۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۵۶۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۳ دسته: انرژی
۰

پاپی زاده نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته مثل آمریکا که از توافقنامه پارس خارج شده است، سهم ناچیزی از انتشار گازهای گلخانه ای دارد، خاطر نشان کرد: توافقنامه پاریس کشور را از استفاده از این مزیت منع می کند و تکمیل زنجیره ارزش در استفاده از نفت و گاز که مستلزم استفاده از سوخت فسیلی است را محدود خواهد کرد.

عباس پاپی زاده نماینده شهر دزفول و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مسیر اقتصاد ضمن بررسی آثار پیوستن به توافقنامه پاریس برای کشور ایران، محدودیت در توسعه پالایشگاه و نیروگاه از طریق نفت و گاز را از مهمترین مشکلات ناشی از آن دانست.

توافقنامه پاریس در راستای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و انتشار گاز های گلخانه ای است که کشورهای عضو طی آن متعهد می شوند که فعالیت های مرتبط با تولید و انتشار گاز های گلخانه ای را کاهش دهند. به عنوان مثال از سوخت های فسیلی کمتر استفاده کنند و به سمت انرژی های تجدیدپذیر بروند.

سهم کشورهای در حال توسعه از مصرف سوخت فسیلی ناچیز است

پاپی زاده ضمن اشاره به خروج مهمترین تولید کننده و منتشر کننده گازهای گلخانه ای از توافقنامه پاریس، خاطرنشان کرد: بودن یا نبودن کشور های در حال توسعه و بعضا کوچک که کمترین تاثیر را در انتشار گازهای گلخانه ای دارند، چه کمکی به بهبود اوضاع می کند؟ عملا تاثیر آن ها بسیار ناچیز خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از معایب پیوستن به این توافقنامه، لزوم تعطیل کردن بخشی از فعالیت های تولیدی و صنعتی و رفتن به سمت استفاده از انرژی های گران قیمت است. برای مثال قیمت تولید برق با استفاده از نیروگاه سیکل ترکیبی که از گاز طبیعی و بعضا مازوت به عنوان خوراک استفاده می کند، حدود ۷۹ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تمام می شود.

اجرای توافقنامه پاریس مستلزم تغییر سبد انرژی و صرف هزینه های زیاد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس یکی از برنامه های اجرای تعهدات در توافقنامه پاریس را حرکت به سمت انرژی های نو و تجدیدپذیر دانست و افزود: کشور ما علیرغم انرژی در دسترس و ارزان قیمتی که در اختیار دارد، بایستی به سمت استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برود که در حال حاضر بسیار گران و با بازدهی پایین هستند.

وی ادامه داد: تولید برق از طریق سلول های خورشیدی در حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت تمام می شود که تقریبا حدود ۱۰ برابر قیمت تمام شده از طریق گاز طبیعی است.

توافقنامه پاریس کشور را به سمت خام فروشی بیشتر هدایت می‌کند

پاپی زاده، ضمن اشاره به شرایط تحریمی کشور در حوزه انرژی و فروش نفت، خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از راهکار های بی اثر کردن تحریم انرژی تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز در داخل کشور و فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتری است که قابلیت تحریم را ندارند.

وی ادامه داد: در همین زمینه تولید و صادرات برق از طریق مصرف گاز طبیعی در نیروگاه ها، یکی از روش های مقابله با تحریم است که مستلزم مصرف انرژی است که به همین دلیل، انتشار کربن بیشتر نیز اجتناب ناپذیر خواهد بود.

این نماینده مجلس با تاکید بر مغایرت اهداف و تعهدات ما در توافقنامه پاریس با منافع ملی کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر کدام نهاد به بررسی تاثیر اجرای توافقنامه پاریس بر توسعه نیروگاهی و پالایشگاهی کشور که علاوه بر ایجاد درآمد و ارزش افزوده بالاتر، توان بی اثر کردن تحریم ها را خواهند داشت، پرداخته است؟

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.