۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۵۳۵ ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در طول ماه های اخیر بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، روسیه، کانادا، سوئیس و اتحادیه اروپا، علیه سیاست های تجاری یکجانبه آمریکا، شکایت هایی را در سازمان تجارت جهانی مطرح کرده اند که هیچکدام راه به جایی نبرده است. عدم توان این سازمان در الزام کشورهایی همچون آمریکا به رعایت قوانین، موجب شده است کشورهای جهان به رویکرد دوجانبه‌گرایی بیش از پیش اقبال نشان دهند و در مقابله با آمریکا نیز به اقدامات متقابل روی بیاورند.

به گزارش مسیر اقتصاد در طول ماه های اخیر بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، روسیه و تعدادی از کشورهای اروپایی، شکایت هایی را علیه آمریکا در سازمان تجارت جهانی مطرح نموده اند.

این شکایت ها علیه اقدام آمریکا در افزایش تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم به ۲۵ و ۱۰ درصد انجام گرفته است. دولت آمریکا دلیل این اقدام را تأمین بهتر امنیت ملی عنوان کرده است؛ ولی دیگر کشورهای جهان معتقدند افزایش تعرفه های واردات خلاف قواعد تجارت منصفانه است.

شکایت سوئیس از آمریکا در سازمان تجارت جهانی

در یکی از آخرین موارد کشور سوئیس نیز به تازگی علیه آمریکا شکایت خود را مطرح کرده است. این کشور سالانه درحدود ۸۰ میلیون دلار فولاد و آلومینیوم به آمریکا صادر می کند و از وضع تعرفه های واردات از سوی آمریکا متضرر خواهد شد.

دولت سوئیس در این زمینه بیانیه ای را منتشر کرده است. در این بیانیه ضمن انتقاد از اقدام آمریکا در افزایش تعرفه واردات اعلام شده است: «از نظر سوئیس افزایش تعرفه های تجاری هرچند با بهانه تأمین امنیت ملی، یک اقدام غیر منصفانه در عرصه تجارت محسوب می شود.»

شکایت های بی ثمر کشورها از آمریکا

پیش از این نیز کشورهایی همچون چین، روسیه، هند، کانادا، مکزیک، نروژ و اتحادیه اروپا در سازمان تجارت جهانی علیه اقدام اخیر آمریکا شکایت کرده اند. با اینحال تا به حال هیچکدام از این شکایت ها نتیجه ای را درپی نداشته است و به نظر می رسد در آینده نیز نمی توان انتظار داشت که شکایت در سازمان تجارت جهانی، اثری بر عملکرد آمریکا داشته باشد.

نکته جالب توجه در این میان آن است که کشورهایی همچون سوئیس که جزء متحدین تجاری آمریکا محسوب می شوند و در عرصه های مختلف روابط گسترده و نزدیکی با آمریکا دارند نیز علیه این کشور در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده اند.

سازمان تجارت جهانی قدرت کافی در الزام کشورها ندارد

شکایت های متعدد کشورهای جهان علیه آمریکا در زمینه افزایش تعرفه های واردات فولاد و آلومینیوم از طرفی نشان می دهد که عرصه تجارت جهانی به سمت حمایت بیشتر از تولیدات داخلی در حرکت است و از طرف دیگر بار دیگر عدم قدرت کافی WTO در الزام کشورها، خصوصا کشورهای بزرگ و پرقدرتی همچون آمریکا در اجرای قوانین را نمایان می سازد.

در حال حاضر کشورهای بزرگ هیچ پایبندی به قوانین این سازمان ندارند و به طور واضح سیاست های حمایت از تولیدات داخلی را بر پیروی از قوانین آن ترجیح می دهند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تا به حال بارها علیه ساختار سازمان تجارت جهانی سخنانی را مطرح کرده است. در تازه ترین مورد وی مدعی شده است نظام رسیدگی به شکایات WTO، در خصوص پرونده های مربوط به آمریکا «بسیار بسیار بد» عمل می کند. ترامپ همچنین گفته است: «از نظر آمریکا انتقادات زیادی به سازمان تجارت جهانی وارد است و در صورتی که مشکلات موجود برطرف نشود و رفتار این سازمان با آمریکا اصلاح نگردد، ما مجبوریم اقدامات مورد نظر خود را به طور یکجانبه عملیاتی نماییم.»

اقدام متقابل راهبرد کشورها در شرایط فعلی تجارت جهانی

بی ثمر بودن شکایت از آمریکا در سازمان تجارت جهانی و ضعف این سازمان در مدیریت عرصه تجارت، موجب شده است که بسیاری از کشورها در زمینه تعاملات تجاری خود از اتکاء به این سازمان خودداری کنند و به اقدامات متقابل علیه کشورهای دیگر روی بیاورند.

به طور مثال در زمینه افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از سوی آمریکا بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی، روسیه، هند، ترکیه و چین به طور متقابل تعرفه واردات محصولات گسترده ای از آمریکا را افزایش داده اند.

برگرفته از: ایندیپندنت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.