۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۱۴۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) راهکار هدایت نقدینگی به سمت تولید است، از پایان سوداگری در بازارهای مسکن، طلا و ارز با دریافت این نوع مالیات خبر دادند. گفتنی است طرحی در این رابطه در مجلس تهیه شده که به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است و به زودی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش مسیر اقتصاد چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص لزوم مدیریت نقدینگی واکنش نشان دادند.

این نمایندگان با تایید اینکه مالیات بر عایدی سرمایه راهکار تجربه شده جهانی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید است، به بیان دیدگاه های خود در این باره پرداختند.

درآمدهای بادآورده از راه فعالیت های غیرمولد

علی اکبری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در رابطه با مالیات بر عایدی مسکن گفت: اخیرا طرحی در این رابطه در مجلس طراحی شده که به امضای بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس رسیده است. در این طرح افرادی که به وسیله فعالیت های غیرمولد در بازار مسکن به درآمدهای بادآورده رسیده اند مشمول مالیات می شوند. بنده نیز با این موضوع موافقم و قطعا بایستی از چنین درآمدهای بادآورده مالیات گرفته شود.

وی افزود: در شرایط فعلی باید با رانت خواری ها و سوء استفاده ها سختگیرانه برخورد شود. این برخورد باید حداقل یک تنبهی باشد برای کسانی که در شرایط بحران، به دنبال احتکار و تبانی و سو استفاده و زیاده خواهی هستند.

بی عدالتی مالیاتی باید از بین برود

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات از صدر اسلام وجود داشته استT گفت: مالیات دخل یا خراج از اوایل اسلام بوده است. بسیاری از سازماندهی های جنگی و اقتصادی صدر اسلام توسط مالیاتی که دریافت می شده سامان می یافت.

وی افزود: امروزه اکثر منابع کشور های توسعه یافته و پیشرفته از طریق مالیات تامین می شود. متاسفانه کشور ما در بحث مالیات وجه قانونی و شفافیت لازم را ندارد. بدین صورت که شخصی با داشتن استحقاق پرداخت مالیات، کم اظهاری کرده و مالیات اندکی پرداخت می کند. اما فردی که حقوق بگیر است و منابع مالی شفافی دارد با اینکه نسبتا حقوق کمتری می گیرد ولی مالیات از او به طور کامل دریافت می شود. این مسئله به دلیل آن است که چون شفافیت لازم و اطلاعات دقیق قابل دستیابی نبوده، فرار مالیاتی اتفاق افتاده و کسانی که باید مالیات بیشتری پرداخت می کردند از پرداخت مالیات طفره رفته اند.

مالیات بر عایدی سرمایه باعث ایجاد اشتغال می شود

سلیمی در مورد لزوم اجرای عدالت مالیاتی برای همه اشخاص و دریافت مالیات از فعالیت های غیرمولد خاطرنشان کرد: مالیات باید به صورت عادلانه و برای همه مشمولان اجرا شود. در همه جای دنیا از شخص یا شرکتی که سرمایه ها مانند زمین و یا طلا را راکد گذاشته و به تولید کمک نمی کنند مالیات بیشتری گرفته می شود. این روش که موثر هم بوده، باعث شده است که تولید به حرکت بیفتد و سرمایه ها به سمت تولید و ایجاد اشتغال حرکت کند.

نماینده مردم محلات و دلیجان با اعلام موافقت خود با مالیات بر عایدی مسکن گفت: بنده با این مالیات موافق هستم و در نظر داریم که با همکاری مودیان مالیاتی جلوی این گونه فرارهای مالیاتی گرفته شود. باید همه کمک کنیم تا این مالیات که کشورهای توسعه یافته در آن پیشگام شده اند و اتفاقا موافق دستورات دینی هم هست در کشور اجرایی شود.

هدایت نقدینگی به سمت تولید با مالیات بر عایدی سرمایه

حجت الاسلام و المسلمین سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با اعلام موافقت خود با بحث مالیات بر عایدی سرمایه (مسکن) گفت: علاوه بر مالیات بر عایدی مسکن، دولت باید مالیات بر خانه های خالی را پیگیری کند تا این خانه ها به بازار عرضه شوند.

حسینی کیا در مورد هدایت نقدینگی و لزوم سوق دادن افراد به سمت تولید اظهار داشت: دولت باید ۱۵۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود در جامعه را به بخش تولید هدایت کند. هم چنین در فضایی که بازار های مسکن، ارز و سکه بستر فعالیت های غیرمولد شده و سودآوری بالایی دارد، مالیات وضع شود.

وی افزود: مالیات بر عایدی موجب خواهد شد انگیزه سوداگری در بازارهایی مانند مسکن از بین برود و سرمایه گذاران به سمت بخش تولیدی هدایت شوند. در صورتی که بی عملی و رهاشدگی در این بازارها تداوم یابد، التهابات بیشتر خواهد شد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.