۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۳۷۵ ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ دسته: مالیات
۰

دژپسند وزیر اقتصاد، از تکمیل و ارائه لایحه جامع مالیاتی مشتمل بر مالیات بر عایدی سرمایه تا اردیبهشت سال آینده خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا پایه های مالیاتی جدید به صورت یکپارچه ارائه شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد شب گذشته دکتر فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در گفتگوی ویژه خبری، به بیان مهم ترین مسائل اقتصادی کشور از جمله مبحث مالیات ها و مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت.

مالیات راهی برای سالم سازی درآمد دولت است

دکتر دژپسند درباره نقش مالیات ها در اقتصاد کشور گفت: مالیات یک ابزار و اهرم بسیار تعیین کننده در اقتصاد است. دیدگاه ما نسبت به مالیات به عنوان ابزار سرکوب کننده فعالیت های اقتصادی نیست.

وی افزود: مالیات به عنوان یک ابزار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باید برای سالم سازی درآمد دولت استفاده شود. هم چنین می تواند برای تعدیل فاصله طبقاتی و تعدیل فاصله های منطقه ای(دوگانگی های منطقه ای) نیز به کار گرفته شود.

تکمیل لایحه جامع مالیاتی مشتمل بر CGT تا اردیبهشت

دژپسند در مورد گسترش پایه های مالیاتی و برنامه وزارت اقتصاد برای وضع مالیات بر عایدی سرمایه گفت: برای اینکه فعالیت های اقتصادی سرکوب نشوند، هیچ افزایش نرخی را مدنظر نداریم؛ بلکه به دنبال گسترش پایه های مالیاتی هستیم.

وی افزود: لایحه جامعی در حال آماده شدن است که برخی پایه های مالیاتی جدید نظیر مالیات بر عایدی سرمایه به صورت یکپارچه در آن قرار دارد. در تلاش هستیم تا این لایحه تا اردیبهشت سال آینده آماده شده و به هیئت دولت ارسال شود.

نگرانی از ثبات قوانین دلیل وزارت اقتصاد در عدم اجرای مالیات بر عایدی مسکن

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال مجری که چرا مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن را اجرا نکردید، گفت: یکی از گلایه ها و سوالات اصلی کارآفرینان و فعالان اقتصادی در مورد «ثبات قوانین و مقررات و سیاست ها» است. در مورد مالیات موضوع ثبات بسیار مهم است. بنابراین سیاست و سند مالیاتی باید برای دوره میان مدت و بلندمدت در نظر گرفته شود. پس باید قانونی را تصویب کرد که لازم نباشد که سال بعد آن را تغییر داد. لذا در جلسات کارشناسی و با تحلیل هزینه-فایده به این نتیجه رسیدیم که با تاخیر ۲ تا ۳ ماهه فایده مند تر است که لایحه جامعی را آماده کنیم.

وی افزود: بعد از به سرانجام رساندن صندوق های مکانیزه فروش و اصلاح مالیات بر ارزش افزوده که در اولویت دولت است، به سراغ لایحه جامعی می رویم که مالیات بر عایدی سرمایه نیز در آن دیده می شود.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.