۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۲۴۹ ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴ دسته: مسکن
۰

ملکشاهی راد عضو کمیسیون عمران مجلس طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ابزار کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید مسکن معرفی کرد و گفت: بر اساس این طرح، تولیدکنندگان از دلالان تفکیک شده و سوداگرانی که به دنبال معاملات مکرّر برای مسکن هستند، مشمول مالیات می شوند.

به گزارش مسیر اقتصاد محمدرضا ملکشاهی راد عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کشور همواره به یک معضل بسیار بزرگ به نام نقدینگی روبه رو بوده، گفت: این مسئله تبعات زیادی را برای اقتصاد به دنبال داشته، زیرا وقتی نقدینگی به بخش‌های مختلف از جمله ارز، مسکن، خودرو می‌رود، آن حوزه دچار تلاطم و تنش اقتصادی می‌شود.

عدم مدیریت نقدینگی فضای دلال بازی را فراهم می‌کند

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به طور حتم نقدینگی را می‌توان به عنوان سیل بنیان کن در اقتصاد کشور معرفی کرد، از این رو یکی از اقدامات مهم در بحران اقتصادی، کنترل نقدینگی است، اما متأسفانه این مدیریت و کنترل از دست دولت رها شده است و این مسئله موجب شده که اقتصاد ما در بخش‌های مختلف دچار تنش شود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی حجم نقدینگی حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: زمانی که نقدینگی به یک بخش اقتصاد سوق داده می‌شود، آن حوزه، فضای بسیار مناسبی را برای دلال بازی فراهم می‌کند، حال این فضا بدون نظارت کافی و پرداخت هزینه‌هایی مانند مالیات است که این مسئله به افزایش دلال بازی دامن می‌زند.

نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری در تولید مسکن نمی‌رود

ملکشاهی راد با بیان اینکه عامل اصلی افزایش قیمت مسکن و تشدید دلال بازی در این حوزه، فعال نبودن بخش تولید است، ادامه داد: در شرایط کنونی نقدینگی به سمت سرمایه‌گذاری در تولید مسکن نمی‌رود و این منابع عظیم اعتباری با هدایت نادرست، تنها سیستم عرضه و تقاضا بازار مسکن را بر هم می‌زند که این مسئله موجب افزایش چشمگیر قیمت‌ها می‌شود.

وی افزود: در شرایط کنونی سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش تولید مسکن هراس دارند؛ زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار پر ریسک بوده و دولت هیچ حمایتی از آن نمی‌کند.

این نماینده ادامه داد: یکی دیگر از دلایل تلاطم بازار مسکن، ترس مردم از کاهش ارزش پول ملی است، زیرا مردم با افزایش قیمت دلار و ارز به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود هستند، از این رو بازار مسکن یکی از نقاط برای مصون بودن از این خطرات است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه راه کاهش سوداگری در بازار مسکن

ملکشاهی راد با بیان اینکه قطعاً نقدینگی در بازار مسکن و دیگر بخش‌های اقتصادی باید کنترل شود، تصریح کرد: ما به دنبال کنترل نقدینگی در بازار تولید، خرید و فروش مسکن هستیم، از این رو طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن از سوی نمایندگان مورد تدوین قرار گرفت، زیرا به نظر من اعمال تعرفه‌های مالیاتی در این حوزه می‌تواند از دلال بازی بکاهد.

تفکیک سازنده از دلّال در طرح مالیات بر عایدی مسکن

این نماینده مردم ادامه داد: بر اساس طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، تولیدکنندگان (سازندگان) از دلالان تفکیک شده و افرادی که خانه تولید کرده و به مردم عرضه می‌کنند، از مالیات معاف هستند، اما آن‌هایی که به دنبال معاملات مکرر برای یک مسکن بوده، مشمول مالیات هستند.

وی تصریح کرد: البته در شرایط کنونی طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، نیازمند اصلاح و چکش کاری بیشتر است، زیرا به نظر من هنوز برخی منفذها برای سوء استفاده دلالان وجود دارد؛ بنابراین باید قانون جامعی تدوین شود تا زمینه برای فعالیت دلالان در بخش‌های مختلف سلب شود[۱].

مالیات بر عایدی سرمایه حامی مردم و سازندگان

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه به منظور خروج سوداگران، ساماندهی به بازار مسکن و به تبع کاهش قیمت و افزایش قدرت خرید مردم عادی توسط اعضای کمیسیون اقتصادی طراحی شده و با امضای ۱۱۷ نماینده مجلس اعلام وصول شده و در انتظار تصویب توسط نمایندگان در صحن علنی است.

در طرح مذکور مالیات بر خانه اصلی افراد اعمال نشده و هر فرد می‌تواند یک خانه معاف از مالیات بر عایدی سرمایه داشته باشد. همچنین به منظور تقویت تولید و رونق در ساخت و ساز مسکن اشخاص تا ۵ سال از زمان ساخت منازل مسکونی، از پرداخت مالیات معاف هستند.

لازم به ذکر است این طرح روز یکشنبه ۸ مهر در دستور کار کمیسیون عمران به عنوان یکی از کمیسیون‌های فرعی قرار گرفت و عمده دستگاه‌ها، کارشناسان و نمایندگان به جز وزارت راه و شهرسازی، با کلیات آن موافقت کردند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری خانه ملت کد خبر: ۴۰۵۹۲۷

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.