۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۶۱۲ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ دسته: کشاورزی
۰

کاظمی عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی ضمن انتقاد از سیاست های حمایتی دولت از خرید و تولید گندم طی سال های اخیر گفت: اجرای شتابزده سیاست قیمت تضمینی در سال گذشته به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها، منجر به شکست این سیاست شد.

علی کاظمی نائب رئیس نظام صنفی استان خراستان شمالی طی گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد شکست طرح قیمت تضمینی گندم در این استان توضیحاتی ارائه داد.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به سیاست های ناهمگون دولت در حمایت از تولید محصولات اساسی نظیر گندم طی سال های اخیر گفت: به منظور تامین امینت غذایی باید از تولیدات داخلی به شکل صحیح حمایت شود.

وی تصریح کرد: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی یکی از قوانین و سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت ها پس از سال ۶۸ است که متاسفانه ثبات اجرایی مناسب توسط مجریان ندارد.

حمایت از تولید داخلی گندم به بدترین شکل ممکن

کاظمی گفت: طبق قانون خرید تضمینی دولت باید محصولات کشاورزی مطرح شده در این قانون نظیر گندم را از کشاورزان به قیمت تعیین شده خریداری نماید.

نائب رئیس نظام صنفی استان خراسان شمالی اظهار داشت: طی سال های اخیر به بهانه ارزان بودن گندم خارجی دولت بهانه های مختلفی برای تعیین صحیح قیمت گندم تراشیده است.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی گفت: از سویی دیگر دولت هیچ تضمینی جهت پرداخت به موقع مطالبات گندم کاران ندارد و گاهی تا چندین ماه پول کشاورزان پرداخت نمی شود.

وی اظهار داشت: اجرای این گونه سیاست های حمایتی در هیچ کشوری رایج نیست و نباید برای تامین امنیت غذایی کشور بر سر کشاورزان داخلی منت گذاشت.

شکست سیاست عرضه گندم در بورس کالا

کاظمی با اشاره به اجرای سیاست قیمت تضمینی طی سال گذشته در این استان نیز گفت: برخی با شتابزدگی اقدام به عرضه یکباره گندم در بورس کالا کردند که به دلیل فراهم نبودن زیرساختها این سیاست با شکست مواجه شد.

نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی استان خراسان شمالی تاکید کرد: به منظور عرضه گندم در بورس کالا باید زیرساخت های عرضه آن مهیا باشد؛ در غیراینصورت این موضوع منجر به ورود دلالان جهت خرید گندم و زیان کشاورزان خواهد شد.

وی اظهار داشت: احراز هویت خریداران و فروشندگان و وجود انبارهای ذخیره سازی گندم در همه شهرها از جمله زیرساخت های اجرایی سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس است.

زیرساخت های خرید و فروش گندم در بورس کالا فراهم نیست

لزوم اصلاح صحیح ساختارهای تصمیم گیری در حوزه مسائل کشاورزی

کاظمی با اشاره به ساختارهای اشتباه تصمیم گیری در حوزه مسائل کشاورزی هم گفت: در شورای اقتصاد که معمولا تصمیمات حمایت از کشاورزی اتخاذ می شود تنها وزیر جهاد کشاورزی به عنوان نماینده کشاورزان حق رای دارد که این موضوع بسیار نادرست است.

عضو مجمع ملی خبرگان کشاورزی تاکید کرد: با وجود چنین ساختارهای غلط تصمیم گیری است که قیمت گندم طی سال جاری علیرغم افزایش هزینه های تولید آن تغییری نکرده و در آستانه تحریم های شدید اقتصادی امنیت غذایی کشور به خطر افتاده است.

وی بیان داشت: انتظار کشاورزان از دولت اجرای تعهدهای قانونیش است و از این طریق است که می توان انتظار پیشرفت کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی را داشت.

کاهش یارانه تولید گندم از ۱۰.۵ به ۵ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.