۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۴۸۱ ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸ دسته: انرژی
۰

ارزان فروشی، مصرف بالای مشترکین پرمصرف، قطعی برق مجموعه‌های تولیدی و اختلاف مصرف تابستان‌ها و زمستان‌ها از جمله مشکلاتی است که صنعت برق کشور با آن مواجه بوده و موثرترین راهکار برای حل آن ها، افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف است.

به گزارش مسیر اقتصاد عمده‌ترین مشکل صنعت برق ایران ارزان‌فروشی برق و عدم مصرف بهینه مشترکین خانگی و صنعتی است. راهکاری که این دو مشکل صنعت برق را همزمان حل می‌کند، افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف است.

در این زمینه در گفتگوی ویژه خبری ۲۴ تیرماه به موضوع بحران برق و خاموشی‌های اخیر پرداخته شد و راهکارهایی در این زمینه ارائه گردید.

عمده‌ترین مشکل صنعت برق ارزان فروشی است

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر عمده‌ترین مشکل صنعت برق را اختلاف قیمت تکلیفی برق و قیمت تمام شده آن دانست و گفت: صنعت برق به دلیل این اختلاف قیمت زیان ۲۴ هزار میلیارد تومانی دارد.

از سوی دیگر بهروز نعمتی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مهم‌ترین مشکل صنعت برق تلفات تولید، انتقال و توزیع است.

این درحالی است که کردی معتقد است: درصد تلفات توزیع به ۱۰ درصد رسیده است که مقدار قابل قبولی است و همچنین تلاش برای کاهش این درصد تلفات نیز در حال انجام است.

افزایش تعرفه پرمصرف‌ها به جای قطع برق تولیدی‌ها

بهروز نعمتی در پاسخ به این سوال که در بحران برق اولویت قطعی با چه مشترکینی است گفت: حق این است که برق مشترکین پرمصرف، اول قطع شوند؛ اما متاسفانه حتی با وجود قوانین، قطع کردن برق مجموعه‌های تولیدی ساده‌ترین کار است که وزارت نیرو در پیش گرفته است.

آرش کردی مدیرعامل شرکت توانیر بدون پا سخ به این سوال گفت: مدیریت مصرف و ایجاد انگیزه و مشوق‌ها باعث کاهش ۲۰ الی ۳۰ درصدی در مصرف برق مشترکین خانگی و صنعتی است.

متعادل سازی مصرف برق کشور

حمیدرضا صالحی عضو هیأت مدیره سندیکای برق ایران در پاسخ به این سوال که آیا راهی هست که بتوان اختلاف مصرف تابستان و زمستان را کاهش داد، گفت: طبق برنامه‌های وزارت نیرو باید شبکه برق کشور به کشورهای شمالی وصل شود.

وی خاطرنشان کرد: شبکه برق کشور هم‌اکنون طبق برنامه باید از طریق ارمنستان به گرجستان و روسیه وصل شود اما این روند باید توسط وزارت نیرو تسریع شود. با این کار می توانیم برق مازاد روسیه در تابستان را به ایران وارد کرده و در زمستان نیز که ما نیاز کم به برق داریم به کشور روسیه صادر کنیم و این موجب افزایش بهره‌وری سرمایه‌گذاری در صنعت برق می‌شود.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.