۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۷۱۳ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ دسته: دولت و حکمرانی
۰

طبق گزارش تورم مرکز آمار در آذرماه سال جاری، هزینه تهیه اقلام جهیزیه ۸۳ درصد و خرید مسکن ۹۱.۸ درصد رشد داشته است. لذا با توجه به اینکه هزینه تشکیل خانواده حداقل ۲ برابر شده، ضروری است وام ازدواج به عنوان تنها سیاست حمایتی کشور از ازدواج جوانان نیز افزایش یابد. به عقیده مرکز پژوهش های مجلس، با توجه به منابع قرض الحسنه موجود مردم در بانک ها، امکان افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان وجود دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس گزارش تورم مركز آمار ايران در آذرماه ۱۳۹۷، شاخص قيمت مصرف‌كننده در پايان آذر ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۷.۴ درصد رشد كرده است.

اين شاخص در گروه های خوراكی ها و آشاميدنی ها، مبلمان و لوازم خانگی و اجاره مسكن به ترتيب ۵۱.۹، ۶۸ و ۲۳.۹ درصد رشد داشته است.

هزینه های ازدواج تقریبا ۲ برابر شده است

همچنين شاخص كالاها بيش از ۵۰ درصد رشد داشته است و زيرگروه كالای بادوام حدود ۸۳ درصد رشد را تجربه كرده است؛ اگرچه ضريب اهميت اين زيرگروه در سبد مصرفی خانوار حدود ۶ درصد است، اما از آنجايی كه عمده اقلام جهيزيه در اين زير گروه قرار دارد، می توان استنباط كرد تهيه اقلام عمده جهيزيه حداقل ۸۳ درصد رشد داشته است.

همچنين بر اساس گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در آذرماه سال ۱۳۹۷ بانک مركزی، ميانگين قيمت مسكن در تهران نسبت به ماه مشابه سال قبل ۹۱.۸ درصد رشد داشته است.

امکان افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان وجود دارد

لذا بر اساس این آمار که در گزارش جدید مرکز پژوهش های مجلس آمده است (اینجا)، ضروری است برای حفظ اثرگذاری سیاست تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج، مبلغ آن متناسب با هزینه‌های ازدواج و تشكيل خانواده افزایش یابد.

به عقیده مرکز پژوهش های مجلس، با توجه به منابع قرض الحسنه موجود مردم در بانک ها، امکان افزایش وام ازدواج به ۳۰ میلیون تومان وجود دارد.

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.