۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۹۵۰ ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

به دنبال اعلام خروج آمریکا از برجام، گروه خودروساز سوئدی ولوو اعلام کرد که فعالیت های خود در ایران را به حالت تعلیق در می آورد. بنا به گفته های سخنگوی این شرکت خودروساز، به دلیل تحریم های آمریکا ولوو دیگر امکان مونتاژ کامیون های سنگین در ایران را نخواهد داشت.

به گزارش مسیر اقتصاد همزمان با آغاز تحریم های آمریکا در صنعت خودرو از پانزدهم مرداد ماه، بسیاری از شرکت های خودروسازی که ملزم به سرمایه گذاری در کشور شده بودند، فعالیت های خود را محدود نمودند.

در همین راستا خودروساز سوئدی ولوو همچون دیگر شرکای خودروسازان نظیر رنو و پژو به دنبال توقف فعالیت خود در صنعت خودرو کشور است.

توقف مونتاژ ولوو در ایران پیش از شروع تحریم‌های آمریکا

فردریک سخنگوی شرکت خودروساز سوئدی ولوو با بیان این نکته که با آغاز تحریم های ایالت متحده آمریکا مجبور به کاهش فعالیت های خود در ایران هستیم، گفت: دیگر امکان مونتاژ خودروهای سنگین شرکت ولوو در ایران فراهم نخواهد شد.

وی گفت: با آغاز تحریم های بانکی امکان تبادل بانکی با ایران فراهم نخواهد شد و نقل و انتقالات مالی به مشکل خواهد خورد؛ لذا مجبور به توقف فعالیت در ایران هستیم.

عدم تبدیل شدن به هاب صادراتی منطقه با اعمال تحریم های آمریکا

قبل از آنکه صحبتی از اعمال تحریم های آمریکا صحبتی به میان بیاید، ولوو به دنبال تبدیل شدن به عنوان هاب صادراتی در کشورهای منطقه بود. صادرات محصولات ولوو به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بازارهای آفریقای شمالی از برنامه های این خودروساز سوئدی بود.

گرچند اتحادیه اروپا به دنبال این است تا برای شرکت هایی که به سرمایه گذاری در داخل ایران پرداخته اند از ایالت متحده آمریکا معافیت کسب کند، اما تا به حال اقدام رو به جلویی انجام نشده است.

آمریکا با اعمال تحریم ها بانک ها را از انجام معاملات با شرکت های ایرانی منع کرده است و این عامل اصلی توقف فعالیت شرکت های خودروسازی همچون ولوو در ایران شده است.

اجرای ناقض مونتاژ ۵۰۰۰ دستگاه کامیون ولوو با آغاز تحریم های آمریکا

خودروساز ولوو به عنوان شریک گروه خودروسازی سایپا دیزل به مونتاژ خودروهای سنگین نظیر کامیون های تجاری در ایران می پرداخت. عمده قطعات خودروهای سنگین ولوو که در داخل کشور مونتاژ می شد به صورت سی کی دی از محل واردات تأمین می شد.

مدیر شرکت ولوو در گفتگو با رویترز با بیان اینکه بر اساس تفاهم های صورت گرفته مونتاژ پنج هزار دستگاه کامیون با مشارکت گروه خودروسازی سایپادیزل در دستور کار بود، گفت: در حال حاضر سه هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ولوو در ایران مونتاژ شده اند و ادامه همکاری ها با اتفاقات صورت گرفته ممکن نیست.

تعلیق فعالیت شرکای فرانسوی با اعمال تحریم های آمریکا

گفتنی است پیش از این همزمان با اعمال تحریم ها، شرکای فرانسوی خودروسازان نیز در اظهاراتی به تعلیق فعالیت های خود در ایران تأکید کرده بودند.

به عنوان نمونه گروه فرانسوی پژو سیتروئن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که با تعلیق تمامی فعالیت های خود در ایران، از این کشور خارج می شود. بنا بر گفته های مدیران پژو، بازار ایران ۱% از گردش مالی این شرکت را شامل می‌شود و خروج از ایران ضرر هنگفتی به این شرکت وارد نمی کند. همچنین خودروساز فرانسوی رنو نیز در اظهاراتی بیان کرده بود که با خروج آمریکا از برجام، ایران را ترک خواهد کرد.

منبع: رویترز yon.ir/q3wa9

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.