۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۵۱۴ ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دکتر زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر انجام کارهای جهشی و فوق العاده در اقتصاد مقاومتی، گفت: وظیفه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی انجام کارهای فوق العاده اقتصادی است؛ اما در ۳ سال گذشته شاهد فعالیت جهشی و فوق العاده از سوی ستاد نبوده ایم و پروژه های تعریف شده برای دستگاه ها، اقدامات جاری آنها بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد رحیم زارع عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی، در حاشیه جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی که با موضوع آسیب شناسی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۷ برگزار شد، گفت: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در بهمن ماه ۱۳۹۲ ابلاغ شد اما پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشت؛ به طوری که رهبر انقلاب در شهریورماه ۱۳۹۴ خواهان شکل گیری ستادی به منظور مدیریت و پیشبرد اقتصاد مقاومتی شدند.

پروژه‌های اقتصاد مقاومتی ستاد همان اقدامات جاری دستگاه‌ها است

زارع در ادامه ضمن اشاره به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر انجام کارهای فوق العاده اقتصادی در اقتصاد مقاومتی، گفت: در پی مطالبه رهبری، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در همان شهریورماه ۱۳۹۴ شکل گرفت و برای به نتیجه رساندن منویات رهبری فعالیت های مختلفی انجام داد که مهمترین آن ها عبارت بودند از:

  • تصویب ۴۴۶ پروژه و تکلیف اولویت دار طی ۳ سال
  • ۵ مصوبه کلان در حوزه اشتغال و صادرات غیر نفتی
  • اعطای تسهیلات رونق تولید و اشتغال
  • واگذاری طرح های تملک دارایی
  • تعیین معین های اقتصاد مقاومتی در استان های مختلف

رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با بیان اینکه فعالیت های تعریف شده توسط ستاد با وجود گستردگی و حجم زیاد، یا به نتیجه نرسیدند یا فعالیت های جاری و معمولی دستگاه ها محسوب می شدند و از این منظر به آنها نقد وارد بود، گفت: در واقع علیرغم اینکه رهبری فرموده بودند باید کار جهشی و اولویت دار انجام شود، اینطور نشد. این مسئله موجب شد در ۳ سال گذشته شاهد اقدام جهشی و فوق العاده از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نباشیم و نتوانیم به نتیجه رساندن یک کار ویژه را به ستاد نسبت بدهیم.

۲ هدف کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس از آسیب شناسی ستاد

وی ضمن بیان اینکه چنین شرایطی موجب شد سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به خوبی اجرایی نشود و ستاد نیز پس از ۳ سال به حاشیه برود، گفت: مجلس در این زمینه دغدغه دارد و می خواهد به دولت کمک کند. به همین منظور از طریق دبیرخانه کمیته اقتصاد مقاومتی با دستگاه های مختلف و مسئولین دستگاهی اقتصاد مقاومتی جلساتی برگزار شد و فعالیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی آسیب شناسی شد تا بتوانیم در این زمینه اصلاحات لازم را پیشنهاد بدهیم.

زارع با اشاره به جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی که به منظور آسیب شناسی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برگزار شده بود، گفت: در این جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس به دنبال شناسایی عواملی بود که موجب شده ستاد از انجام فعالیت های جهشی و فوق العاده اقتصادی فاصله بگیرد و درگیر فعالیت های جاری شود.

وی افزود: هدف دیگر تشکیل این جلسه شناسایی اقداماتی است که باید توسط دولت و مجلس صورت بگیرد تا روند فعالیت های ستاد بهبود یابد.

دکتر زارع در پایان گفت: طرحی که برای اصلاح قانون نحوه پیگیری اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هم اکنون در مجلس وجود دارد کارشناسی شده نیست و باید اصلاح شود. در واقع زمانی که ستاد فرماندهی تشکیل شده، دیگر راه اندازی یک نهاد موازی موضوعیت ندارد.

انتهای پیام/ دولت و حاکمیت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.