۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۵۰۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ دسته: انرژی
۰

پالایشگاه های پیشرفته جهان برای افزایش بهره وری و راندمان انرژی در جهت توسعه هیدروپالایش گام بر می دارند. هیدورپالایش به معنی استفاده از فناوری هیدروتراپی برای تولید محصولات و فرآورده های بیشتر و باکیفیت تر از نفت است. در یکی از آخرین موارد دو کشور کویت و هند برای پالایشگاه های جدید خود این فناوری را انتخاب کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشورهای دارای منابع هیدروکربوری و واردکنندگان نفت در مسیر حرکت به سمت توسعه صنعت پالایش از فناوری هیدروتراپی پیشرفته (HDS) استفاده می کنند. این فناوری میزان بهره برداری از ماده اولیه و تولید محصولات فرآوری شده را به طور قابل توجهی افزایش می دهد.

کویت و هند در مسیر توسعه هیدروپالایش

پالایشگاه های پیشرفته جهان برای افزایش بهره وری و راندمان انرژی در جهت توسعه هیدروپالایش گام بر می دارند که در حقیقت استفاده بیشتر از هیدروتراپی برای تولید محصولات بیشتر و باکیفیت تر از نفت است.

شرکت ملی نفت کویت (KNPC) فناوری پیشرفته HDS را به منظور استفاده در یک مجتمع پالایشگاه جدید، انتخاب کرده است. بر این اساس در مجتمع جدید سوخت دیزل با سولفور بسیار ناچیز (کمتر از ۱۰ ppm) تولید می شود که با قوانین زیست محیطی اتحادیه اروپا مطابقت دارد. فناوری هیدروتراپی استفاده شده در این پالایشگاه با ظرفیت ۱۸۰ هزار بشکه کاتالیزور دواکسینگ در روز خواهد بود.

شرکت نفت هند (IOCL) نیز فناوری پیشرفته HDS را برای استفاده در یک مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی (پتروپالایشگاه) در پارادیپ انتخاب کرده است. با استفاده از این فناوری، پالایشگاه با استفاده از اجزای مواد جامد کم کیفیت، شرایط لازم برای تولید سوخت دیزل که با مشخصات دیزلی دقیق مطابقت دارد، فراهم می کند. ظرفیت HDS جدید در این پتروپالایشگاه حدود ۱۲۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

تولید سوخت با هیدروتراپی مطابق استاندارد جهانی

«هیدروتراپی» ایجاد سیستم های فرآیند پیشرفته و کاتالیزور برای کمک به بهینه سازی عملکرد واحد و به حداکثر رساندن طول چرخه در صنعت پالایش است. این فرآیند برای کاهش گوگرد، نیتروژن و آروماتیک با افزایش تعداد سیاتان، نقطه چگالی و دود در فرآیند پالایشی است.

تلاش های صنعت پالایش در سال های اخیر برای مطابقت با روند جهانی تقاضای رو به رشد سوخت، برای استفاده در حمل و نقل دیزلی صورت گرفته که هیدروتراپی را به روند پالایشگاهی تبدیل کرده است.

این تکنولوژی به بسیاری از شرکت های پالایشگاهی کمک کرده است تا چالش های سوخت پاک را که در کسب و کارشان با آن ها روبرو هستند، مرتفع نمایند.

افزایش عمر پالایشگاه با هیدروتراپی

همچنین استفاده از فرآیند هیدروتراپی در پالایشگاه طول عمر واحد را افزایش داده و بازده سرمایه گذاری را بهبود می بخشد.

مطالعات صنعتي مربوط به عملکرد واحد پالایشی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶، به مقايسه واحدهاي هيدرود سولفورزاسيون (HDS) با عملكرد متوسط صنعت پالایش پرداخته است. نتایج این مطالعات ​​نشان دهنده مزاياي روشن و مداوم این فرآیند است.

بازدهی پالایشگاه ها و به اصطلاح اقتصادی به صرفه بودن این واحدها، یکی از مهمترین شاخص ها برای تکمیل، توسعه و ساخت پالایشگاه و سرمایه گذاری در این صنعت است.

بنابراین می توان گفت حرکت به سمت هیدروتراپی یکی از الزامات کشورهایی است که قصد راه اندازی واحدهای پالایشی و یا پتروپالایشی، باهدف افزایش ظرفیت پالایش نفت را دارند.

منبع: yon.ir/moqavem180

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.