۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۸۴۷۲ ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

محمد جواد ظریف در همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق در شهر نجف اشرف گفت: در سال جاری حجم تجارت ایران و عراق به بیش از ۸ میلیارد دلار می رسد؛ اما در عین حال با رفع موانع گمرکی، روابط تجاری دو کشور قابلیت افزایش به چند برابر رقم کنونی را دارد. وی همچنین از آمادگی ایران نسبت به تکمیل راه‌آهن شلمچه-بصره و انتقال فناوری به عراق خبر داد.

به گزارش مسیر اقتصاد محمد جواد ظریف در چهارمین روز سفر خود به عراق در همایش همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق در شهر نجف حاضر شد و ضمن ایراد سخنرانی، به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

ظریف با اشاره به پیوندهای عمیق فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی دو کشور و همچنین ذکر آمیختگی خون جوانان ایران و عراق در مبارزه با داعش، علت گرایش دو ملت به یکدیگر را فراتر از مسائل اقتصادی و تجاری دانست و گفت: وجود عتبات عالیات در عراق قلب های دو ملت ایران و عراق را به یکدیگر متصل کرده و ما نیازی نداریم تا ایرانی ها را برای کار در عراق تشویق کنیم، بلکه فقط باید تلاش کنیم موانع را در مسیر این همکاری ها برداریم.

وزیر امور خارجه تردد سالانه ۶ میلیون نفر بین دو کشور با انگیزه‌های عمدتا زیارتی را از دیگر عوامل استحکام روابط دو ملت دانست و گفت: زمینه برای سفرهای بیشتر نیز فراهم است.

چند برابر شدن حجم تجارت ایران و عراق با رفع موانع گمرکی

وی با بیان اینکه تجارت ایران و عراق در سال جاری به ۸ میلیارد دلار می‌رسد، خاطرنشان کرد: تعرفه برای کالاهای ایرانی از سوی عراق به صورت نامناسبی بسیار بیشتر از کالاهای کشورهایی است که هیچگاه در کنار عراق نایستاده اند. این درحالیست که اگر موانع برداشته بشود حجم روابط تجاری چندین برابر رقم فعلی خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تعرفه را بین دو کشور به صفر برساند.

ظریف افزود: امروز علی‌رغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا جمهوری اسلامی ایران سالانه به ارزش دو میلیارد دلار گاز و برق به عراق صادر می کند. اگر دو کشور تصمیم بگیرند که آمریکا حق ندارد برای این دو کشور همسایه، حد و حدود تعیین کند همکاری در حوزه انرژی بسیار بیشتر شده و شرکت های ایرانی می توانند نیاز عراق را در این خصوص تامین کنند.

اعلام آمادگی ایران در تکمیل راه‌آهن شلمچه-بصره

وزیر خارجه کشورمان همچنین خاطرنشان کرد، در زمینه اتصال خط آهن، ما آمادگی داریم کار را به سرانجام برسانیم. ظریف خطاب به بازرگانان افزود: ما موانع را از جلوی پای شما بر می داریم و به سهم خود تمام تلاشمان را می‌کنیم که هیچ مانعی برای شما نباشد و همواره در کنار عراق بودیم و خواهیم ماند.

وی در پاسخ به سوال یکی از بازرگانان عراقی در نشست تجاری نجف در خصوص تعلل در زمینه لغو روادید، خاطرنشان کرد: ۵ سال پیش بابت لغو روادید با دولت عراق مذاکره کردیم اما هنوز پاسخ نداده اند، لغو روادید یک روند دو طرفه است.

انتقال فناوری از ایران به عراق

آقای ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا می توان در عراق نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق ایجاد کرد، گفت: توانمندی فنی ایران در حوزه انرژی هسته‌ای انحصاری نیست و همواره این توانمندی را داریم که براساس مقررات بین‌المللی در این خصوص همکاری کنیم.

وی افزود: با اینحال ایران تخصص خوبی در تولید برق آبی و گازی و در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و می توان در این زمینه ها با عراق همکاری های بسیار زیادی تعریف کرد.[۱]و[۲]

لزوم طراحی شیوه‌های نوین در تجارت ایران و عراق

کشورهای زیادی به دلیل بازار بزرگ و جذاب عراق و یا دشمنی با ایران، تلاش می‌کنند که دست ایران را از این بازار کوتاه کنند. به همین دلیل لازم است شیوه‌های نوین و روزآمد در نوع تجارت ایران و عراق طراحی و اجرا شود؛ چراکه به گفته بسیاری از فعالین اقتصادی و همچنین مسئولین مربوطه، صادرات صرف محصولات نهایی از ایران به عراق ناپایدار خواهد بود.

بنابراین لازم است در حوزه هایی که ایران از توانمندی بالایی برخوردار است، مانند علم و برخی از فناوری‌ها، عراق را نیز در آن ها سهیم نماید. در این صورت طرف عراقی نیز در خصوص گسترش روابط با ایران انگیزه بیشتری خواهد یافت.

پینوشت:

[۱]شبکه خبری العالم؛ لینک یک: yon.ir/BGVIm

[۲]شبکه خبری العالم؛ لینک دو: yon.ir/cgpwM

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.