۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۹۱۷ ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ دسته: کشاورزی
۰

یوسفی عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران، تخصیص بدون نظارت ارز دولتی به واردکنندگان نهاده های دامی را طرحی شکست خورده دانست و افزود: این طرح نتوانسته است به کنترل قیمت در بازار منجر شود. برای کنترل قیمت، دولت باید یارانه ارزی را به جای واردکنندگان، به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اختصاص دهد.

عباس یوسفی عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران کشور در گفتگو با مسیر اقتصاد به تشریح وضعیت و مشکلات کنونی بازار دام و افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار پرداخت.

این کارشناس حوزه دام با اشاره به وضع مناسب تولید دام کشور در سال های گذشته گفت: درحال حاضر دامداران بخش عمده ای از نیاز گوشت قرمز بازار داخلی را تامین می کردند.

تخصیص ارز دولتی به واردات به کنترل قیمت منجر نمی شود

یوسفی سیاست های دولت مبنی در کنترل قیمت گوشت در بازار از طریق تخصیص نرخ ارز دولتی به واردکنندگان نهاده های دامی را شکست خورده دانست و گفت: دولت در حالی به واردکنندگان نهاده های دامی ارز دولتی می پردازد که این واردکنندگان هیچ تعهدی مبنی بر عرضه به موقع نهاده ها ندارند و آن ها به راحتی می توانند قیمت نهاده ها را دستخوش تغییر کنند.

این کارشناس حوزه دام افزود: دلالان و واردکنندگانی که ارز دولتی گرفته و نهاده را به قیمت های بالاتر از نرخ مصوب به دامداری ها می فروشند، عامل گرانی های اخیر بازار گوشت هستند.

رشد قاچاق دام با ممنوعیت صادرات دام توسط دولت

عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران در ادامه با اشاره به روند قاچاق دام در کشور نیز گفت: افزایش نرخ ارز به همراه افزایش هزینه های تولید، دو عامل مهم افزایش قاچاق دام طی ماه های اخیر است.

یوسفی تصریح کرد: دولت باید با توجه به شرایط نرخ ارز و تفاوت نرخ دام در دو سمت مرز، صادرات دام را آزاد می کرد تا دست کم ارز حاصل از صادرات به کشور بازگردد. ورود دلالان به بازار دام کشور به دلیل ممنوعیت صادرات دام نیز دیگر عامل مهم گرانی های اخیر در بازار محصولات پروتئینی است.

تخصیص یارانه به تولید و مصرف‌ راهکار کاهش قیمت گوشت

یوسفی در پایان با اشاره به راهکارهای مختلف کاهش قیمت دام و گوشت قرمز در کشور گفت: دولت باید سیاست تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان نهاده های دامی را کنار گذاشته و در عوض از دامداران و مصرف کنندگان داخلی حمایت کند. نهاده‌هایی که تجار قرار بود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کنند معلوم نیست به کجا رفته و اگر این حمایت از دامداران می‌شد، هم اکنون قیمت گوشت اینگونه افزایش پیدا نمی کرد.

این کارشناس حوزه دام افزود: حتی در شرایطی اگر نیاز به واردات نهاده ها با ارز دولتی بود باید این تخصیص ارز به تشکل ها و تعاونی های دامداری که ذیل وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاونی روستایی هستند، صورت می گرفت.

وی قیمت مناسب هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار را حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان ارزیابی و اعلام کرد: قیمت کنونی گوشت در بازار بسیار بالاست و لازم است با مدیریت دولت این قیمت کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.