۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۷۲۲۱ ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

آمارهای تجارت خارجی ایران در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا نه تنها جزو مقاصد اصلی صادرات غیر نفتی ایران محسوب نمی‌شود، بلکه روند صادرات غیر نفتی ایران به این منطقه نیز نزولی بوده و رو به بهبود نیست. در سال جاری، کمتر از ۳ درصد صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا انجام شده است؛ رقمی که در ۱۰ سال اخیر ۸۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد میزان صادرات غیر نفتی ایران به اتحادیه اروپا در ۶ ماه نخست سال جاری با یک درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال قبل برابر ۶۳۹ میلیون دلار بوده است.

این رقم کمتر از ۳ درصد از کل صادرات غیر نفتی ایران در نیمه نخست سال ۱۳۹۷ را تشکیل می‌دهد.

درهای بسته بازار اتحادیه اروپا به روی کالاهای ایرانی

هرچند که اتحادیه اروپا با ۲.۴ تریلیون دلار، پس از آمریکا بزرگترین واردکننده کالا در جهان محسوب می‌شود؛ اما آمارها نشان می‌دهد که سهم ایران از بازار اتحادیه اروپا ناچیز است.

مطابق آمار مرکز تجارت بین الملل، ایران با صادرات غیرنفتی ۱.۴ میلیارد دلار به اتحادیه اروپا، پس از کشورهایی چون آنگولا، غنا و کنیا در جایگاهی پایین تر از پنجاهم (بدون احتساب مستقل ۲۸ عضو اتحادیه اروپا) در مبادی واردات این منطقه قرار می‌گیرد. بنابراین از نگاه اعضای اتحادیه اروپا ایران مبدا مهم واردات غیرنفتی محسوب نمی‌شود.

از طرف دیگر، اتحادیه اروپا با جذب کمتر از ۳ درصد کل صادرات غیرنفتی ایران در جایگاه هشتم مقاصد صادرات غیرنفتی ایران قرار می‌گیرد. بر اساس آمار گمرک، میزان صادرات غیر نفتی ایران به هفت کشور اول، ۲۸ برابر میزان صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا است.

نمودار زیر سهم اتحادیه اروپا از جذب صادرات غیر نفتی ایران را در مقایسه با مقاصد برتر صادرات ایران نشان می‌دهد:

آیا وضعیت صادرات ایران به اتحادیه اروپا رو به بهبود است؟

اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا به سمت بهره‌مند شدن بیشتر ایران از بازار این منطقه پیش می‌رود و یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال از آمار ده ساله تجارت ایران با اتحادیه اروپا استفاده می‌شود. ارزیابی روند صادرات غیر نفتی ایران به اتحادیه اروپا با استفاده از روش تقریب خطی در مقایسه با ده مقصد اول صادرات غیر نفتی ایران نشان می‌دهد که در این جمع تنها صادرات غیر نفتی به اتحادیه اروپا نزولی است.

در نمودار زیر تقریب خطی روند صادرات غیر نفتی ایران به اتحادیه اروپا در مقایسه با ۵ مقصد اول صادرات غیرنفتی ایران نمایش داده شده است:

اتحادیه اروپا مقصد ۲.۸ درصد از صادرات غیرنفتی ایران

هر چند که کاهش سهم شرکای تجاری ایران به دلیل افزایش صادرات غیر نفتی و تنوع دهی به مقاصد صادرات ایران، لزوما چیز بدی نیست؛ اما آمارها نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا بدترین وضعیت را در میان ۱۰ مقصد اول صادرات غیر نفتی ایران دارد.

این منطقه در سال ۲۰۰۸ مقصد ۱۴ درصد از صادرات غیر نفتی ایران بود؛ در حالی که در سال جاری تاکنون کمتر از ۲.۸ درصد از صادرات غیرنفتی ایران را جذب کرده است.

نمودار زیر سهم اتحادیه اروپا از صادرات غیر نفتی ایران را در ۱۰ سال گذشته نشان می‌دهد:

این در حالی است که در مدت مذکور سهم کشورهایی چون چین، افغانستان و عمان از صادرات غیر نفتی ایران بیشتر شده و سهم کشور عراق با ۷ درصد کاهش از ۱۵ درصد به ۱۴ درصد رسیده است.

بنابراین اتحادیه اروپا نه تنها جزو مقاصد اصلی صادرات غیرنفتی ایران محسوب نمی‌شود بلکه با توجه به روند تجارت ۱۰ ساله، قرار هم نیست که در آینده نزدیک تبدیل به یک بازار بزرگ برای محصولات ایرانی شود.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.