۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۱۰۴ ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ دسته: پول و بانک، مبارزه با پولشویی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

برخی بر این عقیده اند که با عمل به دستورات FATF تجارت و مبادلات بین المللی کشور وارد مسیرهای رسمی و بدون ریسک بانکی می شود و لذا همکاری با این گروه ضروریست. اما باید در نظر داشت که منشأ غیررسمی شدن مبادلات تجاری ایران به تحریم های دلاری که توسط آمریکا اعمال شده است بر می گردد. به عبارتی دیگر حتی با پذیرش دستورات FATF نیز هیچ تضمینی وجود ندارد که تحریم های ایران برداشته شود و مبادلات کشور از کانال رسمی بانکی انجام شود.

مسیر اقتصاد/ این روزها با داغ شدن بحث همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برخی از تجار و کارشناسان اقتصادی بر این عقیده اند که همکاری با گروه ویژه اقدام مالی، از زیرساخت های لازم برای فعالیت اقتصادی است. لذا با هدف گشایش در اقتصاد کشور همکاری با این گروه ضرورت دارد.

به عبارتی دیگر این عده بر این عقیده اند که با عمل به استانداردهای FATF دیگر نیازی نیست که تجارت کشور از مسیرهای غیررسمی انجام شود و از آنجایی که مبادلات ایران از مسیرهای رسمی بانکی انجام خواهد شد، لذا ریسک مبادلات کاهش می یابد و بازگشت ارز حاصل از صادرات تضمین می شود.

تحریم های آمریکا دلیل غیررسمی شدن مبادلات تجاری ایران

در زمینه بحث چرایی انجام مبادلات بانکی ایران از کانال های غیررسمی و پرریسکی از قبیل صرافی ها، نکته ای که باید گفت این است که در اصل تحریم های مربوط به معاملات دلاری که توسط آمریکا اعمال شده است، موجب غیررسمی شدن معاملات تجاری و خروج آن از کانال های رسمی بانکی شده است.

به عبارتی دیگر در طی سالیان گذشته کشور آمریکا بنابر اختلافاتی که با ایران داشته است، تحریم های مالی و بانکی متعددی را علیه ایران تحمیل کرده است تا بدین طریق دسترسی ایران به نظام مالی و پرداخت های دلاری را دچار محدودیت نماید.

از طرفی با اجرای برجام مقرر شده بود تحریم ها و محدودیت های مالی و بانکی علیه ایران برداشته شود؛ اما باگذشت چندین سال از اجرای برجام این تعهدات عملیاتی نشد و کماکان بازرگانان و تجار در انجام مبادلات دلاری از کانال رسمی بانکی دچار مشکل هستند.

تهدید بانک های بین المللی توسط آمریکا جهت عدم همکاری با ایران

از آنجایی که زبان مشترک تجارت بین المللی بر مبنای دلار و نظامات آن از جمله سوئیفت تعریف شده است، آمریکا اختیار اعمال تحریم و ممنوعیت بر سر راه کشورها جهت استفاده از نظام دلاری را دارد. بنابراین تحریم های دلاری سبب شده است صادرکنندگان و واردکنندگان برای انجام مبادلات تجاری خود از روش های غیر مرسوم و پرهزینه ای مانند صرافی ها یا کانال های ارزی سایر کشورها و با محدودیت و ریسک استفاده کنند.

در حال حاضر از آنجایی که بانک های کشورهای بزرگ در انجام معاملات دلاری برای طرفین ایرانی از طرف آمریکا با ممنوعیت مواجه هستند، لذا بازرگانان برای انجام مبادلات خود از این کانال های غیررسمی باید مراحل پیچیده و دشواری را طی کنند تا به اهداف تجاری خود دست یابند؛ که هم موجب سخت تر شدن تجارت و هم افزایش هزینه‌ ها و ریسک تجارت می شود.

بدین ترتیب تجار در استفاده از روش هایی مثل صرافی و حواله ارزی جهت نقل و انتقال ارز، ممکن است برای یک نقل و انتقال مجبور به استفاده از چند صرافی در کشورهای مختلف شوند که می تواند به علت کارمزد زیاد، تجارت را پرهزینه و دشوار کند.

لذا راه اصلی پیش روی کشور، بی اثر کردن تحریم های دلاری و نظامات آن است که از طریق انعقاد پیمان پولی دوجانبه و راه اندازی سیستم موازی سوئیفت امکانپذیر است.

همکاری با FATF تجارت کشور را وارد مسیرهای رسمی می کند؟

به طور کلی باید در نظر داشت که مسئله ایران با FATF بحث پيوستن ايران به این گروه نیست، بلکه در حال حاضر بحث بر سر اجرای برنامه اقدامات این گروه که مختص ایران طراحی شده، مطرح است. لذا باید توجه داشت این گروه و سایر کشورهای عضو در این گروه هیچ تضمینی ارائه نمی کنند که با پذیرش و اجرای برنامه اقدامات، تحریم های بانکی علیه ایران برداشته شود.

به عبارتی دیگر باید گفت که بحث تحریم های بانکی متعددی که علیه ایران اعمال شده است، منشأ جدای از همکاری و عمل به دستورات گروه ویژه اقدام مالی دارد و در اصل، تحریم های مالی آمریکا علیه ایران و تهدید بانک های بین المللی توسط آمریکا موجب شده است تا بانک های ایرانی نتوانند از ساختار معمول بانکداری بین الملل به منظور نقل و انتقال پول استفاده کنند.

لذا در صورتی که خواسته های گروه ویژه اقدام مالی از ایران شامل گزارش دهی در قالب واحد اطلاعات مالی (FIU)، اجرای برنامه اقدام طراحی شده مخصوص ایران و … نیز اجرائی شود، نباید انتظار بهبود در روابط بانکی کشور را داشت چراکه این مباحث ارتباطی با یکدیگر نداشته و ریشه های جداگانه دارند.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.