۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۳۴۵ ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ دسته: پول و بانک، هدایت اعتبار
۰

بررسی ها نشان می دهد حدود ۱۵۵۰ هزار میلیارد تومان از ۱۶۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط بانک ها خلق و تخصیص یافته است که ۹۳ درصد از کل نقدینگی کشور را شامل می شود. به عقیده کارشناسان، این وضعیت ناشی از تخصیص نامطلوب منابع بانکی به فعالیت های غیرمولد بوده که ریشه آن در قدرت بالای خلق پول و اعتبار بانک ها در کنار عدم نظارت هوشمندانه بانک مرکزی است.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه جاری آخرین آمار پولی و بانکی کشور توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر شد؛ آماری که آخرین متغیرهای پولی و بانکی کشور را تا پایان شهریورماه سال جاری گزارش می کرد.

بر اساس این آمار، نقدینگی کل کشور به مبلغ ۱۶۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است؛ همچنین پایه پولی به مبلغ ۲۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت به شهریورماه سال گذشته، افزایش ۴۰ درصدی را تجربه نموده است.

پایه پولی به منابعی گفته می شود که توسط بانک مرکزی در سیستم اقتصادی کشور جریان پیدا می کند؛ به عبارت دیگر، تخصیص این منابع برای اولین بار توسط بانک مرکزی انجام می شود.

اختلاف نقدینگی و پایه پولی نیز اعتباری را نشان می دهد که توسط نظام بانکی کشور خلق و تخصیص یافته است.

۹۳ درصد از کل نقدینگی کشور توسط بانک‌ها خلق شده است

از آنجا که بخش قابل توجهی از پایه پولی که حدود نیمی از آن را شامل می شود، از از محل بدهی بانک ها به بانک مرکزی بوده و در واقع استقراض بانک ها از بانک مرکزی بوده است، بنابراین حدود ۱۵۵۰ هزار میلیارد تومان از ۱۶۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور توسط بانک ها خلق و تخصیص یافته است.

این میزان که حدود ۹۳ درصد از کل نقدینگی کشور را شامل می شود، نشان از نقش اساسی نظام بانکی کشور در تخصیص نقدینگی و خلق اعتبار دارد.

این در حالیست که طبق بررسی های مرکز پژوهش های مجلس، تامین مالی و دریافت تسهیلات بانکی همواره از مهمترین مشکلات و موانع کسب و کار بوده است.

به عقیده کارشناسان، این وضعیت ناشی از تخصیص نامطلوب منابع بانکی به فعالیت های غیرمولد بوده که ریشه آن در قدرت بالای خلق پول بانک ها در کنار عدم نظارت هوشمندانه بانک مرکزی است.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.