۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۸۵۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

یک مسئول دولتی گفت: علیرغم اینکه شرایط استفاده از سپام به جای سوئیفت وجود دارد، بانک مرکزی در این مسیر اقدامی انجام نداده است. در طی ۲ سال اخیر بانک های متعدد خارجی نیز این درخواست را مطرح کرده اند اما از جانب بانک مرکزی پذیرفته نشده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اخیر بحث قطع دسترسی مجدد ایران به سوئیفت مطرح شده است؛ مسئله ای که در تحریم های سال ۹۰ و ۹۱ نیز منجر به اختلال در مبادلات بانکی و مالی ایران گردید.

در آن زمان بانک مرکزی سامانه سپام را به عنوان جایگزین سوئیفت راه اندازی نمود. سامانه ای که علاوه بر مرتفع کردن مسائل بانک های داخلی، امکان برقراری ارتباط با دیگر کشورها به جای سوئیفت را نیز داشت.

با این وجود، توسعه این سامانه و جایگزینی کامل آن با سوئیفت در دستور بانک مرکزی قرار نگرفت و این نهاد، کماکان به دنبال ایجاد ارتباط مجدد با سوئیفت بود.

این درحالی است که کشورهای مختلف از جمله روسیه، چین و … در حال حرکت به سمت سامانه های جایگزین سوئیفت هستند تا مخاطرات عضویت در سوئیفت را کاهش دهند.

استفاده ۲ وجهی آمریکا از سوئیفت برای فشار به ایران

چه ایران در سوئیفت بماند و چه دسترسی کشور به این سیستم قطع شود، انجام مبادلات بانکی از طریق این پیام رسان به ضرر کشور است و آسیب پذیری جمهوری اسلامی ایران در تحریم بانکی را افزایش می دهد.

در این شرایط ضروری است بانک مرکزی هرچه سریعتر اقدام به راه اندازی سامانه جایگزین سوئیفت نماید و و مبادلات بانکی با کشورهای طرف تجاری را از این طریق انجام دهد.

قابلیت جایگزینی سپام با سوئیفت وجود دارد

حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس گفت: مهمترین مانع ما در زمینه استفاده از پیام رسان های جایگزین سوئیفت، پیدا کردن کشورهایی است که این مسئله را بپذیرند و حاضر باشند با ما در پیام رسانی غیر از سوئیفت مبادله کنند.

وی افزود: گلوگاه ما سیستم و شبکه نیست چون سیستم آن وجود دارد در بانک مرکزی و یکی دو روزه قابل راه اندازی است و کاملا مشابه سوئیفت است. حتی زمان آموزش هم نمی خواهد.

حکیمی گفت: این را در سال های ۹۰ و ۹۱ هم دنبال کردیم و سیستم سپام را راه انداختیم که امروز قابل استفاده است و تنها باید قرارداد آن با کشورهای طرف مقابل منعقد شود.

ممانعت بانک مرکزی از اتصال بانک های خارجی به سامانه سپام

یک مسئول دولتی در گفتگو با مسیر اقتصاد در این زمینه گفت: علیرغم اینکه شرایط استفاده از سپام به جای سوئیفت وجود دارد، بانک مرکزی در این مسیر اقدامی انجام نداده است.

وی افزود: در طی ۲ سال اخیر بانک های متعدد خارجی نیز این درخواست را مطرح کرده اند اما از جانب بانک مرکزی پذیرفته نشده است.

این مسئول دولتی ادامه داد: بانک مرکزی هیچگاه متصور نیست که بدون دلار و سوئیفت بتواند مبادلات بانکی خود را انجام دهد و این بزرگترین مانع برای انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و پیام رسان موازی سوئیفت است.

انتهای پیام/ نظام های پرداخت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.