۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۸۸۳ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

آرژانتین و برزیل در سال ۲۰۰۸ یک سازوکار پرداخت تجاری دوجانبه با استفاده از ارزهای ملی ایجاد کرده اند. با استفاده از این سازوکار، صادرکنندگان و واردکنندگان دو کشور تجارت خود را بدون استفاده از ارز ثالث و به طور مستقیم از طریق ارزهای ملی خود انجام می دهند. دو کشور همچنین راهکارهایی برای جذب تجار به این ساوزکار و مدیریت «نسبت برابری نرخ دو ارز» در آن طراحی کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد آرژانتین و برزیل در سال ۲۰۰۸ اقدام به راه اندازی یک سازوکار پرداخت با استفاده از ارزهای ملی نموده اند که در معاملات میان دو کشور از این سازوکار تحت عنوان «سیستم پرداخت های ارز ملی» نام برده می شود.

توسعه روابط اقتصادی آرژانتین و برزیل از طریق تجارت با ارز ملی

این سیستم پرداختی جدید میان دو کشور در دوره بحران مالی و ریسک های نقدینگی در تجارت بین المللی سال ۲۰۰۸ راه اندازی شده است که به وسیله آن بانک های مرکزی دو کشور برای تسهیل تجارت و تقویت راوبط اقتصادی همکاری می کنند.

بانک های مرکزی در کشورها مسئول تضمین و فراهم کردن سیستم های پرداخت بین المللی هستند. در فرآیندهای ادغام اقتصادی، مالی و تجاری هدف این است که سازوکار پرداختی مناسبی برای انجام معاملات ایجاد شود.

اهمیت سیستم پرداخت بین المللی در تسهیل جریانات تجاری بین المللی

زمانی که سیستم های پرداخت، انعطاف پذیر و بدون محدودیت در دسترس هستند، معاملات تجاری با سهولت، بدون محدودیت و با هزینه های پایین تر جریان می یابند و جریان های مالی میل به افزایش دارند. این همان انتظاری است که از سیستم پرداخت های ارز ملی میان آرژانتین و برزیل می رود.

دو کشور در زمان راه اندازی سیستم مذکور به دنبال این هدف بوده اند که با افزایش استقبال از این سیستم، شیوه صادرات و واردات شرکت های خود را تغییر دهند. بدین ترتیب در طول سال های اخیر صادرکنندگان برزیلی با ریال برزیل و تجار آرژانتینی نیز با پزو آرژانتین عملیات مالی معاملات خود را انجام داده اند.

ایجاد ابزارهای مالی جدید جهت جذب تجار به استفاده از ارزهای ملی در تجارت

همچنین هر کشور نیز برای مدیریت عملیات ارزی خود با این سیستم، به صورت جداگانه یک چارچوب سازگار با فضای داخلی کشور خود ایجاد کرده است. اولویت اول برزیل جهت استفاده از ارز ملی خود در تجارت با آرژانتین این است که صادرکنندگان و واردکنندگان پرداخت های خود را به سهولت و شبیه آنچه که در داخل کشور صورت می گیرد، انجام دهند. لذا اینجاست که بخش خصوصی تلاش می کند تا ابزارهای مالی جدید ایجاد کند و بازار عمیقی را برای ریال-پزو شکل دهد.

در واقع تقویت بازار ریال-پزو، کاهش موانع تجاری و ایجاد دسترسی برای صادرکنندگان خرد و متوسط، هدف اولیه این سیستم معاملاتی است تا بدون هیچگونه اجباری، هزینه های پایین و سهولت سیستم پرداخت های ارز ملی صادرکنندگان و واردکنندگان را جذب نماید.

سازوکار پرداختی آرژانتین و برزیل جهت تجارت مستقیم با ارزهای ملّی

در این حالت قراردادهای به ارز خارجی وجود نخواهند داشت، اما ارائه مدارک تجاری از طرف تجار ضروری خواهد بود که عملیات آن به ریال برزیل و پزو آرژانتین انجام خواهد شد. بدین ترتیب با حذف نقش ارز ثالث در معاملات مستقیم میان شرکت ها، صادرکنندگان هر کشور قیمت گذاری های خود را با ارز ملی خود انجام خواهند داد.

به این ترتیب آن ها دقیقتر خواهند توانست هزینه ها را محاسبه کنند، چراکه دیگر در معرض ریسک نرخ ارز قرار نخواهند گرفت. در ابتدا این امکان برای دو کشور وجود دارد که تجارتشان به مدت ۳۶۰ روز انجام شود. همچنین پرداخت برای حمل و نقل و بیمه و غیره نیز می تواند با ارزهای ملی انجام شود.

دو راهکار آرژانتین و برزیل جهت تعیین نرخ تجارت ارزهای ملی خود

عملیات ارزی ممکن است بر مبنای نرخ مبادله ای که مؤسسات مالی با یکدیگر توافق کرده اند، انجام شود. همچنین ممکن است نرخ خود سیستم پرداخت های ارز ملی که بر اساس میانگین نرخ دلار-ریال که روزانه توسط بانک مرکزی برزیل و میانگین پزو-دلار که توسط بانک مرکزی آرژانتین اعلام می شود، انجام شود.

در پایان بسته شدن بازار هر دو کشور میزان نرخ سیستم مذکور روزانه اعلام خواهد شد. پرداخت های مربوط به عملیات انجام شده به وسیله سیستم در خلال سه روز کاری صورت خواهد گرفت. مؤسسات بانکی که دارای حساب ذخیره در نزد بانک مرکزی برزیل هستند این امکان را دارند که در سیستم مذکور فعالیت کنند.

منبع: بانک تسویه بین المللی yon.ir/hpit5

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.