۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۰۰۷۸ ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ دسته: کشاورزی
۰

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور با اشاره به وضعیت عرضه و تقاضای دام در کشور گفت: در حال حاضر با توجه به میزان تولیدات داخلی و نیز وارداتی که از سوی دولت صورت می گیرد، عرضه دام و گوشت بیشتر از میزان تقاضا است؛ اما حضور دلالان و قاچاقچیان ۲ دلیل اصلی گرانی گوشت طی روزهای اخیر بوده است. یکی از اقداماتی که می تواند به مدیریت بهتر بازار منجر شود، اعطای یارانه دولتی به مصرف کنندگان به جای واردکنندگان است.

منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور، در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح وضعیت بازار دام و محصولات پروتئینی و مشکلات ایجاد شده برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پرداخت.

این کارشناس حوزه دام با اشاره به تاثیر فصل زمستان بر کاهش عرضه دام در کشور گفت: در تمامی کشورهای همسایه و آسیای میانه معمولا در این فصل، عرضه دام به دلیل فصل آبستن شدن دام های مولد و پروار شدن بره ها، کاهش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: عرضه دام از تاریخ ۱۵ اسفند ماه به تدریج آغاز می شود و تا خرداد ماه سال بعد مشکلات مربوط به کاهش عرضه دام در فصل زمستان به صورت کامل برطرف می شود.

حضور دلالان و قاچاقچیان در بازار ۲ دلیل اصلی گرانی گوشت

رئیس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: در حال حاضر دام بیش از نیاز در کشور وجود دارد اما افزایش نرخ ارز و قاچاق دام تاثیر بسزایی در افزایش قیمت دام و گوشت داشته است.

پوریان ادامه داد: به عنوان مثال تا چندی پیش قیمت هرکیلوگرم دام زنده حدود ۲۵ هزار تومان بود که با نوسانات اقتصادی اخیر و افزایش قاچاق، قیمت آن به ۳۵ هزار تومان نیز رسیده است. از سویی دیگر قیمت نهاده های دامی نیز با توجه به افزایش نرخ ارز  و عدم نظارت مناسب دولت بر توزیع آن ها، دیگر عامل گرانی دام طی ماه های اخیر بوده است.

افزایش واردات و عرضه دام مهم ترین اقدام دولت در جهت کنترل قیمت گوشت

پوریان در ادامه با اشاره به سیاست های دولت مبنی بر جبران تقاضای مردم نیز گفت: در حال حاضر دولت با استفاده از تمامی امکانات انواع محموله های گوشت را وارد می کند. روزانه به طور متوسط تا ۲۰۰ تن لاشه و گوشت منجمد گوسفندی و گوساله وارد کشور شده و در اختیار مراکز توزیع قرار می گیرد تا به دست مصرف کنندگان برسد.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: طی روزهای آتی دولت واردات دام زنده را نیز شروع خواهد کرد و انتظار می رود با افزایش چند برابری عرضه دام، قیمت گوشت در بازار کاهش پیدا کند.

کاهش مشکلات بازار گوشت با تخصیص یارانه ارزی به مصرف کنندگان

این کارشناس حوزه دام با اشاره میزان عرضه و تقاضای دام در بازارهای داخلی اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به سیاست های دولت و نیز میزان تولید داخلی عرضه دام بیشتر از تقاضا است. چنانچه مشکلات موجود در بازار نشان می دهد، دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت در بازار عدم توزیع درست گوشت های وارداتی و داخلی است.

رئیس شورای تامین دام کشور افزود: به همین منظور نیاز است تا در راستای یکپارچه کردن مدیریت تولید تا عرضه محصولات پروتئینی، اقدام ویژه تری صورت بگیرد تا دست دلالان از این بازارها کوتاه شود. حذف یارانه ارزی و تخصیص این میزان یارانه به تولید و مصرف کنندگان، دیگر سیاست موثر برای کاهش هزینه های تولید، حذف دلالی و افزایش توان مصرف کنندگان برای تهیه گوشت مورد نیاز خود است.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.