۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۱۶۱ ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

با امضای تفاهم نامه همکاری میان بخش خصوصی ایران با مقامات دولتی روسیه و قزاقستان، قرار شده است طی سال جاری، محموله های گندم این دو کشور به منظور تولید آرد و صاردات آن به کشورهای عراق و افغانستان، وارد ایران شود. روسیه در طول سال های اخیر بر میزان تولید و صادرات گندم خود افزوده و در پی آن است که بازارهای جدیدی برای تولیدات داخلی خود ایجاد نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در جدیدترین تفاهم نامه همکاری بین بازرگانان ایران با دولت روسیه و قزاقستان قرار است تا گندم های مازاد از این کشورها جهت استفاده در صنایع تبدیلی خریداری شود.

میزان تولید گندم در کشورهای قزاقستان و روسیه در سال های جاری افزایش پیدا کرده است و حتی روسیه در سال گذشته رکورد تولید این محصول را شکست. به همین منظور مقامات دولتی این کشورها به منظور فروش گندم های خود در حال رایزنی با کشورهای همسایه هستند.

در حالی که طی ۳ سال اخیر ایران با حمایت های دولت به خودکفایی در تولید گندم دست پیدا کرده است، لذا این کشور نمی تواند به دلیل ممنوعیت واردات از روسیه و قزاقستان گندم وارد کند.

به همین دلیل رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در دیدار با نمایندگان دولتی روسیه و قزاقستان با امضای تفاهم نامه جدید همکاری مبنی بر واردات مشروط گندم موافقت کرد.

بر اساس این توافق نامه همکاری که در سال گذشته نیز زمزمه هایی مبنی بر انجام آن وجود داشت، قرار است ایران طی ۵ سال آینده گندم های روسی و قزاقی را جهت تولید آرد و صاردات آن به کشورهای دیگر خریداری نماید.

واردات مشروط گندم از روسیه و قزاقستان با هدف صادرات آرد

زرگران با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری با مقامات روسی و قزاقی گفت: علیرغم وجود محدودیت های وارداتی از سوی دولت اما محموله های وارداتی در جهت تولید آرد و صادرات آن به کشورهای عراق و افغانستان وارد کشور خواهد شد.

رئیس کمیته کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ظرفیت مناسب کارخانجات آرد سازی در ایران گفت: محموله های گندم از روسیه و قزاقستان می تواند از ماه آینده بارگیری شوند.

وی یکی از مشکلات موجود در زمینه خرید گندم از کشورهای روسیه و قزاقستان را نبود منابع مالی توسط کارخانجات آردسازی دانست که با همکاری دولت های ایران و روسیه باید این موضوع حل شود.

توان صادراتی ۱.۵ میلیون تنی گندم از روسیه به ایران

روسیه در سال گذشته توانست رکورد صادرات گندم در جهان را بشکند به سرعت در حال بدست آوردن بازار کشورهای قاره آمریکا و عربستان سعودی است. همچنین این کشور در سال گذشته توانست گندم های خود را به کشورهایی نظیر مصر، ترکیه، بنگلادش، یمن، نیجریه، آذربایجان و سوریه صادر کند.

در نمودار زیر مقاصد صادراتی گندم روسیه در سال زراعی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ نشان داده شده است.

چنانچه در نمودار مشخص است در سال زراعی گذشته کشور مصر بیش از ۶.۵ میلیون تن از روسیه گندم وارد کرده است و پس از آن کشورهای ترکیه با ۲.۵ و بنگلادش با حدود ۲ میلیون تن قرار دارند.

اخیرا وزیر انرژی روسیه که ناظر بر تجارت گندم این کشور در جهان است، ابراز امیدواری کرده است: روسیه می تواند سالانه ۱.۵ میلیون تن گندم به ایران بفروشد.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل