۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۶۰۵۳ ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

آمار تولید خودروسازان کشور در پنج ماه ابتدایی امسال نشان از کاهش ۹.۵ درصدی تیراژ تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. طبق آمار منتشره، تیراژ خودروهای سواری نظیر سمند، پژو ۲۰۶، پژو پارس و پراید کاهش چشمگیری داشته است. در این بین گروه ایران خودرو و سایپا به ترتیب با کاهش تیراژ ۱۸.۶ و ۴.۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد آمار تولید خودروسازان کشور در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۷ نشان از کاهش ۹.۵ درصدی تیراژ تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

طبق آمار اعلامی از سوی انجمن خودروسازان در پنج ماهه ابتدایی سال جاری، ۵۲۵ هزار و ۵۸۶ دستگاه انواع خودروي سواري، وانت و تجاري توليد شده است. در صورتیکه خودروسازان داخلي در پنج ماهه ابتدایی سال ۹۶، ۵۸۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه تولید کرده بودند.

کاهش ۹.۵ درصدی تولید خودرو طی ۵ ماه ابتدای سال

آمار مقایسه ای تولید انواع خودرو به تفکیک نوع محصول در نمودار زیر قابل مشاهده است. همانطور که مشخص است، تیراژ تولید در تمامی انواع خودروها بجز ون، مینی بوس و میدل باس کاهش قابل توجهی یافته و در کل ۹.۵ درصد افت کرده است:

کاهش تولیدات ایران خودرو

نگاهی به جزئیات آمار تولید محصولات ایران خودرو در پنج ماهه اول سال جاری نشان می دهد ایران خودرویی ها در تولید بیشتر محصولات خود، با کاهش تیراژ مواجه شده اند. آمار انجمن خودروسازان ایران نشان می دهد که در این مدت ۲۲۲ هزار و ۷۷۹ دستگاه خودروی سواری در گروه خودروسازی ایران خودرو تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸.۵ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است.

ایران خودرو در پنج ماهه ابتدایی سال ۹۷، ۳ هزار و ۲۹۶ دستگاه وانت تولید کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ ۳۵.۷ درصدی را تجربه کرده اند. این گروه خودروساز با تولید ۷۷۱ دستگاه خودروی تجاری در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تیراژ ۶ درصدی داشته است.

همچنین ایران خودرویی ها تا پایان مرداد ماه سال جاری ۱۹۲ دستگاه ون تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۱ درصد رشد تیراژ داشته اند. مجموعا بزرگترین خودروساز کشور با کاهش تیراژ ۱۸.۶ درصدی در ۵ ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.

در بین محصولات ایران خودرو، پژو ۲۰۶ تیراژی ۶۰ هزار و ۲۰۴ دستگاهی را طی پنج ماهه ابتدایی امسال از خود به جای گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳.۲درصد کاهش را تجربه کرده است.

در بین دیگر مصحولات ایران خودرو پژو پارس با کاهش تولید چشمگیر در پنج ماهه اول امسال مواجه شده است. از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه جمعا ۱ هزار و ۱۲۳ دستگاه پژو پارس تولید شده است و ۹۵.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تولید داشته است.

آمار تولید محصول تندر ۹۰ گروه ایران خودرو در پنج ماهه ابتدایی سال جاری حاکی از کاهش ۶۳.۸ درصدی تیراژ تولید نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه جمعا ۶ هزار و ۶۹۸ دستگاه تولید شده است.

سمند دیگر محصول پرتیراژ ایران خودرو در پنج ماهه اول امسال با کاهش تیراژ ۹۹.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. در این مدت جمعا ۱۳۲۰ دستگاه سمند به تولید رسیده است.

کاهش تیراژ چشمگیر گروه خودروسازی سایپا

نگاهی به جزئیات آمار تولید محصولات دومین خودروساز بزرگ کشور در مرداد ماه سال جاری نشان می دهد گروه سایپا نیز در تولید بیشتر محصولات خود با کاهش تیراژ مواجه شده است.

آمار انجمن خودروسازان ایران نشان می دهد که در این مدت ۲۱۱ هزار و ۹۲۸ دستگاه خودروی سواری در گروه خودروسازی سایپا تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵.۴ درصد کاهش تیراژ داشته است.

سایپایی ها تا پایان مرداد ماه سال جاری، ۱۵ هزار دستگاه وانت تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش تیراژ ۷.۳ درصدی را تجربه کرده است. این گروه خودروساز با تولید یک هزار و ۹۱۹ دستگاه خودروی تجاری در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تیراژ ۹۸.۲ درصدی داشته است. همچنین سایپایی ها تا پایان مرداد ماه سال جاری ۴.۳ دستگاه ون تولید کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ تیراژ تغییری نکرده است.

مجموعا دومین خودروساز کشور با کاهش تیراژ ۴.۹ درصدی در ۵ ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است.

سایپایی‌ها در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیاموتورز کره است، با کاهش تولید مواجه شده‌اند. بر این اساس، تا پایان مرداد امسال هشت هزار و ۲۶۳ دستگاه سراتو به مونتاژ رسیده و این به معنای کاهش ۲۰.۵ درصدی تیراژ این محصول نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته است.

در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا که با رشد قابل‌توجهی در حال تولید است، تیراژی ۷۲ هزار و ۵۷۱ دستگاهی طی پنج ماه نخست امسال داشته است. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۶.۳ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.

بر اساس این آمار منتشره تولید پراید در پنج ماه ابتدایی امسال نزول کرده و سایپایی‌ها تنها ۷۳ هزار و ۶۴۶ دستگاه از این محصول را به تولید رسانده ‌اند. این رقم نشان می‌دهد تولید پراید نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، ۶/ ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

انتهای پیام/ تولید و اشتغال



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.