۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۴۲۰ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۶ دسته: کشاورزی
۰

امینی عضو اتحادیه دامداران در خصوص وضعیت توزیع نهاده های دام در کشور اعلام کرد: دولت نظارت درستی بر سامانه های توزیع نهاده ها در مراکز استان ها ندارد و این موضوع باعث سوء استفاده دلالان از وضعیت موجود شده و در نتیجه قیمت نهاده‌ها بیش از قیمت های مصوب به دامداران به فروش می رود.

محمد رضا امینی عضو اتحادیه دامداران در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت بازار نهاده های دام گفت: طی چند ماه اخیر به دلیل نظارت ناقص دولت بر سامانه های توزیع نهاده ها، مشکلات بسیاری گریبان گیر دامداران شده است.

این کارشناس حوزه دام تصریح کرد: تا پیش از جهش نرخ ارز نحوه توزیع نهاده های دام در کشور مشکل آنچنانی نداشت؛ اما در برهه کنونی به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد دچار اشکلاتی شده است. در حال حاضر نهاده ها پس از واردات و توزیع در مراکز استان ها، در قیمت های مصوب دولت به دست دامداران نمی رسد.

نهاده‌های دام با قیمت مدنظر دلّالان عرضه می شود نه قیمت مصوّب

امینی درخصوص مشکلات شبکه های توزیع نهاده ها گفت: در حال حاضر سامانه های ثبت و توزیع نهاده در کشور تنها بر مبدا و مقصد تمامی نهاده ها نظارت می کند و نظارتی بر چگونگی توزیع نهاده ها در استان ها ندارد.

عضو اتحادیه دامداران تصریح کرد: به عنوان مثال زمانی که هر دامدار برای خرید نهاده به مراکز فروش مراجعه می کند، شرکت های فروشنده نهاده پس از دریافت وجه نقد نهاده را ۳۰ تا ۴۵ روز بعد تحویل دامدار می دهند.

این کارشناس حوزه دام افزود: وجود چنین اشکالاتی در بازار نهاده ها باعث سوء استفاده دلالان از وضعیت موجود می‌شود. بنابراین قیمت نهاده ها در چنین شرایطی مطابق نظر دلالان و فروشندگان نهاده ها تعیین خواهد شد.

لزوم توزیع نهاده های دام با استفاده از ظرفیت تشکل ها و اتحادیه ها

امینی در خصوص چگونگی مدیریت و نحوه توزیع نهاده ها در برهه کنونی نیز گفت: برای توزیع بهتر نهاده ها در سطح استان ها باید از طریق تشکل های مشخص اقدام شود تا مشکلات کنونی به حداقل برسد.

وی اظهار داشت: عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در بحث تامین نهاده های دام تاکنون ضعیف بوده و توزیع نهاده های دامی در حال حاضر بر عهده وزارت صمت است. یکی دیگر از مشکلات کنونی بازار دام قیمت پائین شیر است که باعث زیان دامداران می شود.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.