۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۰۳۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کشور سریلانکا در سال های اخیر برای کنترل نوسان ارز خود اقدام به انعقاد پیمان پولی با کشورهای مختلف نموده است. این کشور به تازگی اعلام کرده است قصد دارد با کشورهای قطر و عمان نیز پیمان پولی منعقد نماید و از طریق کاهش تقاضای دلار، بازار ارز خارجی را مدیریت کند؛ چراکه تزریق دلار در بازار نیز نتوانسته است مشکل نوسان ارز در این کشور را برطرف نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد ایندراجیت کوماراسوامی، رئیس بانک مرکزی سریلانکا گفته است که این کشور به دنبال انعقاد پیمان پولی دوجانبه با قطر و عمان است تا از این طریق کاهش ارزش روپیه در مقابل دلار را، که در طی چند ماه گذشته به علت عوامل مختلف جهانی و داخلی دچار نوسان شده است، کنترل نماید.

سریلانکا در حال حاضر به دنبال بررسی امکان استفاده از ظرفیت پیمان های پولی با شرکای تجاری خود است تا از طریق تسهیلات این پیمان ها صادرات خود را افزایش دهد و کسری ترار تجاری اش را جبران نماید؛ چراکه با کاهش کسری تراز تجاری این کشور، فشار بر روپیه کاهش می یابد و نوسان نرخ ارز کنترل می شود.

انعقاد پیمان پولی با قطر و عمان اقدام سریلانکا جهت کنترل نوسانات ارزی

یک مقام ارشد دولتی نیز گفته است که پیشبرد انعقاد پیمان پولی با قطر و عمان نیاز سریلانکا است و وزارت امور مالیه به زودی در مورد این موضوع بحث خواهد کرد.

کشور سریلانکا با کشورهای متعدد دیگری از قبیل هند، چین و مالزی نیز اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه نموده است تا به جای دلار از ارزهای ملی خود در تجارت استفاده کنند.

انعقاد این پیمان ها برای سریلانکا اهمیت دارد، چراکه روپیه این کشور در ادوار مختلف تحت فشار بوده است و کاهش ارزش را تجربه کرده است.

این درحالیست که تلاش بانک مرکزی این کشور برای دفاع از روپیه با فروش دلار نیز در جلوگیری از کاهش ارزش رویپه سریلانکا چندان مؤثر نبوده است. بدین ترتیب این کشور در چندین سال گذشته انعقاد پیمان پولی با کشورهای طرف تجاری را در دستور کار قرار داده است.

منبع: لانکا نیوز وب yon.ir/wbJ91

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.