۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۶۵۳ ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

طی سال های اخیر و پس از خودکفایی کشور در تولید گندم، پیشنهاد عرضه گندم در بورس کالا و اجرای سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی مطرح گردید. طبق بررسی های انجام گرفته، تجربه به کارگیری این سیاست و همچنین تایید مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، در حال حاضر بورس کالا شرایط مناسبی جهت اجرای این سیاست را ندارد.

به گزارش مسیر اقتصاد یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در نشست خبری ۱۵ اردیبهشت ماه خود به تشریح نحوه خرید گندم از کشاورزان در سال جاری پرداخت.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون ۹۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته شده است که ۵۰ درصد از مطالبات آنان به میزان ۳۷۵ میلیارد تومان تا پس فردا (دوشنبه) به حساب کشاورزان واریز می شود، درحالی که در مدت مشابه پارسال میزان خریدتضمینی گندم ۶۶۳ هزار تن بود.

به گفته وی، خرید تضمینی گندم از استان‌های ایلام،‌ بوشهر،‌ خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده و کشاورزان خوزستانی با تحویل دادن نزدیک به ۷۰۰ هزار تن گندم صدرنشین هستند.

آغاز خرید تضمینی گندم در سال جاری بدون تغییر قیمت گندم

خرید تضمینی گندم طی سال جاری از کشاورزان، در شرایطی آغاز شد که دولت بعد از گذشت حدود ۷ ماه از زمان اعلام نرخ خرید تضمینی گندم، قیمت این محصول را اوایل هفته گذشته اعلام کرد.

شورای اقتصاد بر خلاف پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و قانون خرید تضمینی گندم در تصمیمی قابل تامل، قیمت خرید تضمینی گندم را بدون تغییر نسبت به سال گذشته به اطلاع کشاورزان رساند؛ این در حالی است که طی سال جاری قیمت مواد اولیه کشت این محصول متناسب با نرخ تورم افزایش یافته بود.

قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۷ باید ۱۴۸۸ تومان شود

تشریح چگونگی عرضه گندم در بورس و شکست این طرح طی سال گذشته

یکی از موارد مطرح شده طی سال های اخیر به منظور کاهش حمایت و تصدی گری دولت از خرید مهم ترین محصول استراتژیک کشور، جایگزینی سیاست قیمت تضمینی (عرضه گندم در بورس کالا) با سیاست خرید تضمینی گندم است.

چنانچه طی یکی دو سال اخیر برخی بدون توجه به احتمال بازشدن مسیرهای واردات گندم به کشور و زیر ساخت های نامناسب اجرای این سیاست در کشور بر طبل اجرای این سیاست می کوبند.

بر اساس سیاست قیمت تضمینی، کشاورزان بایستی گندم های تولید شده خود را به بورس کالا تحویل دهند و در ازای گندم تحویل داده شده، حواله دریافت نمایند.

در مرحله بعدی گندم های تحویل داده شده توسط کشاورزان، در بورس عرضه خواهد شد و خریداران برای تامین نیاز خود اقدام به خرید این گندم خواهند کرد و در نهایت پول خرید گندم ظرف دو الی سه روز (در صورت فروش گندم) به حساب کشاورزان واریز می شود.

سال گذشته این سیاست به صورت آزمایشی در ۴ استان کشور اجرا شد که طبق شواهد موجود، به دلیل گستردگی تولید و عرضه گندم و عدم وجود زیرساختهای مناسب از جانب بورس کالا، عملا شکست خورد.

اجرای سیاست قیمت تضمینی در ۴ استان شکست خورده است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران: ساختارهای اجرای سیاست قیمت تضمینی مناسب نیست

از نکات مورد توجه در اجرای این سیاست، نحوه قیمت گذاری گندم در بورس، نحوه حمایت دولت از کشاورزان، ظرفیت انبارهای بورس، شرایط نگهداری گندم در این انبارها و فراگیر یا عدم فراگیری بورس به منظور خرید گندم از کشاورزان است.

یزدان سیف مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در ارتباط با اجرای سیاست قیمت تضمینی اعلام کرد: شرکت بازرگانی دولتی ایران به دنبال اجرای این سیاست است، اما متاسفانه ساختارهای بورس کالا توان اجرای این کار را ندارد.

وی گفت: برای نمونه آذرماه پارسال از بورس کالا درخواست شد، انبارهای مورد تایید خود برای تحویل گندم کشاورزان را معرفی نماید که متاسفانه تقریبا چنین ساختاری وجود نداشت.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران در نهایت گفت: ساختارهای موجود در بورس کالا برای بخش کشاورزی به سبب ناتوانی در پیگیری سیاست هایی مانند قیمت تضمینی، ناتوان و نامناسب است.[۱]

https://masireqtesad.ir/42268/%da%a9%d8%a7%d9%87%d8%b4-50-%d8%af%d8%b1%d8%b5%d8%af%db%8c-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%da%af%d9%86%d8%af%d9%85-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa/

پیش بینی خرید ۱۰.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان در قالب سیاست خرید تضمینی

گفتنی است طبق اعلام مسئولین وزارت جهاد کشاورزی طی سال جاری در حدود ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید خواهد شد که در حدود ۱۰.۵ میلیون تن آن از کشاورزان توسط دولت خریداری خواهد شد.

https://masireqtesad.ir/54478/%d9%be%db%8c%d8%b4%e2%80%8c%d8%a8%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%ae%d9%88%d8%af%da%a9%d9%81%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-13-4-%d9%85%db%8c/

این در حالی است که طی سال گذشته به دلیل افزایش کمتر از نرخ تورم قیمت گندم و همچنین تغییر شرایط جوی در استان های پرتولید گندم، فقط ۸.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری ایرنا کد خبر ۸۲۹۰۵۷۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.