۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۵۱۰ ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ دسته: دولت و حکمرانی
۰

روز گذشته دولت چین با تشریفات و تبلیغات فراوان، سالگرد ۴۰ سالگی سیاست «درهای باز» را که باعث رشد اقتصادی سریع این کشور در دهه های اخیر شده است، جشن گرفت. رئیس جمهور چین در این مراسم گفته است: ما همچنان باید بدون تردید به تقویت اقتصاد دولتی ادامه دهیم و در کنار آن شرایط را برای تشویق، حمایت و توسعه اقتصاد غیردولتی نیز فراهم نماییم. تلاش چین در طول دهه های اخیر نشان داده است سیاست های اقتصادی کشورهای غربی، تنها مسیر توسعه کشورهای جهان نیست و هر کشوری باید بر اساس ویژگی های داخلی خود مسیر توسعه اقتصادی را طراحی و اجرا نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد روز گذشته دولت چین با تشریفات و تبلیغات فراوان، سالگرد ۴۰ سالگی سیاست «درهای باز» را که باعث رشد اقتصادی سریع این کشور در دهه های اخیر شده است، جشن گرفت.

تأکید بر سوسیالیسم با ویژگی های چینی و تحت رهبری حزب کمونیست

در این مراسم شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به مدت بیش از یک ساعت و نیم به سخنرانی پرداخت و زوایای مختلف اجرایی نمودن سیاست های درهای باز از سوی دولت چین در ۴ دهه اخیر را مورد بررسی قرار داد؛ سیاست هایی که از نظر رئیس جمهور چین دلیل اصلی رشد اقتصادی این کشور است و باید ادامه داشته باشد.

شی جین پینگ در سخنرانی خود بار دیگر بر اقتدار مطلق حزب کمونیست تأکید کرده و گفته است: موفقیت اقتصادی چین در ۴۰ سال اخیر نشان می دهد «سوسیالیسم با ویژگی های چینی» و تحت رهبری حزب کمونیست راه درستی بوده است که باید ادامه داشته باشد.

«نقش دولت در اقتصاد» نقطه کانونی منازعه چین با غرب

در دهه های اخیر مسئله نقش پررنگ دولت چین در اقتصاد، همواره یکی از چالش های اصلی این کشور با کشورهای غربی و به طور خاص آمریکا بوده است. مقامات دولت آمریکا در طول این مدت بارها از نقش آفرینی دولت چین در پیشبرد اهداف اقتصادی شرکت های داخلی انتقاد کرده اند.

در همین راستا مقامات دولت آمریکا و دیگر کشورهای متحد آمریکا، با استفاده از ظرفیت های نهادهای جهانی همچون WTO تلاش کرده اند قوانین جهانی را به نحوی تعیین و اجرایی نمایند که کشورهایی همچون چین مجبور شوند برای رعایت این قوانین، به کاهش نقش دولت در اقتصاد رضایت دهند.

نقش پررنگ و هوشمندانه دولت عامل اصلی توسعه اقتصادی در چین

با اینحال در مراسم سالگرد ۴۰ سالگی سیاست درهای باز در چین، رئیس جمهور این کشور بار دیگر بر ضرورت نقش آفرینی گسترده و هوشمندانه دولت در اقتصاد تأکید کرده است. به عقیده وی چین نباید به سیاست های پیشنهادی از سوی کشورهای غربی توجه کند بلکه باید راهکار مخصوص به خود را در زمینه توسعه اقتصادی در دستور کار قرار دهد.

رئیس جمهور چین در این خصوص گفته است: ما همچنان باید بدون تردید به تقویت اقتصاد دولتی ادامه دهیم.

کمک و هدایت بخش خصوصی به منظور نقش آفرینی بیشتر در اقتصاد

اما در عین حال رئیس جمهور چین نقش بخش خصوصی را نیز در توسعه اقتصادی حائز اهمیت دانسته و تأکید کرده است: در کنار تقویت اقتصاد دولتی، لازم است سیاست هایی در دستور کار قرار بگیرد که به تشویق، حمایت و هدایت توسعه اقتصاد غیردولتی نیز منجر شود.

شی جین پینگ همچنین گفته است: هر قدمی که دولت چین در طول ۴ دهه اخیر در راستای اجرای سیاست های درهای باز، در کنار نقش آفرینی گسترده و هوشمندانه دولت برداشته است، با سختی های فراوانی همراه بوده است. در آینده نیز تداوم این مسیر بسیار پرچالش و پرخطر خواهد بود.

پیروی از راهبردهای اقتصادی غرب تنها مسیر توسعه نیست

۴۰ سال قبل حزب کمونیست چین تصمیم گرفت دسته ای از سیاست های اقتصادی موسوم به سیاست درهای باز را، با هدف فاصله گرفتن از اقتصاد کمونیستی در دستور کار قرار دهد. امکان نقش آفرینی بیشتر شرکت های خصوصی و همکاری گسترده تر با شرکت های خارجی بخش مهمی از این تصمیم راهبردی دولت چین بوده است.

اما در عین حال دولت چین تلاش کرده است با سیاست های لیبرال که از سوی کشورهای غربی به عنوان تنها راه توسعه اقتصادی مطرح شده است، مواجهه ای هوشمندانه داشته باشد و در واقع نسخه چینی این سیاست ها را طراحی و اجرا نماید.

در نسخه چینی سیاست های اقتصادی درهای باز، برخلاف نسخه های غربی دولت نقشی بسیار پررنگ و هوشمندانه دارد و بخش خصوصی در سایه حمایت های دولت و در راستای تحقق منافع کل جامعه فعالیت می کند.

تلاش چین در طول دهه های اخیر نشان داده است سیاست های اقتصادی کشورهای غربی تنها مسیر توسعه کشورهای جهان نیست و هر کشوری باید بر اساس ویژگی های داخلی خود مسیر توسعه اقتصادی را طراحی و اجرا نماید.

منبع: رویترز yon.ir/I29hX

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.