۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۲۹۷ ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ دسته: حمل و نقل
۰

خادمی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، از اعلام آمادگی کتبی آستان قدس برای مشارکت در راه‌آهن زاهدان-سرخس خبر داد و گفت: اگر شرایط آستان قدس رضوی بهتر از شرکت چینی باشد، با آنها قرارداد می‌بندیم.

به گزارش مسیر اقتصاد خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره فاینانس و تأمین مالی را‌ه‌آهن زاهدان به سمت مشهد در پروژه توسعه شرق کشور گفت: به تازگی شنیدیم که آستان قدس رضوی آمادگی خود را برای فاینانس ۸۵ درصدی هزینه ساخت راه‌آهن زاهدان ـ مشهد ـ سرخس اعلام کرده است.

تامین مالی ۸۵ درصدی راه آهن زاهدان-سرخس توسط آستان قدس

وی افزود: البته آستان قدس رضوی به صورت کتبی نیز آمادگی خود را برای فاینانس این مسیر اعلام کرده است؛ اما هنوز جلسه رسمی با آستان قدس در این باره نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد:‌ البته دو شرکت دیگر نیز برای فاینانس این خط ریلی اعلام آمادگی کردند که باید شرایط مناسب در نظر گرفته شود.

خادمی اظهار داشت:‌ به تازگی تفاهم‌نامه‌ای سه ماهه با شرکت چینی درباره خط زاهدان-بیرجند منعقد کرده‌ایم که اگر آستان قدس رضوی شرایط بهتری داشته باشد با آنها قرارداد می‌بندیم؛ البته در ادامه مسیر از بیرجند به مشهد هم خط ریلی آماده جذب فاینانس و قابل مذاکره است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره شرایط تفاهم نامه با شرکت چینی گفت: فاینانس چینی به صورت ۸۵ ـ ۱۵ است که ۱۵ درصد را یا جوینت داخلی فاینانسر می‌پذیرد یا از منابع دولتی تأمین می‌کنیم.[۱]

تکمیل کریدور شرق کشور نیازمند اراده وزارت راه

محمدرضا رئیسی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس رضوی هفته گذشته از آمادگی آستان قدس برای تامین ۸۵ درصد منابع مالی راه آهن زاهدان-مشهد-سرخس (قطعه دوم راه آهن چابهار-سرخس) از طریق فاینانسور خارجی خبر داد.

وی در این باره گفت: بیش از دو سال است که در جلسات متعدد با مسئولان و همچنین نامه‌نگاری، آمادگی خود را برای مشارکت و تسریع در ساخت راه آهن چابهار به سرخس‌ به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم.[۲]

با توجه به مکاتبات دو ساله آستان قدس با وزارت راه و اظهارات خادمی مبنی بر اعلام آمادگی این نهاد برای تامین مالی راه آهن زاهدان-سرخس از وزارت راه و شرکت ساخت انتظار می رود در اسرع وقت نسبت به برگزاری جلسه و بررسی شرایط آستان قدس برای تامین مالی این خط ریلی اقدام نماید تا ظرفیت های فراوان موجود در شرق کشور بیش از این معطل نبود زیرساخت های حمل و نقلی مناسب باقی نماند.

وضعیت راه آهن چابهار سرخس

گفتنی است راه آهن چابهار-سرخس به عنوان محور توسعه شرق کشور و نزدیکترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد به دلیل کمبود منابع مالی تا کنون کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این خط ریلی راهبردی از ۲ قطعه تشکیل شده است؛ قطعه اول آن به طول ۵۸۰ کیلومتر، بندر چابهار را به شبکه ریلی کشور در زاهدان متصل می کند و با وجود گذشت ۸ سال از آغاز پروژه تنها حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. قطعه دوم این محور به طول ۷۶۰ کیلومتر زاهدان را به خط بافق-مشهد در حوالی تربت حیدریه متصل می کند و از سال ۹۳ تا کنون تقریبا هیچ گونه پیشرفتی نداشته است.

با تکمیل این خط ریلی علاوه بر شکوفایی ظرفیت های فراوان شرق کشور همچون کشاورزی، شیلات، معادن، صنایع و گردشگری، درآمدهای ملی ناشی از ترانزیت بار از آسیای میانه به آب های آزاد و بالعکس نصیب کشور خواهد شد.

پینوشت: 

[۱]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۶۰۳۰۰۰۲۳۹

[۲]: خبرگزاری فارس کد خبر: ۱۳۹۷۰۵۲۸۰۰۰۲۲۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.