۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۴۸۱ ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴ دسته: پول و بانک
۰

ابوترابی نماینده مجلس گفت: در صورتی که FATF تصویب شود و به آن بپیوندیم، ۲۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی مثل سردار قاسم سلیمانی، صدا و سیما، هواپیمایی ماهان و … مشمول قوانین FATF و ارائه خدمات مالی و بانکی حتی توسط بانک های داخلی نیز به آنها ممنوع می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص آثار تصویب FATF به گفتگو با رادیو اقتصاد پرداخت.

ابوترابی ضمن اشاره به تاثیر منفی FATF بر نرخ ارز، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۳۷ مورد از ۴۱ بند FATF بدون تصویب مجلس در حال اجراست که یکی از آن ها مبارزه با پولشویی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در زمینه مبارزه با پولشویی، اسامی صرافی هایی که به عنوان یکی از تنفس گاه های کشور برای دور زدن تحریم به کار برده می شدند، اعلام شد و پس از برخوردی که با آن ها صورت گرفت، این مسیر برای دور زدن تحریم بسته شد و موجب تشدید تلاطم های ارزی گردید.

منشا مشکلات داخلی است

این نماینده مجلس با اشاره اینکه منشا داخلی عمده مشکلات اقتصادی، افزود: علیرغم اینکه برجام، مورد تایید همه کشور های ۵+۱ قرار گرفت، اجازه نظارت های فرا قانونی نیز داده شد و صلح جویی و حقانیت ما به جهانیان اثبات شد، اما تغییر و تاثیری در تحریم ها ندیدیم. فلسفه برجام بر مبنای حرف های رئیس جمهور، حذف تمامی تحریم ها بالمره پس از تصویب برجام بود.

وی ادامه داد: ۶ سال کشور درگیر و معطل برجام بود و بدترین رکود تاریخ پس از جنگ جهانی دوم، گریبان گیر کشور شده است. زمانی که می توانست به بهبود اوضاع داخلی و تولید اختصاص پیدا کند، صرف مذاکره برجام شد.

ابوترابی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد مشکلات اقتصادی به داخل کشور باز می گردد، گفت: این مشکلات شامل فساد اداری داخلی، ساختار اداری و فرآیند های اشتباه، مدیریت و بی کفایتی داخلی و موضوعات مهمی همچون اصلاح نظام بانکی و شفافیت در کشور است.

تحریم داخلی ۲۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی در صورت تصویب FATF

وی با بیان اینکه مردم در برابر FATF نامحرم و خارجی محرم شمرده می شوند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال دولت از ابتدای سال تا کنون ۳۳ میلیارد دلار ارز به واردات کالای اساسی اختصاص داده است اما چرا این موارد را به صورت شفاف به عموم اعلام نمی کند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه شفافیت در داخل کشور ضروری است، اما همین شفافیت برای خارجی ها به کشور ضربه می زند، خاطر نشان کرد: با توجه به اختلافاتی که بین تعریف ما و غربی ها در تروریست وجود دارد، مشکلات فراوانی برای ما که خود قربانی تروریست بوده و دارای ۱۷۰۰۰ شهید ترور هستیم ایجاد می شود.

وی ادامه داد: در صورتی که FATF تصویب شود و به آن بپیوندیم، ۲۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی مثل سردار قاسم سلیمانی، صدا و سیما، هواپیمایی ماهان و … مشمول قوانین FATF و ارائه خدمات مالی و بانکی حتی توسط بانک های داخلی نیز به آنها ممنوع می شود.

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.