۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۸۷۸ ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰ دسته: انرژی
۰

علیرضا ورناصری قندعلی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت تولید و توسعه ظرفیت‌های صنعت برق گفت: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راهکاری مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است. همچنین توجه به ظرفیت‌های کشور برای استفاده از تجدید‌پذیر‌ها و توسعه نیروگاه‌‌های اتمی به منظور تنوع بخشی به سبد انرژی کشور از دیگر اقدامات ضروری برای تامین پایدار برق است.

علیرضا ورناصری قندعلی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توسعه نیروگاه‌های گازی و تغییر آن به سیکل ترکیبی به منظور تولید و تأمین پایدار برق در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راهکاری مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای تولید برق است. نیروگاه سیکل ترکیبی، ترکیبی از توربین بخار و توربین گاز است و ژنراتور توربین گازی برق تولید می‌کند و انرژی حرارتی حاصل از توربین گاز برای تولید بخار مورد نیاز توربین بخار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به ‌این‌ ترتیب بازدهی نیروگاه افزایش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۹۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه‌های کشور تولید شده است، بیش از ۹۶ درصد برق مورد نیاز در این مدت توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین شده است. باید بگویم در حال حاضر از مجموعِ حدود ۸۶ هزار مگاوات ظرفیت اسمی نصب شده تولید برق کشور، ۱۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید در نیروگاه هسته‌ای است، در حالی‌که ظرفیت عملی تولید برق در تمامی انواع نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه‌های حرارتی، برق‌آبی، تجدیدپذیر و غیره هر کدام به دلیلی کمتر از ظرفیت اسمی است. بزرگ‌ترین مزیت نیروگاه‌‌‌های سیکل ترکیبی تولید برق با سرمایه کمتر، صرفه‌جویی در مصرف گاز و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی به‌عنوان گامی موثر در صرفه‌‌جویی برای اقتصاد کلان و حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود.

ارتقای توان عملیاتی نیروگا‌‌ها‌ به منظور تولید برق با کمک دانش‌‌بنیان‌‌ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ارتقای توان عملیاتی نیروگا‌‌ها‌ با کمک دانش‌‌بنیان‌‌ها باید بیش از پیش محوریت یابد تا حتی‌الامکان بدون اضافه کردن سوخت و بدون سرمایه‌گذاری گسترده به افزایش تولید برق برسیم. تکنولوژی مولد‌های مقیاس‌ کوچک به‌عنوان راهکار سریع و کوتاه مدت برای افزایش ظرفیت تولید برق کشور در نقاط اولویت‌دار شبکه باید مورد توجه قرار گیرد. شناسایی نیروگاه‌های فرسوده و تعمیرات اساسی آن‌ها یا از رده خارج کردن آن‌ها و احداث نیروگاه‌های گازی جدید برای بالا رفتن متوسط عمر نیروگاه‌ها هم از اهم مواردی است که باید به آن‌ها توجه نمود و مجددا تاکید می‌کنم استفاده از انواع انرژی‌های تجدیدپذیر مانند احداث نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند بسیاری از مشکلات در زمینه افزایش تولید برق را حل کنند.

ورناصری در ادامه اظهار داشت: ما دارای چشم انداز ۲۰ ساله انرژی هستیم(سند ملی راهبرد انرژی کشور) که سبد انرژی کشور و سهم هریک از نیروگاه‌ها در آن مشخص است، در سند چشم انداز ۱۴۰۴، قرار بود ۵ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کنیم که با همین یک مثال متوجه خواهیم شد سبد تولید برق و انرژی در کشور نیاز به تنوع سازی جهت توسعه دارد.

توسعه نیروگاه‌های اتمی جهت تنوع بخشی به سبد تأمین برق کشور

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص توسعه نیروگاه‌های اتمی جهت تأمین پایدار انرژی گفت: توسعه انرژی اتمی در بخش تولید برق کشور یک ضرورت انکار ناپذیر است. همچنین باید نکته‌ای را در این خصوص یادآوری کنم توجه داشته باشیم حدود ۸۰ درصد ظرفیت تولید برق کشور(برق حرارتی) منوط به تأمین سوخت فسیلی است و ۱۴ درصد ظرفیت تولید برق(نیروگاه‌های برق‌آبی) وابسته به وجود ذخایر آب است، این دو موضوع با توجه به محدودیت‌ تأمین سوخت فسیلی به خصوص در فصول سرد از یک‌سو و محدودیت‌ تولید انرژی برق‌آبی با توجه به تواتر خشکسالی‌ها در کشور از سوی دیگر، حاکی از این امر است که نمی‌توان بر پایداری این ظرفیت‌ها بسنده کرد فهذا برای تأمین پایدار برق باید به توسعه نیروگاه‌‌های اتمی تسریع بخشید تا تأمین پایدار برق برای کشور فراهم باشد.

ورناصری در پایان خاطر نشان کرد: من به محوریت بخشی به هر دو راهکار یعنی حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه نیروگاه‌ها جهت تولید برق معتقد هستم زیرا ظرفیت عظیم بهره‌گیری از هر دو راهکار در کشور ما وجود دارد. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اولویت جهانی است که برای کشورمان در سه بخش کاهش مصرف سوخت،کاهش مصرف آب با توجه به شرایط کشور و حفظ محیط زیست با توسعه استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر توجیه‌پذیر است. در مورد نیروگاه‌ها هم صنعت برق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه کشور همواره نقش مهمی در توسعه همه جانبه کشور، ارتقاء رفاه و امنیت جامعه بر عهده دارد که مطابق با تکنولوژی روز باید توسعه یابد.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.