۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۴۴۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ دسته: پول و بانک
۱۱

بر اساس صورت های مالی بانک ملّی ایران در سال ۱۳۹۶، حدود ۲۵ درصد از سپرده های قرض الحسنه مردم در این بانک در قالب تسهیلات قرض الحسنه وام داده نشده و مشخص نیست در چه حوزه ای مصرف شده است. طی روزهای اخیر، مدیرعامل بانک ملی از طولانی شدن صف وام ازدواج در صورت افزایش مبلغ این وام خبر داده بود. این درحالیست که تنها منابع مازاد و وام داده نشده این بانک در حال حاضر، می تواند برای اعطای وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی به ۱۳۰ هزار جوان مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس صورت های مالی بانک ملی ایران در سال ۱۳۹۶ که در اختیار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، سپرده های قرض الحسنه مردم در این بانک که با نرخ صفر درصد جذب شده، معادل ۱۵.۲ هزار میلیارد تومان بوده است که تنها ۹.۲ هزار میلیارد تومان آن وام قرض الحسنه داده شده است.

بر این اساس پس از کسر سپرده قانونی و ذخیره نقدینگی، ۳.۸ هزار میلیارد تومان منابع مازاد قرض الحسنه در سال ۱۳۹۶ در اختیار این بانک قرار داشته است که تبدیل به تسهیلات قرض الحسنه نشده است.

مصرف نامعلوم ۲۵ درصد از سپرده های قرض الحسنه مردم در بانک ملّی

بر این اساس، ۲۵ درصد از سپرده های قرض الحسنه مردم در بانک ملّی معادل اعطای حدود ۱۳۰ هزار وام ازدواج ۳۰ میلیون تومانی، به مصرف وام قرض الحسنه نرسیده است.

طبق قانون بانک ها موظف هستند منابع قرض الحسنه مردم را به تسهیلات قرض الحسنه و مصارف مشخص شده برای آن اختصاص دهند.

بر اساس صورت های مالی بانک ملّی، ۳.۶ هزار میلیارد تومان از منابع این بانک برای پرداخت وام ازدواج مصرف شده است؛ این درحالیست که ۳.۳ هزار میلیارد تومان معادل ۲۱ درصد از کل سپرده ها، به مدیران و کارکنان بانکی و دولتی وام داده شده است.

طی روزهای اخیر، مدیرعامل بانک ملی از طولانی شدن صف وام ازدواج در صورت افزایش مبلغ این وام خبر داده بود. این درحالیست که تنها منابع مازاد و وام داده نشده این بانک در حال حاضر، می تواند برای اعطای وام ازدواج به ۱۳۰ هزار جوان مورد استفاده قرار گیرد.

طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، افزایش وام ازدواج طی سال های اخیر نه تنها صف وام ازدواج را افزایش نداده بلکه باعث کاهش آن نیز شده است. همچنین بر اساس برآورد منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها، امکان افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان وجود دارد. (اینجا)

انتهای پیام/ وام ازدواج

  1. با سلام.
    البته اگر رسانه ای با تجربه و حرفه ای در کار خودش باشد
    قبل از انتشار خبر، نسبت به صحت خبر تحقیق خواهد کرد.
    درج این خبر البته نشان از عدم حرفه ای بودن در کار شماست.
    ولی لازم به ذکر که بانک ملی در سال گذشته و در سال ۹۷ رتبه اول در کل شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه دارد.
    و بیشترین منابع قرض الحسنه را در اختیار دارد و این نشان از اعتماد مردم به این بانک پر سابقه دارد.
    منابع قرض الحسنه فقط در بخش تسهیلات ازدواج نیست.
    اشتغال ،درمان ، به سازمانهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد نیز پرداخت میشود.
    شایسته است که در کار خود حرفه باشید قبل از کپی برداری خبری از صحت آن مطمئن شوید.
    سپاس

    ۷۳
    • ممنون از مسیر اقتصاد که مساله جوانها را پیگیری میکنه. یک رسانه هم که داره برا جوونا کار میکنه این بانکی ها که اینقدر به ملت ظلم کردن و پول مردم رو به خودشون وام دادن نمیتونن ببینن. برید جمع کنید بابا

