و محصولات معدنی از آذرلایجان و ۳ میلیون تن نیز از قزاقزستان وارد هند شده است. همچنین تقریبا ۰.۵ میلیون تن کود، سبزیجات، میوه، الومینیوم، سنگ گوگرد و نمک از کشور های ازبکستان، ترکمنستان، گرجستان،تاجیکستان و افغانستان به هند وارد شده است.

پاکستان – روسیه: مقدار صادرات و واردات کالا با روسیه تقریبا ۱ میلیون تن بوده است که غالب کالاها برنج، زغال سنگ، سیب زمینی و سبزیجات، نمک و پارچه است.

پاکستان – هلند: مقدار صادرات و واردات پاکستان با هلند  تقریبا ۱.۵ میلیون تن بوده است که در این میان الکل، روغن های نفتی، ضایعات آهن و شمش فولادی کالاهای غالب را تشکیل می دهند.

پاکستان – سایر کشورهای اروپای شمالی: مقدار مبادلات تجاری پاکستان با کشور های فنلاند، سوئد، آلمان، اوکراین، دانمارک، بلاروس و لهستان تقریبا ۱.۵ میلیون تن بوده است که کالای غالب آنها ضایعات آهن و آلومینیوم، کودهای معدنی یا شیمیایی، انواع پارچه، پوشاک، کاغذ و مقوا، کک، نمک، برنج، چوب، زرد چوبه و حبوبات، پتو و فرش مسافرتی است.

عمان – روسیه: مقدار واردات عمان از روسیه تقریبا ۰.۵ میلیون تن بوده است که غالبا شامل گندم و کود می شود.

عمان – سایر کشور های اروپای شمالی: مبادله تجاری عمان با آلمان و هلند و اوکراین تقریبا  ۰.۵ میلیون تن بود است.روغن آفتابگردان، ذرت، غلات، شیر و محصولات لبنی، چوب و کاغذ و مقوا عمده این مبادلات را تشکیل می دهد.

امارات – روسیه: مقدار واردات امارات از روسیه تقریبا ۲.۵ میلیون تن بوده که عمده کالاها سنگ های معدنی، کودهای معدنی و شیمیایی، مواد معدنی و گندم بوده است.

امارات – سوئد: مقدار صادرات امارات به سوئد تقریبا ۱.۵ میلیون تن بوده است که عمدتا شامل کاغذ و کرافت، سنگ معدنی و کودهای شیمیایی و معدنی بوده است.

امارات – آلمان: مقدار واردات امارات از آلمان تقریبا ۱ میلیون تن و مقدار صادرات تقریبا ۰.۵ میلیون تن بوده است. کالاهای صادراتی غالبا  آلومینیوم، هیدور کربن، کاشی و سنگ و سرامیک، ورق های فلزی و باتری های الکتریکی و کالاهای وارداتی غالبا چوب، فولاد نورد شده، وسایل نقیله و کشتی های تفریحی و باری بوده است.

امارات – هلند: مقدار واردات از هلند ۱.۵ میلیون تن و مقدار صادرات نیز ۱.۵ میلیون تن بوده است. عمده کالاهای مبادلاتی روغن های نفتی، سنگ و کاشی و موزاییک، فولاد، شیر و محصولات شیری بوده است.

امارات – اوکراین: مقدار صادرات و واردات امارات با اوکراین تقریبا ۱ میلیون تن بوده است که شامل کالاهای سنگ آهن، ورق های فلزی، فولاد نورد شده، میله های فولادی، چدن، خاک رس، روغن آفتابگردان و زرد چوبه بوده است.

قطر – اروپای شمالی: در میان کشور های مسیر، قطر فقط با سوئد مبادله چشم گیری داشته است که واردات ۱ میلیون تن فولاد از این کشور بوده است.

CIS – آبهای ازاد و همسایه های ایران: مقدار مبادلات این کشورها با کشورهای آبهای آزاد یعنی عراق، امارات، قطر، عمان، پاکستان و افغانستان تقریبا ۰.۵ میلیون تن بوده است که عمده کالاها سوخت های معدنی، پلاستیک، تنباکو، حیوانات زنده، برنج، میوه و سبزی و غلات است.

چین – قطر: مقدار صادرات چین به قطر تقریبا ۱ میلیون تن بوده است که عمده آن مواد شیمیایی ، سنگ های قیمتی،خاکستر، تخته و پانل های چوبی و روغن های نفتی و معدنی است و صادرات قطر به چین نیز تقریبا ۱۴ میلیون تن بوده است که ۸۰ درصد آن نفت و گاز (باید از محاسبه خارج شود) و تقریبا ۲۰ درصد آن انواع گوگرد و پلیمر های اتیلن و الکل است.

چین – امارات: مقدار صادرات چین به امارات تقریبا ۱۱ میلیون تن بوده است که غالب آن گرانول، تخته و پالت های چوبی، کاشی و سرامیک و فراورده های فولادی است و نیز صادرات امارات به چین تقریبا ۲ میلیون تن بوده است که عمده آن پلیمر های اتیلن، وسایل نقلیه موتوری، روغن های نفتی و معدنی و محصولات فولادی است.

۵.۷ میلیارد دلار درآمد بالقوه ایران از کریدور شمال-جنوب

بر اساس این محاسبات، در مجموع مقدار کل تبادلات تجاری کشورها ۷۶.۵ میلیون تن است. از آنجا که هر تن ترانزیت بار حدود ۷۵ دلار درآمد مستقیم برای ایران همراه خواهد داشت، در صورت اتصال خط ریلی قزوین-آستارا و تکمیل کریدور شمال-جنوب، ظرفیت کسب درآمد تقریبا ۵.۷ میلیارد دلاری در سال برای ایران بوجود خواهد آمد.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.