۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۹۵۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ دسته: مالیات
۰

ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن موافقت با کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، گفت: باید جزئیات طرح پیشنهادی را به نحوی طراحی کرد که مردم و اقشار آسیب پذیر متضرر نشوند و منجر به بالا رفتن قیمت مسکن نگردد و مانع از ساخت مسکن نباشد.

اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی طی گفتگو با مسیر اقتصاد با تشبیه نقدینگی به سیلاب گفت: این حجم عظیم نقدینگی مانند سیلابی است که با ورود خود به هر بازاری اعم از بازار مسکن، ارز و طلا آنها را دچار آشفتگی می کند و برای اقتصاد آسیب زاست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: بنده با کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه که در مجلس ارائه شده است موافقم و باید جزئیات را به نحوی طراحی کرد که مردم و اقشار آسیب پذیر متضرر نشوند و موجب افراط و تفریط نباشد و منجر به بالا رفتن قیمت مسکن نگردد و مانع از ساخت مسکن نباشد.

گفتنی است نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به منظور مقابله با سوداگری و نوسانات بازار مسکن، طرح ۲ فوریتی اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را پس از مطالعات و بررسی تجارب کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ارائه نمودند. این طرح با استقبال و امضای بیش از ۱۰۰ نماینده مجلس همراه شد.

طرح ۲ فوریتی مقابله با سوداگری در بخش مسکن با ۱۰۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد

سوداگران هدف اصلی مالیات بر عایدی سرمایه

براساس متن طرح، این پایه مالیاتی به گونه ای طراحی شده است که تنها سوداگران را مورد هدف قرار می دهد و خانه اصلی هر فرد از پرداخت مالیات معاف است؛ همچنین هر خانواده به تعداد اعضای خود می تواند از معافیت مالیاتیِ مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات نقل و انتقال برخوردار باشد.

در طرح دو فوریتی مالیات بر عایدی سرمایه اولین انتقال خانه‌های موجود حتی برای کسانی که بیش از یک واحد دارند، معاف از مالیات خواهد بود؛ بنابراین در صورت تصویب، منجر به کنترل رفتار مردم در بازار مسکن طی سال‌های آینده خواهد شد تا مجدداً نوسانات قیمتی و موج های گرانی مسکن اتفاق نیفتد.

همچنین به منظور تقویت و رونق ساخت و ساز، در طرح مذکور سازندگانی كه اقدام به توليد و عرضه واحدهای مسكونی می كنند نيز تا پنج سال از زمان اخذ جواز ساخت از مالیات معاف هستند. علاوه بر این فروش ساختمان‌های نوساز نیز از پرداخت این مالیات معاف هستند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.