      ۱۷

    • قشنگ معلومه بانک ملی بخش نامه کرده بریزن اینجا کامنت بزارن
      خخخخخخخ

      جمع کنید کاسه کوزتونو
      اگه عوض اینکه پول های مردم رو به مردم بدید تا جامعه سرپا بشه رفتید مجتمع های چند هکتاری خریدین

      همه هم دو تابعیتی

      مثل زالو میمونید

      ۰۲

  2. الحق که بی انصافید. یک خبر یک خبرگزاری مغرض پخش می کنه، بقیه بدون تحقیق کپی می کنند و منتشر. حالا چه سودی از این اکاذیب نصیب کشور و ملت میشه نمی دونم.
    من خودم مسوول شعبه هستم تشریف بیارید تا آمار یک شعبه را خدمتون بدم و آنرا ضربدر میانگین شعب بانک بکنید و آمار واقعی را استخراج کنید. خواستید به ایمیلم پیام بدید تا آدرس بدم خدمتون به شرط عذر خواهی در همین وبسایتتون بابت این خبر.
    شما اگر الان به سامانه ثبت نام وام ازدواج مراجعه کنید کمتر نام بانک ملی را می بینید و این به خاطر این است که سهمیه خودش را به سرعت پرداخت کزده است. این بانک بیشترین سهمیه وام ازدواج را دارد.

    ۳۳
    • چی میگید شما چی از جون ملت میخاید؟؟؟ بانکا خون مردم رو توی شیشه کردن حالا یکی پا شده یه حرفی زده بهشون برخورده. مدیرعامل بانک ملی میگه نمیشه وام ازدواجو افزایش داد در صورتی که اینهمه منابع قرض الحسنه هست و همه چیز هم دو برابر شده ... یک کار که قراره برا جوونا انجام بشه هم شما بانکی ها مخالفید واقعا که

      ۰۴

    • یه سوال داشتم.اومدم وام ۲۰ میلیونی بگیرم.اول ۵ میلیون ازم گرفتن. بعد ۲۵ میلیون ریختن بحسابم.گفتن ۵ میلیون پیش پرداخت بوده.بعد هم قسط وام ۲۰ تومن رو دارم میدم.چکار دارید میکنید.خدایی جز مدرک سازی الکی و راست و ریس کردن حساباتون و پولشویی چی بنظر ادم میرسه؟

      ۰۱

  3. واقعا چی نصیبتون میشه از این تفرقه افکنی ها چرا توی این مقطع حساس سعی میکنید مردم رو بدبین کنید چرا آب روی آسیاب دشمن میریزید؟ مگر بانک مرکزی ، دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی کل کشور بر این سپرده ها نظارت نمیکنند؟!! شما چی میگید این وسط یاشاید شما داناتر هستید!!! خودتون رو چند فروختید؟!! چی به دست میارید؟!! این قلم حرمت داره ها!!! وای از اون روزی که به دست نااهلش بیفته!!!

    ۴۲
    • من و شوهرم برای رفتن سر خانه زندگی به این وام دلخوش کردیم اما شما پولش را به خودتان وام میدهید. برای یک وام ۳۰ تومنی اینقدر جوانها را به زحمت میندازید خدا ازتون نگذره. شما اینها نصیبتان میشود از این مخالفت ها و دروغگویی ها

      ۰۶

  4. در عرف خبری رعایت انصاف خوب است و دیگر اینکه ذکر منیع خبر هم الزامی است صرفا به جهت اینکه مردم را جهت ایجاد حساسیت و بزرگ نمایی خودتان خبر کذبی را منتشر مکنید این بدور از شان و اخلاق رسانه ای است

    ۶۱
  5. آنچه بر اساس شواهد و آمار معلومه اینه که بانک ملی در مقایسه با بقیه بانک ها وضعیت بهتری در پرداخت وام ازدواج به جوانان داره؛ اما آنچه مسلم است اینکه همین بهترین بانک در پرداخت وام ازدواج هم بخش قابل توجهی از منابع قرض الحسنه مردم رو صرف پرداخت وام به کارکنانش کرده که اصلا قابل قبول نیست؛ قطعا وضع بقیه بانک ها در این زمینه از بانک ملی بدتره! بانک مرکزی باید با نظارت و شفافیت به این وضعیت پایان بده

    ۲۳


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.