۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۷۱۰ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ دسته: کشاورزی
۰

طبق اعلام معاون وزیر جهاد کشاورزی، امسال نیز مانند دو سال گذشته، خودکفایی در تولید گندم ادامه پیدا خواهد کرد؛ اما یکی از مسائل مهم این بخش در سال های گذشته نحوه قیمت گذاری این محصول است که بر اساس قانون انجام نمی گیرد و این موضوع آسیب های جدی به کشاورزان و تولید داخلی وارد آورده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با نزدیک شدن به پایان فصل زراعی جاری بررسی وضعیت تولید محصولات غذایی در سال گذشته از اهمیت بالایی برخودار است.

از آنجایی که در سال گذشته قیمت محصولات اساسی علیرغم وجود تورم ۱۰ درصدی بدون تغییر باقی مانده بود این موضوع نگرانی هایی را نسبت به کاهش تولید محصولات کشاورزی ایجاد کرده بود.

۱۷ شهریور ماه عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر استمرار تولید گندم و حفظ خودکفایی در این بخش از افزایش تولید گندم، جو، دانه‌های روغنی و شکر در سال زراعی جاری خبر داد.

عباس کشاورز تصریح کرد: کشت شکر به علت محدودیت آب در پاییز انجام می شود و برنامه بعدی وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش تولید محصولاتی نظیر غلات، حبوبات، علوفه و دانه‌های روغنی استفاده از ظرفیت تولید دیم است.

وی درباره خودکفایی در تولید گندم نیز گفت: حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم در سال جاری تولید شد که در نتیجه همچنان نیازی به واردات گندم نیست و درصورت مازاد، صادرات نیز انجام خواهد شد.[۱]

کاهش ۱۰ هزار میلیارد تومانی هزینه دولت در اثر خرید تضمینی گندم

زوم افزایش قیمت گندم در سال آینده به منظور تداوم در خودکفایی تولید گندم

گفتنی است در سال زراعی گذشته حدود ۹ میلیون و پانصد هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است که با احتساب ذخایر فعلی گندم خودکفایی در تولید گندم در سال جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

اما علیرغم تولید و خرید تضمینی مناسب گندم، امسال نیز مانند سال گذشته خبری از افزایش صحیح قیمت گندم برای سال آینده نیست.

از آنجایی که طی دو سال گذشته قیمت گندم متناسب با هزینه های تولید افزایش پیدا نکرده است، در صورت عدم افزایش قیمت این محصول، تولید گندم مانند سال ۸۷ کاهش پیدا خواهد کرد.

قیمت گندم خارجی ۲ برابر نرخ خرید تضمینی از کشاورزان

لزوم رسیدگی نمایندگان مجلس به تخلف سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با افزایش قیمت گندم

به همین منظور انتظار می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی با نظارت بر اجرای صحیح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی هرچه سریعتر به منظور تعیین و افزایش قیمت گندم اقدام جدی تری نمایند.

البته سازمان برنامه و بودجه مخالف اصلی افزایش قیمت گندم در سال گذشته بود و این اقدام سازمان برنامه مغایر با قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی است و باید اصلاح شود.

مخالفت نوبخت با تامین امنیت غذایی از طریق خرید تضمینی گندم

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایسنا کد خبر ۹۷۰۶۱۷۰۸۲۳۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.