۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۹۹۵ ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ دسته: مسکن
۱

بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در مصاحبه ای، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی را مهمترین برنامه و اقدام برای بهبود بازار مسکن دانست. اما با وجود موافقت نمایندگان مجلس و کارشناسان با این پایه مالیاتی، کماکان آخوندی وزیر راه و شهرسازی با دریافت این مالیات که محل اصلی اثر آن سوداگران هستند، مخالف است.

به گزارش مسیر اقتصاد افزایش روز به روز و غیرمنطقی قیمت مسکن و به‌تبع کاهش قدرت خرید اقشار متوسط رو به پایین جامعه منجر به آسیب به اقتصاد مسکن و در بخش کلان به کل اقتصاد می‌شود.

برخی از افراد به منظور قانع نبودن به سودهای متعارف و معقول تولید، وارد بازارهای موازی تولید مانند مسکن می‌شوند و با معاملات مکرر و سوداگری به راحتی سودهای یک شبه به دست می‌آورند و با این اقدام ضربه سختی به اشتغال کشور و اقتصاد مولد وارد می‌کنند.

مالیات بر عایدی سرمایه راهکار حل این معضل در اغلب کشورهای دنیا است و با توجه به آثار مطلوبی که در مهار سوداگران داشته، دیگر نیازی به سعی و خطا در کشور ندارد. کشورهای توسعه یافته با اخذ مالیات بر عایدی مسکن هزینه فعالیت سوداگری را افزایش می‌دهند به طوری که این قبیل اقدامات برای این افراد به صرفه نخواهد بود.

مالیات بر عایدی سرمایه مهمترین اقدام برای بهبود بازار مسکن

در همین زمینه صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ۱۷ شهریور ۹۷ گفت: عرضه بیشتر مسکن در بازار و دریافت مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی از مهم‌ترین برنامه‌های بهبود بازار مسکن است و نمایندگان مجلس طرحی به عنوان دریافت مالیات بر عایدی مسکن را تهیه و در غالب یک فوریت در مجلس عنوان کردند که امیدواریم بتواند وضعیت را در این بازار بهبود ببخشد[۱].

ساماندهی سوداگران با مالیات بر عایدی

همچنین عباس فرهنگ کارشناس اقتصاد مسکن در ۱۹ شهریور ۹۷ گفت: تصمیم اشتباه وزیر راه و رئیس مجلس در رابطه با توقف طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در گذشته، خسارت جبران‌ناپذیری به بازار زمین، املاک کشور و اقتصاد خانوار زد و اکنون پس از چهار سال به این نتیجه رسیده‌اند که برای کنترل سوداگری، باید از ابزار مالیاتی استفاده کرد.

وی افزود: در بیشتر کشورها برای کنترل سوداگری در بازار از مالیات بر سرمایه استفاده شده است که می‌تواند تا میزان زیادی سوداگری در بازار مسکن را ساماندهی کند.

فرهنگ درباره سازوکار اثرگذاری مالیات بر عایدی سرمایه، توضیح داد: این مالیات، تقاضاهای سوداگرانه را کنترل می‌کند و بخش زیادی از سود افرادی که حجم انبوهی از معاملات را در زمان کوتاهی انجام داده، می‌خواهند با این معاملات روی قیمت‌ها تأثیر بگذارند و بازار مسکن را دچار التهاب کنند، می‌گیرد.

وی افزود: هرچه معاملات بیشتر شود، مالیاتی که این افراد باید بپردازند، بیشتر می‌شود بنابراین توجیه اقتصادی انجام حجم انبوهی از معاملات برای دلالان و سوداگران از بین می‌رود، زیرا اگر سودی هم وجود داشته باشد بخش عمده‌ای با عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌شود[۲].

مخالفت وزیر راه و شهرسازی با اخذ مالیات از سوداگران

بنابراین اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سوداگران به نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه، دیر انجام شده و خسارات جبران ناپذیری با لغو آن در چهار سال گذشته به مردم و بازار مسکن و زمین تحمیل شده است؛ اما اجرای آن در زمان حاضر نیز خالی از لطف نبوده و تأثیر مثبتی بر این بازار خواهد داشت.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که هنوز آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اخذ این مالیات مخالفت می‌کند و اعتقادی به اخذ مالیات از سوداگران بخش مسکن ندارد.

گفتنی است طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش املاک که جهت حمایت از تولید و عرضه، کاهش نوسانات بازار مسکن، جلوگیری از سوداگری و حمایت از خانه‌دار شدن اقشار متوسط و مستضعف تدوین شده است، با امضای ۱۱۷ نماینده مجلس شورای اسلامی، اعلام وصول شده و در انتظار تصویب توسط نمایندگان در صحن علنی است.

پینوشت:

[۱] باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر: ۶۶۵۷۳۲۱

[۲] خبرگزاری ایمنا کد خبر: ۳۵۳۰۲۱

انتهای پیام/ راه و ساختمان

  1. این مالیات اثری بر درآمد املاک داران ندارد و در نهایت هر چه باشد، با افزایش بیشتر قیمت بر روی مسکن از سوی املاک داران جبران خواهد شد و در نهایت، متضرر اصلی همان مصرف کنندگان واقعی خواهند بود.

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.