۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۵۰۵۶ ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

با توجه به تایید مجلس و برنامه ریزی وزارت نیرو، اصلاح الگوی مصرف مشترکین پرمصرف برق و جلوگیری از بروز خاموشی در سال آینده از این طریق، منتظر تصمیم هیئت وزیران است.

به گزارش مسیر اقتصاد عدم توازن در میزان تولید و مصرف برق در اوج بار تابستان امسال، سبب بروز خاموشی های گسترده در کشور شد. این اتفاق علاوه بر ایجاد مشقات فراوان برای عموم مردم در گرمای طاقت فرسای تابستان، زیان های مالی فراوانی را نیز متوجه صنایع و بخش های تجاری کشور کرد.

هرچند این خاموشی ها یک علت واحده ندارند و ضعف های مدیریتی صنعت برق، طی چندین سال، موجب رسیدن به این نقطه شده است، اما وزارت نیرو در حال حاضر سعی دارد تا با تدوین برنامه ای منسجم و شروع آن از امسال، از بروز خاموشی های احتمالی در اوج مصرف برق تابستان ۹۸ جلوگیری کند.

یکی از برنامه های اصلی وزارت نیرو در این زمینه اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف است. علت تمرکز بر این مشترکین را باید در نقش تعیین کننده آنها در کنترل خاموشی ها جست و جو کرد.

مشترکین پرمصرف عامل اصلی خاموشی ها

بر اساس آمار شرکت توانیر ۲۰ درصد از مشترکین پرمصرف خانگی ۴۲ درصد از مصرف برق در بخش خانگی را به خود اختصاص داده اند، به عبارت دیگر با توجه به اوج بار۵۷.۰۰۰ مگاواتی تابستان امسال و مصرف تقریبا ۵۰ درصدی بخش خانگی، مشترکین پرمصرف بیش از ۱۰.۰۰۰ مگاوات از مصرف برق را به خود اختصاص دادند. چنانچه این مشترکین نیز مانند سایرین مردم به صورت متعارف برق مصرف می­‌کردند آنگاه حدود ۴۸۰۰ مگاوات از ظرفیت شبکه کاسته شده و خاموشی برق اتفاق نمی­افتاد.[۱]

مشترکین پرمصرف که غالبا از طبقات متمول جامعه هستند، به دلیل ارزان بودن نسبی قیمت برق برای آنان، عملا هیچگونه کنترلی بر مصرف برق خود نداشته و علاوه بر تحمیل هزینه های خاموشی برق به کشور، موجب اسراف و هدر رفت سرمایه های ملی (مانند گازی که برای تولید برق به صورت رایگان به نیروگاه ها داده می شود) می شوند.

اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف مورد اتفاق مسئولین و کارشناسان

درحال حاضر در حوزه کارشناسی یک اجماع قاطع بر کارشناسی بودن و فوریت اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف وجود دارد.

در جلسه «اصلاح نظام قیمت گذاری برق با تاکید بر مشترکین پرمصرف» که ابتدای مردادماه امسال در کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار گردید، بر اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف تاکید شد.

مسئولین وزارت نیرو نیز در روزهای گذشته مرتبا از ضرورت اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف سخن گفته اند. حقی فام، سخنگوی توانیر هفته گذشته اعلام کرد: برای مشترکین پرمصرف که بیش از الگو مصرف دارند، مکانیزم‌های کنترل‌کننده‌ای را در نظر گرفته‌ایم و در حال حاضر تنها منتظر اخذ مجوز از هیئت وزیران و شورای اقتصاد هستیم.[۲]

هیئت وزیران الگوی مشترکین پرمصرف برق را اصلاح می‌کند؟

با این حال اجرای این تصمیم کارشناسی در زمینه مدیریت مصرف انرژی در کشور منوط به مجوز هیئت وزیران و یا شورای اقتصادی دولت است.

وزارت نیرو در نظر دارد تا در سال ۹۸ با تحقق قریب به ۳۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف برق، بدون ایجاد خاموشی از اوج بار سال ۹۸ عبور کند. باید دانست که قسمت عمده این صرفه جویی تنها بوسیله اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی تحقق خواهد یافت. همچنین این اقدام علاوه بر جلوگیری از اسراف منابع و سرمایه های ملی، صرفه جویی مالی نیز برای دولت به همراه داشته باشد.

بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا هیئت وزیران با اتخاذ تصمیم مناسب در این زمینه مانع از اسراف برق و منابع انرژی توسط مشترکین پرمصرف می شوند؟

پینوشت:

[۱] گزارش سیاستی کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس؛ بررسی ابعاد و آثار حل بحران خاموشی برق از طریق اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی

[۲] مسیر اقتصاد؛ کد خبر: ۶۳۹۵۳

انتهای پیام/ تعرفه گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.