۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۳۰۴۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بانک های مرکزی ترکیه و قطر به منظور ثبات دهی به بازارهای مالی خود و تسهیل تجارت، اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه نموده اند. یکی از اهداف ترکیه جهت انعقاد پیمان پولی، در امان ماندن از آسیب های دلار است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی قطر و بانک مرکزی ترکیه به منظور توسعه و بهبود همکاری های دوجانبه میان خود، اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه نموده اند. بانک های مرکزی دو کشور با این اقدام برای یکدیگر خط اعتباری به ارزهای ملی خود ایجاد کرده اند.

این توافقنامه همکاری مالی با حضور رؤسای بانک های مرکزی دو کشور و در دوهه قطر منعقد شده است. این پیمان پولی معاملات مالی و تجاری میان دو کشور را تسهیل و تسریع می کند و از طریق حمایت مالی که برای طرفین ایجاد می کند، ثبات مالی را برای دو کشور به همراه خواهد داشت.

انعقاد این پیمان پولی تنها چندین روز بعد از نوسانات بازار ارز در ترکیه اتفاق افتاده است. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دفعات از جهانروایی دلار گلایه کرده است و معتقد است که باید سازوکارهایی از قبیل استفاده از ارزهای ملی جایگزین مبادلات دلاری شود.

همچنین نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه نیز گفته است که ترکیه قصد دارد استفاده از ارزهای ملی را در روابط تجاری با کشورهای همسایه افزایش دهد تا بدین طریق اطمینان حاصل شود که ترکیه می تواند بدون هیچگونه وابستگی از لیر در تجارت استفاده کند و از نوسانات نرخ ارز در امان باشد.

لازم به ذکر است که ترکیه با کشور چین، پاکستان و ایران به طور رسمی پیمان پولی دوجانبه منعقد نموده است تا در تجارت دوجانبه از ارزهای ملی استفاده کنند.

برگرفته از: گلف تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.