۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۸۴۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین در ماه های اخیر اقدام به راه اندازی قراردادهای یوآنی معاملات نفت نموده و آمارها نشان دهنده افزایش پیوسته سهم این قراردادها از بازار جهانی نفت است. هدف چین از این اقدام کاهش وابستگی به دلار آمریکا، به طور خاص در قراردادهای خرید نفت است.

به گزارش مسیر اقتصاد زمانی که در اوایل ماه مارس امسال، چین قرارداد آتی مبادلات نفت یوآنی خود را راه اندازی نمود و به بازار عرضه کرد، به سرعت توانست ثابت کند که می تواند جایگزینی برای پترودلار در جامعه جهانی باشد.

این مسئله با این واقعیت اثبات شد که معاملات یوآنی نفت در اولین روز معاملاتی خود حجمی بیش از متوسط حجم یک روز معاملات بازارهای نفتی لندن و برنت را داشت.

دو ماه بعد، این قراردادهای پترویوآنی که توسط چین رهبری می شود به ۱۲ درصد از مصرف بازار آتی جهانی افزایش یافت و طبق نمودار به روز شده برای ماه جولای نشان داده می شود که سهم بازار یوآن از بازار نفت هنوز هم در حال افزایش است.

این اقدام چین با هدف قاطعانه کاهش وابستگی به پول آمریکا، که دارای قدرت و ظرفیت مذاکره بیشتر در قیمت گذاری انرژی در بازارهای جهانی است، آغاز شده است.

گزارش اخیر ساکسو بانک نشان می دهد که فقط ۱۷ هفته پس از راه اندازی پترویوآن همچنان سهم آن در مبادلات نفتی در حال افزایش است، هرچند که ساعات معاملاتی آن بسیار کوتاه است. سهم متوسط بازار پترویوآن در طی چهار هفته بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته است.

هرچند در مقایسه، ارقام پترویوآن با ارقام ۴۰ ساله پترودلار در بازارهای نفت جهانی ممکن است کوچک به نظر بیاید، اما کاری که چین باید انجام دهد این است که  در چندین سال بعد از ایجاد قرارداد معاملات نفت یوآن با پشتوانه طلا و حرکات بعدی خود تبدیل به بزرگترین بازار طلای جهانی شود.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.