۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۶۸۵ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ دسته: کشاورزی
۰

وقف چی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اثرات منفی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات محصولات اساسی طی ماه های گذشته گفت: تخصیص این ارز دلیل اصلی گرانی گوشت قرمز است و اجرای چنین سیاستی باید از بودجه سال آینده دولت حذف شود.

علی وقف چی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد اعلام کرد: تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات محصولات اساسی باید از بودجه سال آینده دولت حذف شود. اعطای یارانه ارزی ۴۲۰۰ تومانی به تجار وارد کننده باعث ایجاد رانت و فساد می شود که این موضوع توسط تمامی کارشناسان اقتصادی نیز تایید شده و مغایر با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

این عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: همانگونه که در سال جاری نیز ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی تخصیص یافت اما نتیجه ای جز فساد و گرانی اقلام اساسی نداشت.

لزوم پرداخت یارانه به مصرف کنندگان به جای تخصیص یارانه به واردکنندگان

وقف چی در خصوص روش های جایگزین دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر گفت: بر اساس پیشنهاد نهادهای کارشناسی، دولت می تواند با حذف یارانه ارزی به صورت مستقیم از مصرف کنندگان حمایت کند. در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال آینده، واردکنندگان می توانند ارز مورد نیاز خود را از سامانه نیما تهیه کرده و برای فروش محصولات خود در بازارهای داخلی با یکدیگر رقابت کنند.

وی تصریح کرد: هر چند با تخصیص ارز سامانه نیما، اختلاف ارز ناشی از نرخ این سامانه با نرخ ارز بازار آزاد همچنان وجود خواهد داشت اما این اختلاف قیمتی به مراتب کمتر از اختلاف نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ارز بازار آزاد خواهد بود.

تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دلیل اصلی گرانی گوشت قرمز

این نماینده مجلس اعلام کرد: علت اصلی گرانی گوشت قرمز در ماه های اخیر، قاچاق دام به دلیل اختلاف نرخ ارز دولتی با نرخ ارز بازار آزاد و ایجاد رانت در تخصیص ارز دولتی به واردات این محصول و فساد در توزیع گوشت های وارداتی است. چنانچه سیاست دولت برای تخصیص ارز دولتی به واردات گوشت ادامه پیدا کند، قیمت این محصول اساسی کاهش نخواهد یافت.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: در جلسه ۱۱ اسفندماه کمیسیون تلفیق، پیشنهادات نمایندگان در خصوص چگونگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و روش های جایگزین این موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.