۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۸۹۷۴ ۰۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای
۰

فرانسه ۱۰ کشور اتحادیه اروپا را برای پیوستن به یک «ائتلاف هسته‌ای» به منظور حمایت از انرژی هسته‌ای متقاعد کرده است. این کشور سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه هسته‌ای انجام داده است تا بتواند با رقبای قدرتمندی در بازار انرژی همچون انگلستان و آلمان رقابت کند.

به گزارش مسیر اقتصاد مقامات پاریس ۱۰ کشور اتحادیه اروپا را برای پیوستن به یک «ائتلاف هسته ای» متقاعد کرده‌اند. فرانسه در حال انجام یک عملیات فشار برای ارتقای سطح انرژی هسته‌ای در اتحادیه اروپا است و به دنبال گردآوری متحدانی برای مقابله با سیاست‌های تحمیلی از طرف سازمان انرژی هسته‌ای است.

تمرکز فرانسه بر انرژی هسته‌ای با سرمایه‌گذاری جدید ۵۰ میلیارد یورویی

هدف پاریس از ایجاد این معاهده این است که بتواند با کمک شرکای خود، سیاست‌های مستقلی را در رابطه با صنایع هسته‌ای و افزایش غنی سازی دنبال و پیاده کند. در همین رابطه فرانسه سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه هسته‌ای انجام داده است تا بتواند با رقبای قدرتمندی همچون انگلستان و آلمان رقابت کند.

مکرون در اواخر سال ۲۰۲۱ با طرحی ۵۰ میلیارد یورویی برای تجدید برخی از رآکتورهای هسته‌ای فرسوده فرانسه از سال ۲۰۳۵، با حداقل شش رآکتور جدید، بر انرژی هسته‌ای تمرکز کرد.

ائتلاف برای حمایت بیشتر از توسعه انرژی هسته‌ای

مقامات پاریس ۱۰ کشور از جمله مجارستان و بلغارستان را متقاعد کرده‌اند که به «ائتلاف هسته‌ای» بپیوندند. این ائتلاف از بروکسل می‌خواهد از توسعه انرژی هسته‌ای حمایت بیشتری کند. اعضای این پیمان و ائتلاف معتقدند که انرژی هسته‌ای سازگار با اهداف آب‌ و هوایی و انرژی است و در عین حال به حفاظت از استقلال انرژی اتحادیه اروپا کمک می‌کند.

تأسیس این گروه حامی انرژی هسته‌ای در نشستی در استکهلم صورت گرفت. این در حالی است که فرانسه با هدف گرفتن امتیاز تولید انرژی‌های تجدیدپذیر اتحادیه اروپا از طریق صنعت هسته‌ای این کشور که پایه اصلی تولید برق این کشور نیز هست، در حال رایزنی است. این امر باعث ایجاد شکاف با آلمان شده و سایر کشورهای عضو را به تعجب واداشته است که آیا مجبور خواهند شد طرفی را انتخاب کنند.

اختلاف آلمان و فرانسه بر سر انرژی هسته‌ای

این اختلافات در بسیاری از اصلاحات انرژی اتحادیه اروپا، از بازنگری برنامه ریزی شده در بازارهای برق گرفته تا نحوه ارتقای انرژی هیدروژنی و انرژی های تجدید پذیر، وجود دارد. همچنین نشان می‌دهد که آلمان و فرانسه پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین که نظم اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا را متزلزل کرد، در ایجاد اجماع در مورد طیف وسیعی از موضوعات به مشکل برخورد کرده اند.

اگنس پانیه روناچر، وزیر انرژی فرانسه گفت که در نشست وزرای انرژی اتحادیه اروپا در استکهلم با همتای آلمانی خود بحث سازنده‌ای داشته است، اما این دو اختلافات خود را حل نکردند. همچنین وی گفت: ما نمی‌خواهیم صنعت هسته‌ای ما مورد تبعیض قرار گیرد، باید با تمام توان از ظرفیت‌های صنایع هسته‌ای خود استفاده کنیم.

تلاش ویژه آلمان برای گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر

آلمان، که توسط ائتلافی فدرال از جمله سبزهای مخالف انرژی هسته‌ای اداره می‌شود، درعوض برای گسترش و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش ویژه‌ای کرده است. این کشور از زمان عملیات نظامی روسیه در اوکراین مجبور شده است به سرعت از واردات گاز روسیه خودداری کند و مسائل انرژی را در دستور کار سیاستی خود قرار دهد.

این اختلافات، شکاف در اتحادیه اروپا بر سر انرژی هسته‌ای را آشکار کرده است. همچنین اختلافات ایدئولوژیکی طولانی‌مدتی مطرح بوده است که ممکن است اصلاح بازارهای انرژی در سطح اروپا را پیچیده‌تر کند.

تجدیدپذیری انرژی هسته‌ای نقطه اختلاف فرانسه و آلمان

سیمون تاگلیاپیترا، کارشناس ارشد اندیشکده بروگل، گفت: پاریس و برلین در مورد نقشی که دولت در حمایت از بخش انرژی ایفا می‌کند، دیدگاه یکسانی ندارند؛ زیرا آلمان طرفدار صنعت بازار محور است. تاگلیاپیترا گفت: وضعیت در سراسر اروپا در زمینه انرژی کاملاً متنوع است و آلمان و فرانسه مظهر این واگرایی هستند.

فرانسه می‌خواهد با تغییر فرمولی که کشورهای عضو را ملزم می‌کند در مهلت‌های زمانی مشخص مقدار مشخصی از ظرفیت‌های تجدیدپذیر را ایجاد کنند به خاطر داشتن صنعت هسته‌ای که کربن کمی تولید می‌کند، اعتبار دریافت کند. آلمان با چنین اقدامی مخالف است. سخنگوی وزارت اقتصاد آلمان گفت: قرار است دستور العمل گسترش انرژی های تجدیدپذیر را ترویج کند. انرژی هسته‌ای یا هیدروژن مبتنی بر هسته‌ای یک انرژی تجدیدپذیر نیست.

منبع: فایننشیال تایمز

انتهای پیام/انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.