۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۰۰۶۴ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای کارشناس: محمد صادق پاک پرور
۰

مولدر وزیر محیط زیست استونی اخیرا از تصمیم این کشور برای پیوستن به کشورهای دارای صنعت هسته‌ای خبر داده است. افزایش امنیت انرژی، عدم وابستگی انرژی هسته‌ای به شرایط محیطی و اقلیمی و عمر بالای نیروگاه‌های هسته‌ای در مقایسه با نیروگاه‌های فسیلی و تجدیدپذیر همچون خورشیدی و بادی، سبب شده است دولت استونی با تشکیل کارگروه تخصصی انرژی هسته‌ای (NEPIO) بهره برداری از این انرژی را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت استونی اخیرا اعلام کرده است درصدد معرفی و بهره برداری از انرژی هسته‌ای و اضافه کردن آن به سبد انرژی این کشور است. در همین راستا مولدر وزیر محیط زیست استونی ماه گذشته از آغاز به کار کارگروه انرژی هسته‌ای (NEPIO) در این کشور خبر داد. وزیر محیط زیست، سرپرست و مسئول این کارگروه تخصصی خواهد بود. همچنین مقرر شده است این کارگروه پیشنهادات و برنامه‌های خود را در خصوص شروع روند بهره برداری و توسعه صنعت هسته‌ای در این کشور را نهایتا تا سپتامبر ۲۰۲۲ به دولت استونی ارائه دهد.

عدم وابستگی به شرایط محیطی، مزیت انرژی هسته‌ای نسبت به دیگر منابع انرژی

مولدر وزیر محیط زیست استونی ماه اخیر پس از اعلام خبر تشکیل یک کارگروه تخصصی تحت عنوان کارگروه تخصصی انرژی هسته‌ای(NEPIO) اضافه کرد این کشور در راستای افزایش امنیت انرژی، پایداری و رقابت پذیری بخش انرژی استونی، به این نتیجه رسیده است که بهره برداری از انرژی هسته‌ای امری ضروری است. تحقق اهداف اقلیمی ۲۰۵۰ اتحادیه اروپا نیز از دیگر انگیزه‌های استونی برای پیوستن به جمع کشورهای هسته‌ای جهان به شمار می‌رود.

وزارت محیط زیست استونی اعلام کرده است انرژی هسته‌ای امروزه به عنوان یکی از بهترین و مطمئن‌ترین منابع انرژی در مقایسه با دیگر منابع انرژی همچون منابع فسیلی محسوب می‌شود. انرژی هسته‌ای آلایندگی به مراتب کمتری دارد و عمر سیستم‌ها و تجهیزات بکار رفته در نیروگاه‌های هسته‌ای نیز تا حد زیادی بیشتر از نیروگاه‌های گاز طبیعی، زغال سنگ، نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و برق آبی است. عدم وابستگی انرژی هسته‌ای به شرایط آب و هوایی و اقلیمی نیز از دیگر مزیت‌های تعیین کننده آن نسبت به سوخت های فسیلی و همچنین انرژی‌های به اصطلاح پاک از قبیل بادی و خورشیدی به شمار می‌رود.

چالش استفاده از سرمایه گذار بخش خصوصی در توسعه صنعت هسته‌ای استونی

وزیر محیط زیست استونی اما در ادامه ابراز داشت استفاده از انرژی هسته‌ای با وجود تمام مزایایی که دارد، نیاز به سرمایه گذاری اولیه هنگفتی دارد. از همین رو می‌بایست برنامه ریزی زمانبندی شده دقیقی برای تاسیس راکتورها و نیروگاه‌های هسته‌ای در این کشور انجام شود.

مولدر در ادامه گفته است از دیگر چالش‌هایی که پیش روی توسعه صنعت هسته‌ای در استونی وجود دارد این است که آیا می‌توان از بخش خصوصی نیز در این راه استفاده کرد و یا اینکه تمام بار اجرایی و مالی طرح بر دوش دولت باشد. دلیل این امر نیز سرمایه گذاری هنگفت مورد نیاز برای توسعه صنعت هسته‌ای در این کشور است که به طور قطع بار مالی زیادی برای دولت به همراه خواهد داشت.

وی در ادامه گفته این موضوعات و چالش‌های احتمالی دیگر از جمله موضوعاتی هستند که کارگروه تخصصی انرژی هسته‌ای استونی(NEPIO) قرار است راجع به آن‌ برنامه ریزی و جمع بندی را به دولت این کشور ارائه کند.

اقناع افکار عمومی، لازمه پیشبرد اهداف صنعت هسته‌ای

وزیر محیط زیست استونی همچنین گفته است امکان استفاده از راکتورهای نسل جدید ماژولار کوچک هسته‌ای (SMR) که دارای اندازه فیزیکی به مراتب کوچکتر از یک نیروگاه بزرگ هسته‌ای اما از ظرفیت برابری برخوردارند، در صنعت هسته‌ای این کشور وجود دارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرده یک موضوع مهم دیگری که در رابطه با شروع بهره برداری از صنعت هسته‌ای در استونی وجود دارد این است که اقبال و دیدگاه عمومی مردم نسبت به آن می‌بایست به سمت و سوی مثبتی پیش رود؛ چرا که آمادگی و اقناع آحاد جامعه برای پذیرش صنعت هسته‌ای امری مهم و تعیین کننده برای پیشبرد اهداف تعیین شده در این زمینه به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است اعظای اصلی کارگروه تخصصی انرژی هسته‌ای استونی (NEPIO) شامل نمایندگانی از وزارت محیط زیست، آژانس محیط زیست، وزارت کشور، وزارت دارایی، دادگستری، وزارت امور اقتصادی و ارتباطات، وزارت دفاع و وزارت امور خارجه به علاوه نمایندگانی از دبیرخانه‌های ایالتی است.

پس از انتخاب نمایندگان از سوی وزارتخانه‌ها و نهادهای گفته شده، حکم عضویت آنان توسط وزیر محیط زیست می‌بایست تایید شود. گفتنی است یک شرکت استونیایی نیز با نام fermi energia که در زمینه طراحی و توسعه راکتورهای نسل جدید ماژولار کوچک هسته‌ای فعالیت می‌کند با NEPIO در راستای امکان سنجی استفاده از انرژی هسته‌ای در استونی همکاری خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری-تحلیلی world nuclear news

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.