۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۱۹۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ دسته: دولت و حکمرانی
۰

دولت آمریکا سالانه بیش از ۷۸۰ میلیارد دلار کسری بودجه دارد که از طریق فروش اوراق قرضه دلاری تأمین می شود. این روند موجب شده است انباشت بدهی دولت این کشور به بیش از ۲۱۵۰۰ میلیارد دلار برسد که سود سالانه آن بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار برای دولت آمریکا هزینه درپی دارد. اما در سال های اخیر کاهش تمایل کشورهای جهان به خرید اوراق قرضه دلاری و افزایش عرضه آن ها در بازارهای ثانویه، به چالشی جدی پیش روی انتشار اوراق قرضه جدید از سوی دولت آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد  دولت آمریکا سالانه با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است که از طریق انتشار و فروش اوراق قرضه تأمین می شود.

در واقع جهان روا بودن دلار این امتیاز را برای دولت آمریکا ایجاد کرده است که بیش از میزان درآمدهای واقعی خود، هزینه انجام دهد و منابع آن را از طریق انتشار اوراق دلاری بدون پشتوانه تأمین نماید.

کسری بودجه آمریکا به ۷۸۲ میلیارد دلار رسید

بر اساس آمارها در سال مالی گذشته کسری بودجه آمریکا ۷۸۲ میلیارد دلار برآورد شده است که بزرگترین کسری مالی از سال ۲۰۱۲ میلادی به بعد محسوب می شود.

بخش عمده کسری بودجه دولت آمریکا از طریق فروش اوراق قرضه تأمین می شود و بنابراین برای تأمین آن دولت این کشور باید به طور ماهانه دست کم ۶۰ میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری جدید منتشر کند.

به طور خاص وزارت خرانه داری آمریکا در ماه جاری میلادی اقدام به فروش ۷۴ میلیارد دلار اوراق قرضه کرده است. در ماه گذشته میلادی نیز ۱۰۶ میلیارد دلار اوراق قرضه به فروش رسیده است. بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، این اوراق قرضه با سر رسیدهای ۳ سال، ۱۰ سال و ۳۰ سال منتشر می شوند.

پرداخت ۵۲۳ میلیارد دلار سود اوراق قرضه توسط دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸

این روند موجب شده است هرساله بر میزان انباشت بدهی دولت آمریکا افزوده شود؛ به طوریکه مجموع بدهی این کشور در حال حاضر به بیش از ۲۱ هزار ۵۰۰ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس آمار وزارت خزانه داری آمریکا هزینه پرداخت سود این میزان بدهی در سال ۲۰۱۸ میلادی ۵۲۳ میلیارد دلار بوده است.

پرداخت سود بدهی انباشت شده ناشی از اوراق قرضه منتشر شده در دهه های اخیر، یکی از بزرگترین بخش های هزینه ای بودجه دولت آمریکاست. در واقع دولت آمریکا هرساله بخش قابل توجهی از منابع حاصل از انتشار اوراق قرضه جدید را صرف پرداخت سود اوراق هایی میکند که در سال های قبل منتشر کرده است؛ و به این ترتیب بر میزان بدهی انباشت خود می افزاید تا بتواند از پس پرداخت سود آن برآید.

کاهش تمایل کشورهای جهان به خرید اوراق دلاری

اما استفاده بی محابا از این منبع گسترده روی دیگری هم دارد که آن کاهش تمایل کشورهای جهان به خرید اوراق قرضه دلاری آمریکا است.

در طول دهه های اخیر، به دلیل جهان روا بودن دلار، خرید اوراق قرضه آمریکا، یکی از مناسب ترین مقاصد سرمایه گذاری برای دولت ها و همچنین شرکت های بزرگ در سراسر جهان بوده است. اما در طول سال های اخیر به دلیل استفاده بیش از حد آمریکا از ابزار دلار، از تمایل کشورهای جهان به خرید اوراق قرضه دلاری کاسته شده است و در مقابل دیگر مواردی همچون طلا به عنوان بهترین مقصد سرمایه گذاری مطرح شده اند.

کشورهایی مانند چین، روسیه، ترکیه و حتی ژاپن که خریداران اصلی اوراق قرضه دلاری آمریکا، محسوب می شوند، به جای خرید اوراق جدید، بیشتر به دنبال فروش اوراق های فعلی خود در بازارهای ثانویه هستند. به طوریکه می توان گفت میزان خریدهای خارجی در مزایده های اوراق قرضه دلاری خزانه داری آمریکا کاهش پیدا کرده است.

بن بست آمریکا در فروش اوراق قرضه دلاری جدید

کاهش تمایل خرید اوراق قرضه دلاری و در مقابل افزایش تمایل برای فروش آن ها در بازارهای ثانویه، مشکلاتی را برای دولت آمریکا، به عنوان بزرگترین منتشر کننده اوراق قرضه دلاری ایجاد کرده است.

در شرایط کاهش تقاضا، دولت آمریکا مجبور است اوراق قرضه دلاری جدید را با سودهای بیشتر به فروش برساند تا خریداران را مجاب به خرید آن ها نماید. اما افزایش سود اوراق قرضه به معنی افزایش هزینه های آتی دولت آمریکا در بازپرداخت سود این اوراق خواهد بود که به تشدید مشکلات این کشور منجر می شود.

منبع: بلومبرگ

لینک یک yon.ir/hXabw

لینک دو yon.ir/6WGkW

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.