۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۹۲۱ ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ دسته: انرژی کارشناس: مرتضی قربانی
۰

طبق آخرین مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، مجوز عرضه ۳ میلیون بشکه نفت خام در بورس با تسویه ۱۰۰ درصد ریالی صادر شد. عرضه نفت خام در بورس، یکی از مصادیق متنوع سازی مبادی فروش نفت با ایجاد شرایط رقابتی و کاملا شفاف برای خریداران و فروشندگان است. این روش با شفاف کردن فروش نفت و مشتریان آن برای نهادهای اجرایی، از اختلاس های میلیاردی و ظهور یک «سلطان نفتی» جدید جلوگیری می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد عرضه نفت خام در بورس انرژی پس از رایزنی ها و گمانه زنی های بسیار، از آبان ماه شروع شد و با فروش یک میلیون بشکه در دور اول، به اتمام رسید. شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا پس از بررسی روند فروش نفت در بورس در دور اول، مصوبه جدید خود را به تصویب رساند تا این اقدام ضدتحریمی ادامه یابد.

در این راستا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان یک عضو از شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا، با اعلام خبر صدور مجوز عرضه نفت در بورس گفت: مجوز عرضه ۳ میلیون بشکه جدید با اختیار تسویه ۱۰۰ درصد ریالی صادر شده است که امیدواریم در روزهای بعد به حجم عرضه افزوده شود.

پورابراهیمی همچنین از ارزیابی مثبت کارشناسان بازار سرمایه در مورد دور اول عرضه نفت در بورس خبر داد و افزود: شایعه نبود خریدار برای نفت عرضه شده از طریق بورس صحت ندارد و هم اکنون متقاضیان خارجی از طریق سفارتخانه های متبوع در صدد پیگیری حضور در این بازار هستند[۱].

تفاوت بورس نفت ایران با سایر بورس های متداول دنیا

در بورس های متداول دنیا، هدف از عرضه نفت کشف قیمت واقعی مورد توافق در میان عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان است و این قیمت به دست آمده، ممکن است بدون خرید و فروش فیزیکی کالا و تنها با کاغذبازی (paper market) انجام شود و در نهایت یک نفر کالای فیزیکی را تحویل بگیرد.

البته کشف قیمت تعادلی از آنجا ناشی می شود که فضای رقابتی میان خریداران و عرضه کنندگان شکل می گیرد و شرایط ورود به این بازار آسان است.

اما بورس نفت ایران شرایط متفاوتی دارد. هدف اصلی از ایجاد این بازار نه تنها کشف قیمت، بلکه فروش فیزیکی کالا است تا مبادی فروش نفت از طریق آن متنوع شده و گامی در جهت بی اثر کردن تحریم ها برداشته شود.

در بورس نفت ایران شرایط عرضه قبلا اعلام می شود و خریداران طبق شرایط، باید به این بازار ورود نمایند. یکی از راهکارهای ایجاد جذابیت برای بورس نفت ایران می تواند آزادگذاشتن رقابت کنندگان برای ورود به این بازار یا حداقل تسهیل شرایط آنان باشد؛ اقدامی که تاکنون تا حد ممکن انجام شده است.

تثبیت فروش نفت در بورس با تسهیل شرایط ورود بخش خصوصی

هدف از عرضه نفت در بورس، ایجاد مشارکت بخش خصوصی در پروسه فروش نفت خام ایران به ویژه در دوران تحریم است؛ تا با تعدد فروشندگان نفت در قالب محموله های کوچک، تحریم های نفتی بی اثر شود.

در این راه، بخش خصوصی باتوجه به درگیری مستقیم با مبحث سرمایه و سود، به دنبال بهترین راهکارها می‌گردد و در کسب سود موفق تر از بخش دولتی عمل می کند. اصولا فلسفه خصوصی سازی نیز بر این مبنا قرار دارد.

بنابراین با تسهیل شرایط ورود بخش خصوصی و افزایش رقابت میان متقاضیان، نتیجه بهتری از عرضه نفت در بورس به دست می آید.

تداوم تدبیر کشور در مقابله با ظهور «سلطان نفتی» جدید

هرچند مخالفان شفافیت در بازار و فروش نفت خام از طریق بورس، با شایعه پراکنی قصد دارند این روند را متوقف کنند، اما ویژگی های این روش بیش از پیش بر همگان آشکار شده است؛ مخصوصا در شرایطی که کشور نیاز به فروش مطمئن نفت از مبادی حفاظت شده و متنوع دارد.

کاسبان تحریم و دست های پنهان، مانع از تداوم عرضه نفت در بورس می شوند تا با ناموفق جلوه دادن این راهکار ضدتحریمی، مسیرهای غیرشفاف گذشته را مجددا باز نمایند؛ مسیرهایی که به ظهور یک «سلطان نفتی» دیگر می‌انجامد و به منافع ملی کشور ضربه می زند.

عرضه نفت در بورس، دقیقا در خلاف این مسیر است و به عنوان یک راهکار و تدبیر ویژه، جهت بی اثر کردن تحریم ها در دستور شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا و نهادهای اجرایی قرار گرفته است.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری فارس؛ کد خبر: ۱۳۹۷۱۰۰۱۰۰۰۲۳۹

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.