۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۲۴۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در طول ماه های اخیر جنگ تجاری کشورهای آمریکا و چین شدت گرفته است. هریک از دو کشور ضمن متهم نمودن طرف مقابل به عدم رعایت قوانین تجارت جهانی، به دلیل عدم توانمندی WTO در نقش آفرینی، به اعمال سیاست های متقابل علیه یکدیگر روی آورده اند. اما باید توجه داشت در حال حاضر جنگ اصلی دو کشور بر سر سهم خواهی بیشتر در عرصه تجارت جهانی است تا از این طریق بتوانند قوانین مد نظر خود را به دیگر کشورهای جهان تحمیل کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد جنگ تجاری کشورهای آمریکا و چین در طول ماه های اخیر شدت بیشتری یافته است. از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی و با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، بارها جنگ لفظی بین مقامات دو کشور برقرار بوده است.

ترامپ بارها چین را به دزدی فناوری و اعمال قوانین محدودکننده و غیرمنصفانه تجاری متهم کرده است. در مقابل مقامات چینی نیز بر رعایت قوانینی که در زمان عضویت در سازمان تجارت پذیرفته اند تأکید دارند و از مقامات آمریکا درخواست کرده اند آن ها نیز به قوانین تجارت جهانی پایبند بمانند.

نحوه عملکرد سازمان تجارت جهانی یکی از محورهای جنگ تجاری

در این میان یکی از مهم ترین چالش های بین دو کشور، که به وضوح در موضع گیری های مقامات عالی رتبه و مسئولین امور تجارت خارجی دو کشور نمایان است، بحث بر سر نحوه عملکرد سازمان تجارت جهانی است.

از طرفی هردو کشور انتظار دارند سازمان تجارت جهانی، به عنوان متولی این عرصه، مطابق با درخواست آن ها عمل کند و کشور مقابل را متهم نماید؛ و از طرف دیگر هردو کشور بر عدم توان سازمان تجارت جهانی در الزام کشورها به قوانین و ضرورت تغییر در ساختار تجارت جهانی تأکید کرده اند و به انجام اقدامات متقابل روی آورده اند.

مقامات آمریکایی بارها علیه سیاست های تجاری و حمایتی چین در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند و در مقابل چین نیز پرونده های متعددی را علیه آمریکا در این سازمان مطرح نموده است.

چین به قوانین تجارت آزاد بی توجه است

دنیس شی، نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی یکی از مقاماتی است که بارها علیه چین موضع گیری کرده است. وی معتقد است چین با وجود حمایت از تجارت آزاد و تأکید بر پایبندی به قوانین سازمان تجارت جهانی، بیشترین حمایت را از تولیدات داخلی انجام می دهد و محدودیت های گسترده ای بر مسیر تجارت اعمال می نماید.

وی به تازگی در اظهار نظری گفته است: «برخلاف دیگر کشورها، برای کشور چین اصلاحات اقتصادی به معنی اعمال قوانین تجارت آزاد نیست، بلکه این اصلاحات به معنی قدرتمند تر شدن دولت و حزب کمونیست است تا بتواند شرکت های دولتی را بیش از پیش تقویت نماید.»

ژانگ ژیانگ چنگ نماینده چین در سازمان تجارت جهانی نیز ضمن نادرست خواندن اظهارات نماینده آمریکا درخصوص اقتصاد این کشور گفت: «آمریکا در تلاش است تا با ایجاد فضای رسانه ای دولت چین را مجبور به پذیرش شروط این کشور و تغییر قوانین داخلی خود نماید. درحالیکه چین هرگز تسلیم این اقدامات آمریکا نخواهد شد.»

به گفته آقای ژیانگ بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی شرکت های چینی جزء شرکت های دولتی محسوب نمی شوند ولی آمریکا در تلاش است به دیگر کشورها اینطور وانمود نماید که همه شرکت های چینی دولتی هستند.

جنگ نهایی بر سر قدرت در نظام نوین تجارت جهانی است

جنگ تجاری بین کشورهای آمریکا و چین ممکن است به ظاهر به صورت مسئله انتخاب بین دو راه «حمایت گرایی» بیشتر و یا «همکاری در توسعه همه جانبه جهان» مطرح شود؛ اما در واقع مسئله اصلی سهم خواهی بیشتر کشورها در عرصه تجارت جهانی است تا از این طریق بتوانند قوانین مد نظر خود را به دیگر کشورهای جهان تحمیل کنند و در مقابل قوانینی را در داخل تصویب کنند که به رشد اقتصادی بیشتر منجر شود.

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.