۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۷۱۶ ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹ دسته: انرژی، صنعت بانکرینگ کارشناس: مرتضی قربانی
۰

جزیره قشم به عنوان یک نقطه استراتژیک در صنعت بانکرینگ، دو سال پیش با سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی بالغ بر ۸۵۰ میلیارد ریال به عنوان رقیب بندر فجیره معرفی شد. اما تا به امروز به دلایل مختلف، از سهم بانکرینگ خلیج فارس برداشت چشمگیری نداشته است.

به گزارش مسیر اقتصاد سوخت رسانی به کشتی ها یا همان عملیات بانکرینگ که یکی از زیر شاخه های صنعت بانکرینگ (Bunkering) است، در سال های اخیر با درآمد بیش از ۲۰ میلیارد دلاری در خلیج فارس، اهمیت خود را بیش از پیش نشان داده است.

تا حدود سال ۱۳۸۴ عملیات سوخت‌رسانی به کشتی ها در کشور در مقادیر بسیار کم به جزیره خارک ختم می شد. اما پس از تدوین طرح جامع بانکرینگ و اهتمام اولیه برای توسعه بانکرینگ در ایران و هدفگذاری برای کسب سهم ۵۰ درصدی از خلیج فارس، فعالیت هایی در این زمینه آغاز شد. فعالیت هایی که با شروع تحریم های نفتی با موانعی مواجه شد. بررسی ها نشان می دهد این موانع قابل مرتفع کردن بوده و جمهوری اسلامی ایران حتی در شرایط تحریم می تواند سهم قابل توجهی از درآمدهای بانکرینگ خلیج فارس داشته باشد.

شناسایی بنادر مستعد بانکرینگ در کشور

شناسایی بیش از ۱۲ بندر مناسب برای بانکرینگ در مجاورت ۱۸۰۰ کیلومتری ایران در خلیج فارس، یکی از اقدامات اولیه است تا با سرمایه گذاری در این بنادر، زیرساخت های توسعه صنعت بانکرینگ در ایران آماده شود.

بندر سلخ در جزیره قشم به عنوان یکی از مراکز اصلی عملیات بانکرینگ ظرفیت بسیار بالایی برای این امر دارد؛ به طوری که در بهمن ماه سال ۱۳۸۵ پروژه مخازن ۵۲۶۰۰ تنی در آن کلید خورد. این سایت در فاز اول سالانه می‌تواند یک میلیون تن سوخت را در اختیار کشتی‌های عبوری از خلیج‌فارس قرار دهد. در فاز دوم ظرفیت سوخت‌رسانی این سایت به ۱۰۰ هزار تن (ظرفیت سوخت‌رسانی سالانه ۲ میلیون تن) و در فاز نهایی در یک بازه زمانی ۵ ساله به ۷۵۰ هزار تن می رسد؛ که در این شرایط، ظرفیت سوخت‌رسانی سالانه به ۱۲ میلیون تُن، افزایش می‌یابد.

این عدد تقریبا معادل نیمی از عملکرد کنونی بندر فجیره امارات در بانکرینگ خلیج‌فارس است. فجیره سالانه به طور میانگین ۲۵ میلیون تن سوخت در اختیار کشتی‌های عبوری قرار می‌دهد.

موقعیت استراتژیک جزیره قشم برای توسعه صنعت بانکرینگ

باتوجه به اینکه بندر سلخ تنها یکی از نقاط مهم جزیره قشم برای عملیات بانکرینگ است، می توان در یک نگاه به موقعیت جزیره قشم آن را به عنوان محل استراتژیک دارای موقعیت ژئوپلیتیک برای بانکرینگ نشان داد.

مهمترین مزایای قشم در توسعه صنعت بانکرینگ از قرار زیر است:

۵ مایل تا آبراه‌های بین‌المللی

يكي از مهم‌ترین ویژگی‌هایی كه براي صاحبان و هدايت گران کشتی‌های نفت‌کش و تجاري حائز اهميت است، فاصله محل سوخت‌گیری از مسير تردد كشتي است. از آنجا كه کشتی‌ها، از مسيرهاي تعیین‌شده بین‌المللی براي تردد در آبراه‌های جهاني استفاده می‌کنند، می‌توان گفت كه هرچقدر محل ارائه صنعت بانكرينگ به خطوط بین‌المللی تردد کشتی‌ها نزدیک‌تر باشد، آن كشور و بندر موردنظر، مزيت بالاتري براي فعاليت در عرصه صنعت بانكرينگ را خواهد داشت.

اسكله سلخ در جزیره قشم كه اولين مكان انتخابی جهت فعاليت در عرصه صنعت بانكرينگ است، تا آبراه بین‌المللی کشتی‌رانی خلیج‌فارس حدود ۵ مايل فاصله دارد، اين در حالی است كه بندر فجيره، به‌عنوان فعال‌ترین بندر امارات متحده عربي در عرصه بانكرينگ كه جزو ۵ بندر برتر به لحاظ حجم بانكرينگ در دنيا نيز می‌باشد، از آبراه بین‌المللی کشتی‌رانی، فاصله‌ای در حدود ۴۰ مايل دارد.

امکان تسهیل سریع قوانین تردد در قشم

مراكز سوخت گيري دريايي، شرايطي مانند فرودگاه‌هاي بين المللي دارند كه مقررات خاصي بر آن‌ها حاكم است؛ كاركنان و مسافران كشتي‌ها تا شعاع خاصي از بنادر امكان تردد دارند و لذا براي ارايه خدمات جانبي به خدمه، بايد با اصلاح قانون و آيين نامه‌ها، شعاع تردد آزاد را افزايش داد.

این مسئله تحت قوانین فعلی جمهوری اسلامی ایران، فراهم نبوده و خدمه کشتی برای اقامت یک روزه در یکی از جزایر ایران و دریافت کالاها و خدمات مورد نیاز خود، مجبور به اخذ ویزا خواهند بود؛ تسهیل این موارد در مناطق آزاد بسیار سهل‌تر است و قشم چنین ویژگی ای دارد.

فراهم بودن زیرساخت ها در جزیره قشم

سایت سلخ با سرمایه گذاری حدود ۸۵۰ میلیارد ریالی که ۶۰ درصد آن توسط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ۲۵ درصد توسط منطقه آزاد قشم و ۱۵ در آن توسط شرکت ملی نفتکش تامین شده است، احداث و تعداد ۱۰ مخزن اتمسفری برای ذخیره سوخت برای آن در نظر گرفته شد.

لذا زیرساخت های اولیه در این زمینه فراهم بوده و شرکت های داخلی می توانند از این شرایط در توسعه صنعت بانکرینگ و درآمدزایی از این مسیر استفاده کنند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.