۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۰۰۵ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

کشورهای عضو اتحادیه آسه‌آن قصد دارند با شش کشور چین، هند، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و نیوزیلند، یک توافقنامه جامع همکاری اقتصادی با نام RCEP را هرچه سریعتر به سرانجام برسانند. این کشورها قصد دارند پیش از شدت گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین و اثرگذاری آن بر صادرات آن ها، با استفاده از رویکرد توافقات دوجانبه و چندجانبه، بازارهای صادراتی جدیدی برای تولیدات خود ایجاد نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزرای حاضر در نشست آسه‌آن خواستار تسریع در انعقاد توافقنامه تجاری RCEP تا قبل از تشدید جنگ جهانی تجارت شدند اما این نکته را هم اذعان داشتند که موانع دستیابی به توافقنامه تا پایان سال باقی خواهند ماند.

افزایش تنش‌های تجاری آمریکا و چین سبب شده است که نگرانی اعضای آسه‌ان از آینده تجاری خود افزایش یابد زیرا حجم قابل توجهی از تجارت خارجی این اتحادیه با دوکشور درگیر جنگ یعنی آمریکا و چین است.

ضرورت برنامه ریزی برای پیداکردن جایگزین های صادراتی

آسیب‌پذیری زیاد از بحران‌های تجاری منطقه‌ای و جهانی جزئی ناگسستنی از اقتصادهای صادرات محور است که باید برای درمان آن برنامه ریزی کنند.

اقتصاد شش قدرت برتر اقتصادی آسه‌آن یعنی اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند و ویتنام بر پایه صادرات استوار است. به همین دلیل سیاست های تجاری مقاصد صادراتی این کشورها به طور مستقیم بر اقتصاد آنان اثر خواهد گذاشت.

آمریکا و چین به ترتیب مقصد ۱۱ و ۱۳.۶ درصد از صادرات اعضای آسه‌ان هستند. از آنجا که بخش عمده ای از صادرات آسه‌آن به دو کشور چین و آمریکا از کالاهای واسطه‌ای تشکیل شده است، کاهش تولید محصولات نهایی در این دو کشور منجر به کاهش واردات از آسه‌آن خواهد شد.

به همین دلیل اعضای این اتحادیه به همراه برخی کشورهای طرف گفتگوی RCEP که از وضعیت مشابهی برخودارند، در سنگاپور گرد هم آمده و برای تسریع در روند انعقاد این توافقنامه تجاری گفتگو کردند. این کشورها امید دارند که از این طریق کاهش احتمالی صادرات به چین و آمریکا را جبران کنند.

موانع پیش روی نهایی شدن توافقنامه RCEP

هرچند که لزوم گسترش بازار بواسطه توافقنامه تجاری RCEP برای آسه‌آن و شش کشور طرف گفتگو یعنی چین، هند، ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و نیوزیلند روشن است، اما نگرانی از اشباع بازار داخلی به وسیله اجناس چینی سبب شده است که کشورهایی مثل هند زیر بار صورت فعلی RCEP نروند.

برخی دیگر از طرف‌های توافقنامه نیز قدرت بالای استرالیا در تولیدات کشاورزی را تهدیدی علیه امنیت غذایی خود می‌دانند. درخواست هند مبنی بر آزادسازی جریان تجارت خدمات نیز مخالفت هایی را درپی داشته است.

تولید ناخالص داخلی سنگاپور و مالزی ۰.۳ درصد کاهش خواهد یافت

به گفته چوا هاک بین اقتصاددان هولدینگ می بانک کیم، آسیب‌های ناشی از جنگ تجاری چین و آمریکا به آسه‌ان نیز خواهد رسید. به گفته وی آن دسته از کشورهای آسیایی که بیشتر در زنجیره تامین کالاهای واسطه‌ای برای چین قرار گرفته‌اند به طور غیر مستقیم از جنگ تجاری آسیب‌ خواهند دید.

این اقتصاددان با استناد به تحقیقات صورت گرفته در یک بانک چینی گفت حتی در صورتی که تعرفه‌های آمریکا بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی از ۱۰ درصد فراتر نرود، تولید ناخالص داخلی سنگاپور و مالزی ۰.۳ درصد کاهش خواهد یافت.

توافقنامه های تجاری در بحبوحه جنگ تجاری اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند

به گفته‌ی دبوراه علمس مدیر اجرایی مرکز تجارت آسیا اکنون که شاهد افزایش تنش‌های تجاری آمریکا با دیگران هستیم، توافقنامه‌های تجاری از قبیل RCEP بیش از هر زمان دیگر اهمیت دارد و باید هرچه زودتر آن ها را به سرانجام رساند.

اکنون با مشاهده این آشفته بازار تجاری بیش از پیش می‌توان ناکارآمدی قوانین تجارت جهانی را احساس کرد.

منبع: پایگاه خبری نیکی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.