۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۴۳۱۵ ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

تحلیلگران معتقدند که بهره‌برداری سلاح گونه آمریکا از دلار، استفاده از جایگزین‌های دلار را ضروری کرده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد ذخایر طلایی چین برای استفاده به عنوان پشتوانه یوآن، به ‌تنهایی برای حذف دلار کافی است.

به گزارش مسیر اقتصاد انتظار می‌رود به زودی جهان وارد دوره پسادلاری بشود و کشورهای جهان به طور فزاینده‌ای به سمت استفاده از ارزهای ملی حرکت کنند. این حرکت کشورها درپی دام تعرفه‌ها و تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا سرعت بیشتری گرفته است.

تحلیلگران در مورد استفاده سلاح گونه آمریکا از ارز خود می‌گویند مقامات این کشور معتقدند سیستم مالی جهانی هنوز جایگزینی برای دلار آمریکا تدارک ندیده است و لذا این کشور از این فرصت به عنوان یک مزیت استفاده می‌کند.

به عقیده تحلیلگران آمریکا برای هر کشوری که جهت انجام تجارت فرامرزی خود به دلار وابسته است یک پیام دارد و این چیزی است که باعث می‌شود که کشورها برای انجام برخی اقدامات امنیت نداشته باشند، لذا نیاز به یک جایگزین برای دلار ضرورت می‌یابد.

تحلیلگران چین را مثال می‌زنند که دست کم برای تجارت در منطقه آسیا به‌ناچار به سمت استفاده از یوآن حرکت کرده است و این کشور مدت‌هاست که در حال جمع‌آوری طلا برای ایجاد فرصت جهت بازگشت به استفاده از ارز ملی خود است.

چین از سال ۱۹۸۳ فرآیند کاهش وابستگی به دلار را شروع کرده است و به اعتقاد برخی کارشناسان از آن موقع تا حال حاضر توانسته بیش از ۲۰ تن طلا جمع‌آوری نمایند. گرچه دولت چین رسماً اعلام کرده است که ۱۸۴۲ تن طلا در اختیار دارد ولی بسیاری از کارشناسان معتقدند میزان واقعی بسیار بالاتر از آن است.

طبق عقیده تحلیلگران اگر چین شروع به استفاده از یوآن خود به همراه استفاده از ذخایر طلایی بکند، این اقدام می‌تواند به‌تنهایی برای حذف دلار کفایت کند.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.