۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۹۲۸ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ دسته: تولید
۰

عراقچی معاون بین الملل ایدرو گفت: با توجه به اینکه حجم تولید خودروهای سنگین شرکت های ولوو و ایویکو مستقر در کشور برزیل از حجم تولید کارخانجات مستقر در اروپا بیشتر است، تامین قطعات منفصله (CKD) توسط این کشور ممکن است. بررسی ها نشان می دهد از آنجا که تأمین قطعات خودروهای سنگین تماما به صورت سی.کی.دی (CKD) فراهم می شود، این اقدام زمینه ارتقاء داخلی سازی را فراهم نخواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد سید علی عراقچی معاون بین الملل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) با بیان اینکه سفیر بزریل به عنوان نماینده تام الاختیار دولت برزیل در دیدار منصور معظمی از آمادگی دولت متبوع خود برای همکاری با ایران در حوزه سرمایه گذاری مشترک، تامین منابع مالی و حمل و نقل به ویژه خودروهای تجاری خبر داده است، گفت: نمایندگان خودروسازان برزیلی در این نشست با اشاره به قابلیت های بالای این کشور در حوزه تولید ناوگان حمل و نقل مسافری و تجاری، از تصمیم جدی خودروسازان برزیل برای ورود به بازار خودروهای تجاری در ایران سخن گفتند.

عراقچی گفت: نمایندگان خودروسازان سنگین برزیل با اشاره به اینکه حجم تولید خودروهای سنگین شرکت های ولوو و ایویکو مستقر در این کشور از حجم تولید کارخانجات مستقر در اروپا بیشتر است، تامین قطعات منفصله (CKD) را به صورت کامل امکان پذیر دانستند.[۱]

این اقدام اگرچه در ابتدای امر مطلوب است و سبب می شود تا نوسازی ناوگان فرسوده سنگین کشور سرعت بگیرد؛ اما به جهت اینکه تأمین قطعات خودروهای سنگین تماما به صورت سی.کی.دی (CKD) فراهم می شود، زمینه ارتقاء داخلی سازی را فراهم نمی کند.

حمایت از تولید خودروهای سنگین مطابق با میزان داخلی سازی

بنا به گفته قطعه سازان یکی از عواملی که سبب شده تا داخلی سازی در خودروهای سنگین محدود باشد و با گذشت سالیان زیاد از ایجاد صنعت خودرو در کشور، ارتقا نیابد، تیراژ پایین خودروهای سنگین است.

با توجه به ابرپروژه اسقاط دولت دوازدهم به منظور نوسازی سالیانه ۶۰ هزار خودرو سنگین، این امکان فراهم می شود تا بتوان سرمایه گذاری ویژه ای در ارتقاء داخلی سازی خودروهای سنگین انجام داد و حمایت از تولید خودروهای سنگین را نیز به میزان داخلی سازی گره زد.

با این اوصاف، از آنجا که در حال حاضر با اجرا شدن ابرپروژه اسقاط خودروهای سنگین دولت، زمینه افزایش داخلی سازی خودروهای سنگین فراهم است، ضروری است افزایش میزان عمق ساخت داخل نیز در دستور کار قرار گیرد؛ چرا که تیراژ تولید خودروهای سنگین با این طرح بالاتر رفته و صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاری در ارتقاء داخلی سازی خودروهای سنگین فراهم می شود.

تجربه کشور نشان داده است در صورتیکه توسعه صنعت خودرو تنها وابسته به تأمین قطعات از شرکای بزرگ خارجی باشد، این امکان خواهد بود که در صورت اجرایی نشدن این قراردادها، تولید این محصولات نیز با چالش مواجه شود. لذا ضروری است در این قراردادها بیش از آنکه تأمین قطعات از محل واردات اهمیت داشته باشد، ارتقاء داخلی سازی محصولات تولید شده جدید اهمیت دارد.

حمایت از تولید خودروهای سنگین مطابق با میزان داخلی سازی

پینوشت:

[۱] ایدرو نیوز کدخبر: ۹۵۴۸



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.