۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۹۲۰ ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: انرژی
۰

افشین غلامعلی ‌پور کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن اشاره به لزوم توجه به عرضه و تقاضای داخلی سوخت در توسعه پتروپالایشگاه‌ها، گفت: تا ۱۰ سال آینده انتظار می‌رود سرعت رشد مصرف سوخت کاهش پیدا کند و مصرف مواد پتروپالایشی و پتروشیمیایی افزایش یابد، لذا احداث پتروپالایشگاه و توسعه زنجیره ارزش نفت رویکردی راهبردی و آینده‌نگرانه‌ است.

از آنجا که احداث پتروپالایشگاه‌ها با تولید فرآورده‌های با ارزش نفتی و پتروشیمیایی همراه هستند و حاشیه سود بالایی نیز دارند، لذا بایستی مورد توجه جدی قرار گیرند. در این راستا افشین غلامعلی ‌پور کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: نکته مهمی که باید در بحث توسعه پالایشگاه گفته شود این است که همه کشورها در بحث امنیت انرژی‌شان برنامه‌ریزی می‌کنند و متناسب با آن راهبرد‌هایی را در پیش می‌گیرند.

لزوم توجه به عرضه و تقاضای داخلی در توسعه پالایشگاه‌ها

غلامعلی ‌پور افزود: بعد از اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح و به بهره‌برداری رسید، تولید بنزین کشور از تقاضای داخلی بیشتر شد. در حالی که در طی یکی دو سال اخیر کشور به شدت در مسئله تحریم‌ها با مشکل مواجه شده و بحث کاهش درآمد‌های ارزی اتفاق افتاده بود، به واسطه‌ی صادرات بنزین و فرآورده‌های نفتی توانستیم، چیزی در حدود ۳ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: متاسفانه با احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اقدام جدی در راستای به بهره‌برداری رسیدن پالایشگاه جدیدی در کشور صورت نگرفته است. در حال حاضر با اتمام همه گیری کرونا و افزایش حمل و نقل شهری و جاده‌ای، تقاضا برای سوخت و بویژه بنزین به اوج خود رسیده و در ایام نوروز از مرز ۱۲۰ میلیون لیتر در روز گذشته است.

این کارشناس انرژی در ادامه اضافه کرد: در حالی مصرف کشور از مرز ۱۲۰ میلیون لیتر در روز در زمان‌هایی گذشته است که در بهترین حالت که پالایشگاه‌های کشور با ۱۰۰ درصد ظرفیت عملیاتیشان کار کنند، ظرفیت تولید بنزین کشور ۱۰۵ میلیون لیتر است و این به معنای استفاده کشور از ذخایر استراتژیک سوخت کشور می‌باشد. بنابراین در حال حاضر میزان مصرف بنزین از میزان تولید کشور پیشی گرفته و احتمالا در انتهای سال ما مجددا واردکننده‌ی بنزین خواهیم شد.

وی گفت: متاسفانه کشوری که خودش در مجموع منابع نفت و گاز رتبه‌ی نخست دنیا را در اختیار دارد، برای تامین بنزین خود نیاز به واردات دارد. لذا حداقل کاری که کشور در بحث توسعه پتروپالایشگاه‌ها باید انجام دهد این است که باید مطابق با نیاز کشور به سوخت، ظرفیت پتروپالایشگاهی افزایش پیدا کند.

جذابیت توسعه زنجیره ارزش نفت با افزایش تقاضای محصولات پتروشیمی

غلامعلی ‌پور همچنین بیان داشت: در بحث توسعه پتروشیمی‌های خوراک مایع هم در کشور اقدام خاصی صورت نگرفته است. عمده پتروشیمی خوراک مایع کشور که مصرف کننده نفتا هستند، باید خوراک خود را از طریق پالایشگاه‌ها تامین کنند. با توجه به اینکه تنوع محصولات پایین دستی پتروشیمی‌های خوراک مایع بسیار زیاد است و در واقع عمده محصولات پایین دستی پتروشیمی از زنجیره ارزش نفت ایجاد می‌شود، لذا در راستای توسعه پتروشیمی‌های خوراک مایع و تامین خوراک آن‌ها باید به سمت توسعه‌ی پتروپالایشگاه‌ها برویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما روند تقاضا برای سوخت و محصولات پتروشیمیایی را بررسی کنیم، مشخص می‌شود که تا ۱۰سال آینده تقریبا سرعت رشد مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند اما مصرف مواد پتروشیمیایی روندی رو به رشدی دارد. لذا  احداث پتروپالایشگاه و توسعه پتروشیمی‌های خوراک مایع‌ در کشور در راستای توسعه زنجیره ارزش نفت خام، رویکردی راهبردی، عاقلانه و آینده‌نگرانه‌ است.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.