۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۹۴۲ ۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

رئیس جمهور آمریکا بار دیگر به طور صریح سازمان تجارت جهانی را تهدید کرده است که اگر ساختارهای خود را تغییر ندهد و منافع آمریکا را بیش از پیش تأمین ننماید، این کشور از WTO خارج خواهد شد. عدم توانایی سازمان تجارت جهانی در الزام چین به رعایت قواعد تجارت آزاد و صدور رأی های متعدد علیه آمریکا در پرونده های شکایت دیگر کشورها، دو دلیل اصلی آمریکا در زمینه خروج از WTO عنوان شده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تازگی در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری بلومبرگ از احتمال خروج این کشور از سازمان تجارت جهانی سخن گفته است.

به گفته رئیس جمهور آمریکا در حال حاضر قوانین، رویه ها و ساختار سازمان تجارت جهانی به گونه ای است که منافع آمریکا را آنطور که شایسته است تأمین نمی کند و بنابراین در صورتی که این سازمان در آینده نزدیک با تحول اساسی روبه رو نشود، آمریکا چاره ای جز خارج شدن از آن ندارد.

ترامپ: از WTO خارج می شویم

ترامپ در این مصاحبه گفت: «اگر آن ها (مسئولین سازمان تجارت جهانی) تغییر نکنند، من آمریکا را از این سازمان خارج میکنم.»

رئیس جمهور آمریکا همچنین به صراحت عنوان کرد: «توافقی که بر اساس آن سازمان تجارت جهانی شکل گرفته است، بدترین توافق تجاری است که تاکنون منعقد شده است.»

منافع تجاری آمریکا مهم تر از عضویت در سازمان تجارت جهانی

پیش از این نیز رئیس جمهور آمریکا بارها مسئله خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی را مطرح نموده است. دولت فعلی آمریکا از زمان روی کار آمدن خود در ابتدای سال گذشته میلادی تا به حال، بارهای سیاست های تجاری را اتخاذ نموده است که در عمل خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است.

اما دولتمردان این کشور و به طور خاص رئیس جمهور آمریکا در پاسخ انتقاداتی که از این سیاست ها مطرح شده است، اعلام کرده اند که منافع تجاری کشورشان را بر رعایت قواعد سازمان تجارت جهانی ترجیح می دهند.

مقامات آمریکایی همچنین سازمان تجارت جهانی را به عدم الزام کشورها به رعایت قوانین منصفانه در تجارت متهم نموده اند و در چندین نوبت از احتمال خروج این کشور از WTO در صورت تداوم روند موجود سخن گفته اند.

تغییر اساسی نظام تجارت جهانی نتیجه خروج آمریکا از WTO

در طول ماه های اخیر آمریکا یک جنگ تجاری گسترده را علیه کشور چین آغاز نموده است. به دلیل بزرگی اقتصاد و تجارت این دو کشور، جنگ تجاری آن ها بر بسیاری از کشورهای جهان اثر گذاشته و آن ها به سمت اتخاذ سیاست های پیشگیرانه سوق داده است.

با این وجود خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی به طور قطع تحول به مراتب بزرگتر از جنگ تجاری این کشور با چین است و می تواند عرصه تجارت جهانی را به کلی دست خوش تغییر نماید.

آزادی عمل چین مهم ترین انتقاد آمریکا از WTO

مهم ترین انتقاد آمریکا به وضعیت فعلی سازمان تجارت جهانی، عدم توانمندی این سازمان در الزام کشور چین به رعایت قواعد مد نظر آمریکاست. مقامات آمریکایی معتقدند چین با وجود عضویت در WTO، همچنان سیاست های حمایتی و محدودیت های تجاری گسترده ای را در راستای حمایت از شرکت های داخلی در دستور کار دارد.

رابرت لایتزیر نماینده ویژه تجارت خارجی آمریکا پیش از این پذیرش کشور چین در سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ را یک اشتباه خوانده بود و مسئولین این سازمان را به ناتوانی در مذاکره تجاری با این کشور متهم نموده بود.

احکام صادره علیه آمریکا دردسر بزرگ مقامات آمریکایی

انتقاد دیگر آمریکا به سازمان تجارت جهانی، به عملکرد این سازمان در زمینه رسیدگی به شکایات مربوط می شود. آمریکایی ها معتقدند این سازمان در رسیدگی به شکایت های دیگر کشورها از آمریکا منصفانه عمل نکرده است و به همین دلیل آمریکا بارها محکوم شده است.

گفتنی است در طول ماه های اخیر مقامات آمریکایی از قدرت خود در سازمان تجارت جهانی استفاده کرده اند و با جلوگیری از اضافه شدن قاضی های بیشتر به بخش رسیدگی به شکایت ها در WTO، مشکلاتی را در عملکرد این سازمان ایجاد نموده اند.

حتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در این راستا گفته است: «آمریکا به ندرت در شکایت های مطرح شده در سازمان تجارت جهانی پیروز می شود. تنها از سال قبل بود که مقداری روند تغییر کرد و در برخی پرونده ها حکم به سود آمریکا صادر شد. میدانید چرا؟ چون از آن زمان من تهدید کردم که اگر وضعیت تغییر نکند، آمریکا از این سازمان بیرون خواهد رفت.»

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.